Tenger előtt álldogáló nő, felhős, nyári napon

Csak óvatosan! Még egy felhős napon is csúnyán le lehet égni

Csábító lehet kihagyni a napvédelmet, a rutinunkból, ha felhős az idő. A Nap ultraibolya (UV) sugárzása azonban, bár láthatatlan, mégis nagyon erős. Az UV-sugárzás felhős napokon is károsíthatja a bőrt, leégést és bőrkárosodást okozva, ami növeli a bőrrák kockázatát.

A nap UV-sugárzása olyan természetes energiaforrás, amelyet nem látunk, de érezzük a nap UV energiáját. Ez az oka annak, hogy a védtelen bőr melegnek vagy forrónak érzi magát a nappali órákban, amikor süt a Nap.

A Nap UV-sugárzása reggel 10 és délután 4 óra között a legerősebb és legkárosabb, nyáron pedig még erőteljesebb és potenciálisan károsabb, mivel a Föld a Nap felé dől. Az UV-sugárzás felerősödhet és nagyobb kárt okozhat, ha tükröződő felületekre, például vízre, cementre, homokra és hóra érkezik. Ezért különösen fontos, hogy megfelelő napvédelmet biztosítsunk, ha olyan helyeken vagy helyzetekben tartózkodunk, ahol ezekkel a napfényt erősítő tényezőkkel találkozunk, például:

  • úszáskor
  • strandon
  • a betonjárdán sétáláskor
  • hólapátolás közben
  • vagy játék közben a hóban

Igaz, hogy a felhők elzárják az UV-fény egy részét, de a Nap UV-sugárzásának több mint 90%-a még mindig áthatolhat a felhőkön az enyhén borult napokon, és leégést okozhat.

Az ultraibolya (UV) sugárzás típusai

A Nap a legnagyobb és egyetlen természetes UV-sugárzásforrás, amelynek ki vagyunk téve. A mesterséges UV-fényforrások, mint például a szolárium, szintén leégést okozhatnak, és rendkívül veszélyesek.

A nap nem csak egyféle UV-fényt bocsát ki, hanem háromféle UV-fényt. Mindegyiknek más-más jellemzői vannak az energiaszintje vagy hullámhossza alapján, és különböző kockázatokat hordoz az egészségünkre nézve. Ezek a következők:

  • Ultraibolya A (UVA): a legmagasabb hullámhosszúságú. A Föld védő ózonrétegén keresztül mélyen a bőrünkbe hatol, barnulást és leégést okozva. Az UVA-sugarak genetikai károsodást is okozhatnak a bőrsejtekben, ami jelentősen hozzájárul a bőrrák kockázatához. Bár gyengébb, mint a másik két UV-fénytípus, az UVA-t a Nap egész évben viszonylag állandó mennyiségben bocsátja ki.
  • Ultraibolya B (UVB)Az UVB közepes hullámhosszúságú. A bőr legkülső rétegeibe hatol, és szintén barnulást és leégést okozhat. Az ózonréteg elnyeli az UVB egy részét, mielőtt az eléri a Földet. Szintje napközben és évszakonként is változik: Az UVB a késő délelőttől a délutáni órákig, valamint tavasztól őszig a mérsékelt éghajlaton a legerősebb. Az UVB-sugarak azonban egész évben károsíthatják a bőrt.
  • Ultraibolya C (UVC): a legrövidebb hullámhosszú. Az ózonréteg teljesen elnyeli, így nem jelent nagy veszélyt az emberi egészségre.

Ki van fokozottan kitéve a leégés veszélyének, még egy borús napon is?

Bizonyos embereknél még borult napon is fokozott a leégés kockázata. Ha az alábbi kockázati tényezők bármelyike fennáll nálunk, fokozottan ügyeljünk arra, hogy védekezzünk a napsugarak ellen:

  • világosabb bőr vagy szem
  • korábban már leégtünk a Napon
  • olyan gyógyszereket szedünk, amelyek növelhetik a napérzékenységet, például antibiotikumokat és fogamzásgátló tablettákat
  • olyan bőrápolási termékeket használunk, amelyekről ismert, hogy növelik a leégés kockázatát, például retinoidokat és benzoil-peroxidot

A leégés tünetei

Mindenki ki van téve a leégés veszélyének, még a borult napokon is. A leégés tünetei a bőrszíntől és a súlyosságtól függően eltérő módon jelentkezhetnek. A leégés tünetei általában 24-36 órával a napozás után jelentkeznek a legintenzívebben. Általában néhány nap és egy hét között gyógyul.

Az enyhe vagy közepesen súlyos leégés leggyakoribb tünetei a következők:

  • hólyagok
  • zavartság, gyengeség vagy ájulás
  • hidegrázás
  • száraz, viszkető vagy hámló bőr
  • láz
  • fájdalom
  • duzzanat

A világosabb bőrtónusú emberek szinte mindig súlyos bőrpírt tapasztalnak a leégéssel együtt.

Hogyan védekezzünk a Nap ellen felhős időjárás esetén?

A legelőnyösebb, ha többféle fényvédőt használunk, mivel nincs egyetlen típus, ami mindentől megvédene. Napos és felhős napokon egyaránt próbáljunk meg minél többet tenni az alábbi napvédő lépések közül:

  • Takarjuk el bőrünket ruházatunka, melyen keressük az ultraibolya védőfaktor feliratot
  • Viseljünk napszemüveget. Az UV-expozíció idővel a súlyos szembetegségek kockázatát is növeli.
  • Használjunk széles spektrumú (az UVA és UVB sugarakat egyaránt blokkoló), legalább 30-as (a könnyebben égő bőr esetében 50-es) fényvédő faktorú naptejet, melyet bőségesen, és a címkén szereplő utasításoknak megfelelően alkalmazzunk újra.
  • A szabadban tartózkodjunk árnyékban, különösen azokon a napokon, amikor magas az UV-index.
  • Viseljünk széles karimájú kalapot
  • Próbáljunk meg akkor kimenni a szabadba, amikor a leggyengébb a napsütés, kora reggel és este.

A leégés lehet átmeneti, de az általa okozott bőrkárosodás maradandó.

(Healthline)

Nyitókép: Shutterstock