Súlyos dologgal vádolják a világ leghíresebb aukciósházát
A világ egyik legismertebb aukciósházát, a Sotheby’s-t azzal vádolják, hogy valótlan előzményeket tüntetett fel egy olyan Giovanni Battista Tiepolo-festménynél, amelyet az egykori osztrák tulajdonosa a származási menekülés miatt kellet eladnia áron alul 1938-ban.
A Sotheby's 2019-ben a műhöz tartozó leírásban az állította, hogy nem ismert a Paolai Szent Ferenc rózsafüzért, könyvet és botot tart a kezében című festmény előzménytörténete.
A katalógusban csupán annyi szerepelt, hogy a kép egy „jeles magángyűjteményből" származik, és egykor a németországi Bensheimben található Galerie Wolfgang Böhler tulajdonában volt.
A manhattani legfelsőbb állami bírósághoz benyújtott beadvány azt állítja, hogy a mű valójában Julius Böhler müncheni műkereskedő révén került az USA-ba, akit az amerikai kormány 1946-ban azzal vádolt meg, hogy „műkincsrablási tevékenységbe keveredett".
Ez is érdekelhet: Leesik az állad, ha megtudod, hogy mennyiért kelt el a Bulgari híres gyémántja
The descendants of a Jewish gallery owner who left behind a prized Giovanni Battista Tiepolo painting during his escape from the Nazis in 1938 have accused Sotheby’s of providing a misleading ownership history ahead of its 2019 sale. https://t.co/XoYaiI3che
— ARTnews (@artnews) May 23, 2023
A korábban már említett osztrák galériatulajdonos, Otto Fröhlich három örököse azt állítja, hogy a Sotheby's szándékosan eltitkolta a mű valódi származását, hogy segítse az eladást, ami törvénytelen és erkölcstelen egyaránt.
A Sotheby's minden felhozott vádat cáfolt, sőt a New York Timesnak azt nyilatkozták, hogy csupán egy véletlen tévesztés áll a dolog mögött. Az aukciósház közleményében azt írta, hogy új proveniencia-kutatást rendeltek el, miután Fröhlich örökösei felvették velük a kapcsolatot.
Érdemes pár szót ejteni a mű útjáról is ugyanis, az örökösök szerint a kép eredeti tulajdonosa egy Adele Fischel nevű zsidó származású bécsi nő volt, aki a vele rokonságban álló Fröhlichnek adta el a festményt, mielőtt elhurcolták volna a Csehszlovákiában lévő theresienstadti munkatáborba, ahol később elhunyt. Fröhlich azonban nem sokkal ezután egy másik galériának adta tovább a képet, mivel Nagy-Britanniába menekült a nácik elől.
Az örökösök szerint a náci üldöztetés nélkül Fröhlich nem zárta volna be galériáját, illetve nem adta volna el a festményt jóval a piaci értéke alatti áron. Emellett a leszármazottak által összeállított dokumentumokból kiderül, hogy Fröhlich a háború után megpróbálta visszaszerezni a festményt, de ez nem sikerült neki.
A Sotheby's a közleményében hozzátette, hogy „elkötelezettek amellett, hogy igazságos és békés megoldást találjanak a mű visszaszolgáltatásában a jogos örökösöknek", azonban „további kutatásokra és bizonyítékokra van szükség annak megállapításához, hogy ki a megfelelő igénylő ebben az esetben, mivel a jelenlegi bizonyítékok Fischel örököseinek lehetséges igényét támasztják alá, nem pedig a Fröhlich családét.
A festmény feltehetően valamikor az 1730-as években készült. A Sotheby's 2019-es katalógusában 70 000 és 100 000 dollár közötti összegre becsülték.
Forrás: ARTnews
Kép: Shutterstock