Shein táskát vivő nő Madridban

Fillérekért, napi 18 órát dolgoznak egy online ruhamárka dolgozói

A Shein nevű fast fashion divatmárkával kapcsolatos új vizsgálat megállapította, hogy a ruhákat szállító gyári munkások mindössze három penny fizetést kapnak, miközben körülbelül 18 órás műszakokban dolgoznak.

A Channel 4 Untold: Inside the Shein Machine (A Shein gépezetének belsejében) című új dokumentumfilmje feltárta, hogy milyen körülmények között dolgoznak a ruhaipari munkások az e-kereskedő ellátási láncának részét képező néhány kínai gyárban.

A rejtett kamerás vizsgálat során kiderült, hogy a munkások legfeljebb havi 500 fontot (kb. 237 ezer forint) keresnek napi 500 ruhadarab előállításáért. Eközben mások nem kaptak alapfizetést, és 0,27 jüant (15-16 forint) fizettek nekik egy-egy legyártott ruhadarab után.

A vállalat hírhedten naponta több száz új stílust dob ki, és olyan ruhákat készít, amelyeket néha alig több mint egy fontért árulnak. A Shein különösen népszerűvé vált a fogyasztók fiatalabb generációja körében, akiket a megfizethető, divatos megjelenés miatt vonz az oldal, írja a Fashionunited.

A 47 perces műsorban a gyárban dolgozó számolnak be a rossz munkakörülményekről, az egyikük például azt állítja:

„Itt nincs olyan, hogy vasárnap.”

A dokumentumfilm műsorvezetője, Imran Amrain úgy nyilatkozott a vállalkozásról, hogy „ez egy alulról jövő küzdelem”.

„Ha valaki egy kicsivel többet vág le az előállítási költségből, akkor máris megelőz téged. Mindegyikük egymással versenyez, függetlenül attól, hogy hol vannak a gyáraik, vagy hol van a székhelyük.”

A sokkoló jelentés a megítélés megváltoztatására tett kísérletek közepette készült

Az év elején kiderült, hogy a Bloomberg jelentése szerint a Shein egymilliárd dollárt akart előteremteni 100 milliárd dollár értékben. Mivel azonban az ESG-eljárásaival kapcsolatos kérdések egyre inkább felmerülnek, egyre valószínűtlenebbé válhat, hogy ez a törekvés nem jár sikerrel. Az ESG (Environmental (környezet), Social (társadalom), Governeance (irányítás)) jelzővel azokat a vállalatokat jelölik, melyek szem előtt tartják a környezet megóvását, valamint működésük társadalmi hatását.

A megítélés megváltoztatása érdekében a vállalat egy sor környezetvédelmi kötelezettségvállalást mutatott be, amelyek révén azt állította, hogy 2030-ig a teljes értékláncában 25 százalékkal kívánja csökkenteni az üvegházhatású gázok kibocsátását.

Bár a cél elérésének módszerei meglehetősen homályosak maradtak, a vállalat számos energiatakarékossági lépést vázolt fel, amelyeket az 1., 2. és 3. skála szerinti kibocsátások kezelése érdekében fog tenni, beleértve a partnerekkel való együttműködést a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésére vonatkozó tervek kidolgozásában.

Az imázsának megváltoztatására tett kísérletei ellenére úgy tűnik, a Shein tisztában van beszállítói hibáival. A 2021-ben 700 beszállítójánál végzett ellenőrzés kimutatta, hogy 83 százalékuk közepes vagy gyenge teljesítményt nyújtott, és ezért korrekciós intézkedésekre szorul.

Az Inside the Shein Machine-re reagálva a vállalat szóvivője a City A.M.-nek adott nyilatkozatában a következőket mondta:

„Rendkívül aggódunk a Channel 4 által bemutatott állítások miatt, amelyek sértik a Shein minden beszállítója által elfogadott magatartási kódexet. A kódex be nem tartását gyorsan kezeljük, és megszüntetjük azokat a partnerségeket, amelyek nem felelnek meg a normáinknak. Konkrét információkat kértünk a Channel 4-től, hogy kivizsgálhassuk a történteket.”

Nyitókép: Europa Press via Getty Images / Cezaro De Luca