Fiatal fiú a levegőbe uhrik és "fut" a matematika elől, sárga háttér előtt

Egyre rosszabbul teljesítenek matematikából ennek az országnak a lakosai

A legfrissebb statisztikák szerint az OECD 20 évvel ezelőtti 11. helyéről a 29-re csúsztak az ausztrál középiskolások a 38 ország közül.

A lecsúszó matematikai rangsor széles körű vitát váltott ki arról, hogy szükség van-e tantervi változtatásokra az iskolákban, de egy új nemzetközi tanulmány a megoldás egy részét jelentheti.

Az Integrative Psychology and Behavioral Science legújabb számában Dr. Marmolejo-Ramos a Dél-Ausztráliai Egyetem kognitív pszichológusa és a tanulmány társszerzője, valamint kínai és iráni kutatók elmagyarázzák, miért fontosak az egyszerű gesztusok, például a kézmozdulatok a diákok számára a matematikai fogalmak megértésében, írja a Phys.

„Sokan küzdenek a matematikával, és sokan szoronganak vele kapcsolatban, mert ez egy absztrakt téma. Látod a számokat, egyenleteket és grafikonokat, de ha nem veszed igénybe az emberi motoros és érzékszervi készségeket, akkor nagyon nehéz lehet felfogni őket”

– mondja Dr. Marmolejo-Ramos.

A matematikai fogalmak átadásához fontos a nyelv, a beszédintonáció, az arckifejezés és a kézmozdulatok, különösen az utóbbiak összehangolása, mondják a kutatók.

„A kezek használata háromszög, gömb, kör alakú formák és egyenes vonalak létrehozására, amelyek tükrözik a megmagyarázni kívánt képleteket, létfontosságú. Ez segít az agyunknak jobban megérteni a fogalmakat és rögzíteni azokat a memóriában.”

A gesztusok olyan testmozdulatok, amelyeket már csecsemőkorban megtanulnak, általában a beszéd előtt, így az emberben az új ismeretek feldolgozásának és elsajátításának módjaként rögzültek.

Dr. Marmolejo-Ramos szerint a kézmozdulatok sokkal fontosabbak a matematika tanításában, mint más tantárgyak esetében, mivel a szenzomotoros készségeinket is igénybe veszik, és így segítenek a diákoknak hatékonyabban értelmezni a számokat.

A pszichológus szerint az elmúlt két évben a koronavíru-világjárvány miatt a személyes tanításról az online tanulásra váltás még nagyobb kihívást jelentett a matematikát tanuló diákok számára.

„Amikor az egyetlen bemenet a képernyő és egy fejhallgató, akkor nehezebb a képernyőn megjelenő eszközöket és gesztusokat használni. Ez azonban nem lehetetlen, és ha az online tanulás egyre elterjedtebbé válik, akkor a kézmozdulatokat is be kell építeni az online tanításba. Az emberek több okból is küzdenek a matematikával. Fokozatosan megterhelő, de ha az alapokat elsajátítjuk, a görbe nem olyan meredek”

– fogalmazott.

Nyitókép: Shutterstock