Kelvin Redvers a Cannes-i Filmfesztiválon

Mokaszint viselt a cannes-i vörös szőnyegen, elküldték a producert

Múlt vasárnap a franciaországi Cannes-i Filmfesztiválon Kelvin Redvers őslakos filmproducer sorban állt, hogy végigsétáljon a vörös szőnyegen Valeria Bruni Tedeschi Les Amandiers című filmjének premierjén. Hogy kiemelje és megünnepelje saját kultúráját, mokaszint húzott, a biztonságiak azonban megtiltották neki a belépést nem megfelelő öltözetére hivatkozva.


„Azt reméltem, hogy valami olyasmit viselhetek, ami az én kultúrámhoz méltóan formális, ez egy gyönyörű pár mokaszin volt, amit valójában a nővérem gyöngyözött”

– mondta Kelvin Redvers a Varietynek.

Mielőtt azonban ezt megtehette volna, a producert megállította a vörös szőnyeg biztonsági szolgálata, megtiltotta neki a belépést, és megkérte, hogy távozzon, amíg nem öltözik át „rendes”, díszes cipőbe.

Redvers hozzátette, „bűnözőnek” érezte magát, amiért a jávorszarvasbőrből készült és gyönyörű gyöngyökkel díszített mokaszint viselte.

Nem ez volt az első eset, hogy a fesztivál elküldte a vendégeket, mert nem tartották be a rendezvény hírhedten szigorú, de nem kodifikált öltözködési szabályzatát. A black tie dress code betartása mellett a fesztivál a lábbeliket is alaposan megvizsgálja.

Egy alkalommal a fesztivál minden olyan nőt elküldött, aki magassarkú helyett lapos cipőt viselt. Bár ez a szabály enyhült, miután olyan A-listás sztárok, mint Julia Roberts és Kristen Stewart is tiltakoztak ellene azzal, hogy mezítláb léptek a szőnyegre, a fesztivál szigorú cipőszabályai nyilvánvalóan továbbra is vonatkoznak a kulturális viseletre.

Ez a megközelítés a legjobb esetben is elavultnak, a legrosszabb esetben pedig diszkriminatívnak tűnik (a fesztivál azóta bocsánatot kért Redverstől).

Miután leküldték a vörös szőnyegről, Redvers egyik francia nyelvű kollégája állítólag azzal próbált érvelni a biztonságiaknak, hogy a cannes-i öltözködési szabályzatnak kivételeket kellene képeznie az ilyen kulturális darabokkal kapcsolatban.

A biztonságiak azonban nem tágítottak, sőt, meglehetősen agresszívan léptek fel a producerrel szemben.

„Egy meglehetősen agresszív biztonsági őrnek elege lett, egyenesen az arcomba vágta, és azt mondta: 'Azonnal távoznia kell. Távozzon most. Távozzon most. Távozzon most. Távozzon. Nagyon zavarodott és megbántott voltam, becsmérelve éreztem magam”

– mondta Redvers, aki csak akkor térhetett vissza a vörös szőnyegre, miután cipőt váltott, amit meg is tett.

Az, hogy a Cannes-i Filmfesztivál a mokaszint nem tartja elég „hivatalosnak”, ironikus, hiszen a cipő az őslakosok kultúrájában különleges alkalmi darab. Nehéz pontosan meghatározni, hogy mikor tervezték először, mivel Észak-Amerika számos törzse alkotta és tervezte őket a gyarmatosítás előtt.

Ma széles körben ismertek, mint puha talpú – gyakran gyöngyökkel, steppeléssel vagy hímzéssel díszített – stílus, amelyet házi papucsként lehet viselni. A legnépszerűbb azonban, hogy az észak-amerikai indiánok nagy összejövetelén, a pow-wow-szertartásokon viselik a táncosok, és a hagyományos, tetőtől talpig érő díszeikkell párosítják. Az őslakos közösségeken belül a mokaszinokat gyakran ajándékba adják, miután különleges tárgyaknak tekintik őket, melyek szent jelentéssel bírnak.

A premiert követő napon a fesztivál csapatának magas rangú tagjai – köztük François Desrousseaux, a fesztivál főtitkára és a vörös szőnyegért felelős vezető – állítólag találkoztak Redversszel, és bocsánatot kértek tőle. A producer és az Indigenous Screen Office más tagjai, akik Redvers fesztiválra való utazását finanszírozták, állítólag „termékeny és nyílt beszélgetést” folytattak a cannes-i csapattal arról, hogyan kellene újragondolniuk, mit jelent a „hivatalos” kifejezés a szőnyegen.

Redvers azon tűnődött, vajon másképp alakultak volna-e a dolgok, ha nem szmokingot visel a mokaszinnal együtt.

„Ha a teljes díszegyenruhát viseltem volna, akkor átengedtek volna, ami azért érdekes, mert ez tényleg behatárolja a formális viseletet egy előre kialakított elképzelés – és egy nyugati elképzelés – szerint, hogy az milyen legyen.”

Nyitókép: