Súlyos dologgal vádolják a világ leghíresebb aukciósházát

Súlyos dologgal vádolják a világ leghíresebb aukciósházát

A világ egyik legismertebb aukciósházát, a Sotheby’s-t azzal vádolják, hogy valótlan előzményeket tüntetett fel egy olyan Giovanni Battista Tiepolo-festménynél, amelyet az egykori osztrák tulajdonosa a származási menekülés miatt kellet eladnia áron alul 1938-ban.


A Sotheby's 2019-ben a műhöz tartozó leírásban az állította, hogy nem ismert a Paolai Szent Ferenc rózsafüzért, könyvet és botot tart a kezében című festmény előzménytörténete.

A katalógusban csupán annyi szerepelt, hogy a kép egy „jeles magángyűjteményből" származik, és egykor a németországi Bensheimben található Galerie Wolfgang Böhler tulajdonában volt.

A manhattani legfelsőbb állami bírósághoz benyújtott beadvány azt állítja, hogy a mű valójában Julius Böhler müncheni műkereskedő révén került az USA-ba, akit az amerikai kormány 1946-ban azzal vádolt meg, hogy „műkincsrablási tevékenységbe keveredett".

Ez is érdekelhet: Leesik az állad, ha megtudod, hogy mennyiért kelt el a Bulgari híres gyémántja

A korábban már említett osztrák galériatulajdonos, Otto Fröhlich három örököse azt állítja, hogy a Sotheby's szándékosan eltitkolta a mű valódi származását, hogy segítse az eladást, ami törvénytelen és erkölcstelen egyaránt.

A Sotheby's minden felhozott vádat cáfolt, sőt a New York Timesnak azt nyilatkozták, hogy csupán egy véletlen tévesztés áll a dolog mögött. Az aukciósház közleményében azt írta, hogy új proveniencia-kutatást rendeltek el, miután Fröhlich örökösei felvették velük a kapcsolatot.

Érdemes pár szót ejteni a mű útjáról is ugyanis, az örökösök szerint a kép eredeti tulajdonosa egy Adele Fischel nevű zsidó származású bécsi nő volt, aki a vele rokonságban álló Fröhlichnek adta el a festményt, mielőtt elhurcolták volna a Csehszlovákiában lévő theresienstadti munkatáborba, ahol később elhunyt. Fröhlich azonban nem sokkal ezután egy másik galériának adta tovább a képet, mivel Nagy-Britanniába menekült a nácik elől.

Az örökösök szerint a náci üldöztetés nélkül Fröhlich nem zárta volna be galériáját, illetve nem adta volna el a festményt jóval a piaci értéke alatti áron. Emellett a leszármazottak által összeállított dokumentumokból kiderül, hogy Fröhlich a háború után megpróbálta visszaszerezni a festményt, de ez nem sikerült neki.

A Sotheby's a közleményében hozzátette, hogy „elkötelezettek amellett, hogy igazságos és békés megoldást találjanak a mű visszaszolgáltatásában a jogos örökösöknek", azonban „további kutatásokra és bizonyítékokra van szükség annak megállapításához, hogy ki a megfelelő igénylő ebben az esetben, mivel a jelenlegi bizonyítékok Fischel örököseinek lehetséges igényét támasztják alá, nem pedig a Fröhlich családét.

A festmény feltehetően valamikor az 1730-as években készült. A Sotheby's 2019-es katalógusában 70 000 és 100 000 dollár közötti összegre becsülték.

Forrás: ARTnews

Kép: Shutterstock