Döbbenetesen sokat változott két év alatt a vészharangot kongató Velence
Az elmúlt években egyre aggasztóbb hírek érkeztek a globális felmelegedésnek köszönhető tengerszint emelkedéséről, mely probléma európán belül leginkább az olaszországi Velence városát érinti. Társszerzőnk, László Nicole két és fél év után visszalátogatott az olasz városba, ahol döbbenetesen sok változás fogadta.
A kedvenc történelem órán elhangzott lényegkiemelésem az az alapvetés, mely szerint a nagy nemzetek jellemzően úgy viselkednek, mint a gengszterek, a kicsik pedig akár a fizetett ledérek. A magyarság fejében ezen a fronton is van némi kavarodás, de megcáfolhatatlan tény, hogy majd mindenbe beleütöttük régen is, ma is a szimatoló kis orrunkat. Hogy mást ne említsek, a romantikus városokat rangsorba rendező legdurvább statisztika szerint is tuti fix dobogón végző Velence kialakulása is szegről-végről hozzánk köthető, mivel a város elődjét Attila, hun király dúlta fel szapora rendszerességgel, ezért a túlélők egy biztonságosabb öbölben kerestek menedéket, és megszületett a gyakorlatilag ostromolhatatlan cölöpváros ötlete. A gondolat hatékonynak bizonyult védelmi szempontból, ráadásul Adria királynője az évszázadok során vonzó, a romantikában térdig járó úti célként is megállta a helyét. Azonban az az ostorcsapás, amit a bolygónktól kapunk az iparosodás óta tartó módszeres kizsákmányolás és mértéktelen hedonizmus miatt, az nekik fáj leginkább.
118 sziget és milliónyi fa cölöp segítségével emelkedik ki a tengerből ez a lenyűgöző város, ami gyakorlatilag az elmúlt 600 évben szinte semmit sem változott, és sikátorait járva úgy érezhetjük, mintha egy több száz éves képeskönyv elevenedne meg a főszereplésünkkel. A város tele van az elmúlt évszázadok leghíresebb művészeinek és építészeinek remekeivel, nem csoda, hogy évente több millió látogató érkezik, hogy átérezze a világon egyedülálló atmoszférát. Velence az a hely, ahová nem a nevezetességek miatt megy az embert, hanem magáért a városért, ami önmagában A Látnivaló, pedig már évek óta és egyre hangosabban tenyereltek a vészcsengőre a jövője miatt.
Az egyre emelkedő tengerszint egy olyan városnak, amelyik eddig is alig-alig tartotta az orrát a vízszint felett, fél centi is nagyon tud fájni, ma pedig már gyakorlatilag fuldokolva harcol levegőért. Naponta háromszor legózzák össze és szét a pallókat, hogy száraz lábbal baktathassunk át a Szent Márk téren, amit Napóleon egyszerűen csak Európa társalgójaként aposztrofált, hiszen akivel ott nem futott össze, azt érdektelenség miatt még csak nem is jegyezték a tőzsdén. A víz napi rendszerességgel kikacsint az utcákra, terekre, a vészharangok pedig zúgnak rendületlenül, és nem kell hozzá olajtankerhez láncolt Greenpeace-es aktivistának lenni, hogy lássuk, nem ok nélkül.
Évtizedek óta visszaeső Velence-látogatók vagyunk, akik most – eléggé el nem ítélhető módon – két és fél évet kihagytak a legutóbbi vizit óta, ezért a kezdetben bűnbánó szánom-bánom arcunkat sebesen vette át a döbbent arckifejezés a látottaktól. Olyan volt a város, akár egy ritkán látott idős nagynéni, aki a legutóbbi nagy családos hacacáré óta megözvegyült, lábon kihordott egy szélütést és már a zserbója sem olyan finom. Aggasztó volt látni a belváros elnéptelenedett házait, amiből nagy számban költöztek ki a velenceiek ezzel tovább gyorsítva az állagromlást. A sebes enyészet megállítása érdekében jó néhány ötletbörzét tartottak, egyet-kettőt közülük pedig már életbe is léptettek. Például egy semmi kis kilenc évnyi csúszással és az eredetileg tervezett költségek háromszorosáért, közel hatmilliárd zöldhasúért ugyan, de végül megépült a MOSE nevű gát, ami a tengert kívánságra szétválasztó Mózesről kapta nevét, és amit 110 centi fölé prognosztizált vízszintemelkedés esetén állítanak csatasorba.
