A Guess londoni üzletének kirakata a Banksy alkotásaival mintázott felsőkkel

Banksy azzal vádolja a Guess-t, hogy illegálisan használja műveit

Az amerikai Guess márka nemrég piacra dobott kollekciójában Banksy grafikai tervei szerepelnek. A kollekciót nagy felhajtás közepette, együttműködésként hirdették meg, de a brit művész szerint terveit nem engedélyezte a felhasználásra.

A kollekció múlt havi bemutatóján Paul Marciano, a Guess kreatív igazgatója úgy fogalmazott, hogy Banksy graffitijének fenomenális hatása van, amely az egész populáris kultúrában visszhangzik.

„Ez a Brandalizeddel közös, új kapszulakollekció egy módja annak, hogy a divat kifejezze háláját.”

Banksy, aki valódi nevét és személyazonosságát igyekszik nem felfedni a nyilvánosság előtt, az Instagramon a következőket írja új posztjában:

„Figyelem, minden bolti tolvaj, menjetek el a Guess londoni Regent Streeten található boltjába. Ők anélkül segítették maguknak a műveimmel, hogy engedélyt kértek volna, miért lenne rossz, ha ti ugyanezt tennétek a ruháikkal?”

Vagyis, Banksy úgy gondolja, ellopták a műveit, így arra buzdítja a tolvajokat, ők is tegyék ezt a ruhákkal.

Engedély nélküli használat?

A Guess kijelentette, hogy a kollekció a Brandalised nevű céggel való közös együttműködésben jött létre, amely graffitiművészek terveit licenszeli. A Guess Banksy közösségi médiában közzétett üzenete után válaszul bezárta Regent Street-i üzletét, letakarta az ablakokat és biztosította a helyiségeket.

A Brandalised egyelőre nem nyilatkozott nyilvánosan.

Liz Ward szerzői jogi ügyvéd, a Virtuoso Legal alapítója a BBC-nek elmondta, hogy úgy tűnik, a Guess jogszerűen szerezte be a Banksy-műveket egy harmadik féltől, nevezetesen a Brandalised-tól, akik azt állítják, hogy joguk van a művész alkotásait kereskedelmi forgalomba hozni és árukon használni.

„Azt nem tudni, hogy Banksy jóváhagyta-e ezt az üzletet, vagy egyáltalán tudott-e róla. Ha igen, akkor megjegyzései talán valamiféle gerilla marketingkampányt hivatottak létrehozni. Ha nem tudott róla, akkor eléggé bosszús lehet, főleg, hogy az ilyen mainstream cégek és márkák nem egyeznek az ő establishment-ellenes nézeteivel”

– fogalmazott.