Szalmakalpot viselő nő vizet iszik nyári napfényben

Hidratálással megelőzhető a hőguta?

Ahogy a hőmérséklet országszerte emelkedik, fontosabb, mint valaha, hogy tudomásul vegyük, hogyan kell megfelelően hidratálni, hogy elkerüljük a hőguta, a napszúrás és a súlyos kiszáradás kockázatát.

Az amerikai Országos Meteorológiai Szolgálat időjárás-előrejelző központja szerint több mint 100 millió amerikainak azt tanácsolták, hogy maradjon otthon a történelmi hőhullám alatt, amely az elmúlt hetekben több rekordot is megdöntött nyugaton és délnyugaton.

Hazánkban is egyre melegebbek a napok, a jövő hétre már szinte minden nap 30 fok feletti hőmérsékletet mutatnak az előrejelzések. Éppen ezért fontos, hogy észrevegyük a jeleket és tüneteket, és megelőző intézkedéseket tegyünk, hogy elkerülhessük a hőguta, és a súlyos dehidratáció kialakulását.

Mi a hőguta?

A Mayo Clinic meghatározása szerint hőguta akkor következik be, amikor a szervezet nem tudja megfelelően lehűteni magát, mivel hosszan tartó extrém hőségnek van kitéve. Amikor a testünk nem termel elég izzadságot a hűtéshez, a belső hőmérséklete megemelkedik, ami számos kockázattal jár.

Az amerikai Járványügyi és Betegségmegelőzési hivatal (CDC)szerint a hőguta gyakori tünetei a következők:
  • magas testhőmérséklet (39,5 °C vagy magasabb)
  • megváltozott mentális állapot (zavartság, izgatottság, beszédzavar és görcsrohamok)
  • forró, száraz bőr, amely kipirulhat, de nem izzad
  • hányinger és hányás
  • szapora szívverés és szapora légzés
  • eszméletvesztés

A hőguta azonnali orvosi ellátást és gyakran intravénás folyadékbevitelt igényel a folyadék- és elektrolitveszteség kompenzálása érdekében.

A 104 vagy 112 hívása után itt van néhány azonnali lépés, amit meg kell tennünk, ha hőgutát tapasztalunk magunkon vagy máson:

  • Feküdjünk le egy hűvös, árnyékos helyre, lábunkat kissé megemelve
  • vegyük le vagy lazítsuk meg a ruházatunkat, és tegyünk hűvös, nedves ruhát a testünkre
  • alkalmazzunk jégtömlőket az ágyék és a hónalj területére
  • igyunk fokozatosan hűvös folyadékot, ha éberek vagyunk, szem előtt tartva, hogy a túl hideg italok gyomorgörcsöket okozhatnak

Mi a különbség a hőguta és a hőkimerülés között?

A hőguta és a hőkimerülés hasonlónak tűnhet, de a kezelésük különbözik. A hőguta a hőséggel kapcsolatos betegségek közül a legsúlyosabb, de tüneteinek ismerete segíthet abban, hogy ne alakuljon ki.

A hőkimerülés és a hőguta egyaránt hányingert és hányást okoz, de a hőkimerülés első jelei gyakran a vizeletürítés csökkenése, fejfájás, szédülés és ájulás formájában jelentkeznek. Ha úgy érezzük, hogy hőkimerülést kaptunk, menjünk hűvösebb helyre, igyunk gyakran, kis kortyokban vizet, lazítsuk meg ruházatunkat, hogy a levegő áramolhasson, és tegyünk hűvös, nedves ruhát vagy jeges borogatást a testünkre vagy vegyünk hűvös fürdőt. Ha a hőguta tüneteinek kezelése után egy órával sem érezzük jobban magunkat, akkor hőguta alakulhat ki, és azonnali orvosi ellátásra van szükségünk.

Megelőzheti a hidratálás a hőgutát?

A folyadékpótlás – sok víz vagy elektrolitokkal teli sportitalok fogyasztása – a legegyszerűbb és legfontosabb módja a hőguta megelőzésének. Az OSHA (munkahelyi biztonsági és egészségvédelmi információs ügynöksége)szerint, ha 20 percenként legalább 1 csésze vizet iszunk, az segíthet a megfelelő folyadékpótlás fenntartásában, miközben a szabadban dolgozunk, rekreálódunk vagy napozunk a magasabb hőmérsékleten.

A víz külsőleg és belsőleg is hasznos. Ha hűvös vizet permetezünk vagy szivaccsal locsolunk a testünkre, az segíthet a belső testhőmérsékletünk biztonságos tartományban tartásában.

Fontos megjegyezni a különbséget a megelőzés és a gyógyítás között. A folyadékpótlás feltétlenül segíthet megelőzni a hőgutát, de a hőguta olyan azonnali orvosi ellátást igénylő betegség, amelyet a víz önmagában gyakran nem képes gyógyítani. Fontos, hogy gyorsan cselekedjünk, hogy megakadályozzuk, hogy a hőguta egyre inkább életveszélyes orvosi vészhelyzet alakuljon ki.

(EatingWell)

Nyitókép: Shutterstock