Fiatal nő laptopozik a repülőgépen

Többé nem álom, a repülőkön is lehet majd internetezni

Néhány éven belül 10 kilométeres magasságban is szélessávú internet-hozzáférés mellett repülhetünk.

A gyors, megbízható Wi-Fi a repülőgépen elég valószínűtlen volt mostanáig, de ennek vége. Az elmúlt hetekben kötött új fedélzeti csatlakozási megállapodások – köztük a SpaceX Starlink műholdas egységével kötött első repülőgép-szerződések – célja, hogy a következő három évben a nagy sebességű Wi-Fi a nagy amerikai légitársaságok által üzemeltetett legtöbb belföldi járaton kevésbé legyen zökkenőmentes, írja az Executive Traveller.

A legújabb fedélzeti megállapodás szerdán jött létre, amikor a Southwest Airlines bejelentette, hogy egy második Wi-Fi szolgáltatóval, a Viasattal bővíti a gyorsabb sebességet több mint 400 új Boeing 737 Max repülőgépén.

A légitársaságok igyekeznek nagyobb sebességű és megbízhatóbb kapcsolatokat kínálni, mivel a járvány utáni verseny az utasokért fokozódott, különösen a magas bevételt hozó prémium utasokért. A kibővített műholdas sávszélességgel a légitársaságok célja, hogy ugyanazt az internet-élményt nyújtsák a fedélzeten, mint amit az emberek a földön is elvárnak.

Don Buchman, a kaliforniai székhelyű Viasat kereskedelmi mobilitásért felelős alelnöke egy interjúban elmondta, hogy ez már nem csak a vállalati úton lévők kényelme.

„Szükség van rá – ez olyan, mint a víz és a kávé felszolgálása”

– fogalmazott.

Elon Musk Starlink-je volt az első a több tervezett alacsony Föld körüli pályára kerülő műholdrendszer közül, amely a múlt hónapban belépett a légiközlekedési piacra. A Hawaiian Airlines és a dallasi székhelyű JSX közölte, hogy ingyenesen kínálják a SpaceX Wi-Fi-termékét az utasoknak, bár egyik légitársaság sem közölt végleges időpontot az elérhetőségre.

A gyorsan fejlődő térben működő egyéb műholdas Wi-Fi szolgáltatók közé tartozik az Anuvu, amely saját és más műholdakról nyújt szolgáltatást; az Intelsat, amely két évvel ezelőtt felvásárolta a Gogo kereskedelmi légitársasági üzletágát; valamint a OneWeb, egy részben az Egyesült Királyság kormányának tulajdonában lévő startup, amely repülőgépekre szánt szolgáltatáson dolgozik.

A Musk-féle Space Exploration Technologies négy legnagyobb amerikai légitársaságnak ajánlotta fel Starlink Wi-Fi internettermékét, eddig sikertelenül. Az ügyet ismerő személyek szerint a cégnek a megbízhatósággal és az ár versenyképességével kapcsolatos kérdésekkel kell szembenéznie.

A Delta Air Lines egy szóvivője szerint tesztelte a SpaceX új szolgáltatását, de nyilvánosan nem nyilatkozott az ajánlattételről. Az American Airlines és a Southwest is tárgyalt Musk cégével, az egyes légitársaságoknál zajló folyamatokat ismerő személyek szerint, de az American Airlines nem kívánt nyilatkozni, míg a Southwest azt mondta, hogy "szemmel tartja" az új technológiát, beleértve a Starlinkhez hasonló rendszereket. A SpaceX szóvivője és a Starlink értékesítési vezetője nem válaszolt a kommentárt kérő üzenetekre.

Az első repülőgépek, amelyeket valószínűleg felszerelnek a Starlink szolgáltatásával, a Hawaiian Airbus A321neo típusú gépei lesznek, amelyek az USA nyugati partvidékére repülnek – árulta el Avi Maniss, a légitársaság egyik vezető alelnöke, aki segített a különböző lehetőségek értékelésében, mielőtt a vállalat a Starlinket választotta.

A Hawaiian évekig kerülte a Wi-Fi-t a flottájában, mivel a Csendes-óceánon a műholdas lefedettség hiányos volt, de nagy reményeket fűz a SpaceX által kínált új szolgáltatáshoz.

„Az iparág egyik olyan pontján vagyunk, ahol olyan új technológia van, amelyet a légitársaságoknak érdemes megvizsgálniuk”

– tette hozzá Maniss.

Nyitókép: Shutterstock