Kitiltották a 25 ezer tonnánál nagyobb tengerjáró hajókat a Szent Márk térhez vezető Giudecca-csatornából. Az évi kétmillió látogatót a városra tüsszentő gigaladikok mostantól csak a várostól távolabb szobrozhatnak, míg átmeneti lakóik visszatérnek a városnézős tivornyáról. Ráadásul az idei évtől az egy napos rapid vizitek esetén fejenként 5 jurós turista adót vetnek ki a különösen forgalmas tavaszi napokon és nyári hétvégéken, ezzel is tudatosabb programtervezésre noszogatva az embereket. Aki már látta egy-egy pünkösd hétfőn vagy délibábosan forró júliusi szombaton elesni a várost, az megérti a törekvést.
A macskaköveken fincsi pizzától és grappától bódultan imbolyogva csodás érzés a múlt ottfelejtett díszletei között sétálgatni. Rápillantani a középkori bevásárlóközpontnak számító Rialto-hídra, a picurka Sóhajok-hídjára, a Szent Márk Bazilikára és a Dózse-palotára, amiben például a roppant izgalmas„Titkos útvonalak” séta keretében megismerhetjük a rejtett átjárókat, a privát szobákat, kínzókamrát és a börtöncellát is, ahonnan Giacomo Casanova például 1756-ban megszökött jobb dolga lévén. Beugorhatunk a világ első kaszinójába, ami 1638 óta várja a játékszenvedélyes Fortuna-fanatikusokat - tehát miközben mi még például jócskán a török turizmust igyekeztünk hazaküldeni potom 150 év után, addig nekik már a zsetonok voltak a legégetőbb gondjaik. Be szeretnénk térni még évek múlva is a Canal Grande kapujában található világhírű Harry’s bárba, ami 38 fokban is megkövetelheti a férfiaktól a hosszúnadrágot: a híre, dicsfénye, patinája megengedi ezt számára. Nekik tartozunk életfogytig hálaimával a pezsgős és barackpépes alapokon nyugvó, könnyed Bellini koktél megalkotásáért, na meg a fiatal, alig 60 éves múltra visszatekintő, finomra szeletelt nyers húsért, a carpaccioért. Itt gyártotta le a prototípust a szakács Mocenigo grófnőnek, akit az orvosai éppen nyershús-diétára fogtak. A hajszálvékonyan slankra szeletelt bélszínszeletek kis mustáros ruhát kaptak mindössze, a szakácsnak pedig a tányér látványáról a korszak népszerű festője, Vittore Carpaccio ugrott be elsőre, akinek jellegzetessége volt, hogy nyershús-vörös festéket egy egész raklappal használt. Emiatt aztán ripsz-ropsz meg is tartották a névadót: carpaccio lett az újszülött fogás.
Az évek során már több zsáknyi illúzióm odalett, de remélem ezt a várost - amiben apálykor is bokáig tocsogunk a romantikában, ami látott már annyi járványt, világégést, boszorkányégestést, tűzvészt és háborút -, mi megőrizzük az utánunk következő generációknak, hogy nekik is Weöres Sándor tudjon suttogni a fülükbe, ahányszor csak erre járnak:
„S az örökléted ízleled még innen a halálon.”
Az íróról
„László Nicole vagyok, egy méltán ismeretlen, II. kerületi családanya. Három gyerek, egy macska és egy férj anyukája, aki rajong az utazásért, a jóféle étkekért, a pedigrés buborékokért, a száguldó cirkuszért, az életért, a pikírt humorért, a pengeéles elmékért, a szép ruhákért és végül, de elsősorban a családjáért. Néha virtuális pennát ragadok, hogy megosszam a jártomban-keltemben tapasztaltakat és időnként életvezetési tanácsokat is osztogatok tök kéretlenül.”
A szerző további írásai itt olvashatók.
Nyitókép: Ricardo Gomez Angel on Unsplash