Az Andok hegyei között magasra ugró nő

Ez a gondolkodásmód kulcsfontosságú az új szenvedélyek felfedezéséhez

A gyakran emlegetett tanács, miszerint „találd meg a szenvedélyedet”, helytelen lehet.

Egy nemrég megjelent kutatás szerint a szenvedélyeket inkább keresni kell, mintsem csak úgy véletlenül belebotlani. Ha minden lehetőségre nyitottak és érdeklődők vagyunk, ami az utunkba kerül, az új hobbihoz, szenvedélyhez vagy akár karrierhez is vezethet.

Az új karrier, hobbi vagy érdeklődési kör keresésekor gyakran elhibázott tanács, hogy „találd meg a szenvedélyedet”.

Ez a mondat azt sugallja, hogy a szenvedélyek ott vannak, csak arra várnak, hogy felfedezzük őket. Ez a rögzült gondolkodásmód arra ösztönzi az embereket, hogy a meglévő érdeklődési körükre koncentráljanak.

Ehelyett a növekedési gondolkodásmód elfogadása segít az embereknek abban, hogy új érdeklődési területek felé nyissanak.

A pszichológusok szerint így nagyobb valószínűséggel ragaszkodnak ezekhez az érdeklődési körökhöz az út során felmerülő nehézségek ellenére is.

„A növekedési szemlélet ezzel szemben arra készteti az embereket, hogy nagyobb érdeklődést fejezzenek ki az új területek iránt, hogy előre lássák, hogy az érdeklődés követése néha kihívást jelent majd, és hogy nagyobb érdeklődést tartsanak fenn, amikor kihívások merülnek fel”

– idézi a tanulmány szerzőit a PsyBlog.

Ez a következtetés egy olyan vizsgálatból származik, amelyben az embereket arra ösztönözték, hogy olvassanak el egy olyan cikket, amely vagy egybeesik az érdeklődési körükkel, vagy nem. A rögzült gondolkodásmóddal rendelkező személyek nem sok figyelmet fordítottak arra a cikkre, amely kívül esett az érdeklődési körükön.

A növekedési gondolkodásmóddal rendelkező emberek azonban belefeledkeztek a cikkbe, még akkor is, ha az nem volt a megszokott dolguk.

Ugyanebben a tanulmányban más tesztek is arra utaltak, hogy a növekedési gondolkodásmód arra ösztönzi az embereket, hogy átlépjenek az akadályokon. Vagyis érdemes minden iránt nyitottnak lennünk és érdeklődnünk, meglepődhetünk, honnan eredhet végül egy új szenvedély.

„Az emberek ösztönzése a szenvedélyük kibontakoztatására nemcsak a növekedés elméletét segítheti elő, hanem azt is sugallja, hogy ez egy aktív folyamat, nem pedig passzív. A növekedési elmélet rejtett pozitív implikációja az az elvárás, hogy az érdeklődési körök és a szenvedélyek követése időnként nehéz lesz, mert az emberek kevésbé hajlandóak lemondani róluk, ha kihívásokkal szembesülnek”

– jegyezte meg Dr. Paul A. O'Keefe, a tanulmány első szerzője.

Nyitókép: Unsplash