Egy tanulmány szerint nem az SMS-ezés a legnagyobb veszély vezetésnél

Kocsiban ülő nő telefonozik

Egy új tanulmány megállapítása szerint minden 10 vezetőből majdnem 9 végez rutinszerűen más tevékenységet autózás közben. Néhány ilyen cselekvés pedig nagyobb veszélyt jelent a vezetés közbeni SMS-ezésnél is.

A vezetésen kívüli tevékenységgel töltött idejük 18 százalékát e-mailek olvasásával töltik, további 9,5 százalékot pedig ezek megválaszolásával.

A vezetők a kocsiban töltött idő közel 9 százalékát olvasással töltik, alig 4 százalékát pedig videokonferenciával, kollégáikkal vagy üzleti kapcsolataik fenntartásával.

Ezek a megállapítások egy új, nyugtalanító tanulmányból születtek, amelyet Thomaz Teodorovicz, a Harvard kutatója vezetett - írja az INC.

Teodorovicz és csapata arra vállalkozott, hogy megtudja, hogy a sofőrök vezetési idejükből mennyit töltenek egyéb feladat elvégzésével és mik ezek a kiegészítő tevékenységek.

Ennek kiderítésére 400 vezetőtől kérték, hogy töltsenek ki időfelhasználási felméréseket, valamint válaszoljanak a vezetési tevékenységükkel kapcsolatos kérdésekre. Válaszaik pedig aggodalomra adnak okot.

87 %-os arány

A kutatókat meglepte, amikor megtudták, hogy a vezetők az esetek 87 százalékában több feladatot végeztek, amikor volán mögött ülnek.

„Arra számítottunk, hogy a vezetők mással is foglalkoznak vezetés közben, de őszintén szólva nem a felmérésben szereplő mértékig"

– mondta Raffaella Sadun, a harvardi üzleti adminisztráció professzora és a tanulmány társszerzője az eredményekről. Sadun azt gyanítja, hogy az arány még súlyosabb lehet, mivel egyes válaszadók nem voltak hajlandók beismerni ezt a potenciálisan veszélyes viselkedést.

A vezetés közbeni SMS-ezés is elég rossz, de sok telefonrendszert már úgy terveztek meg, hogy segítsen a sofőröknek megbirkózni az üzenetekkel, miközben vezetnek. Az Android telefonok vezetési módban például automatikusan hangosan felolvassák a bejövő szövegeket, és a járművezetők beszédéből szöveggé alakítják a választ. Az e-mail szoftverből azonban hiányozhatnak a hasonló funkciók, ami azt jelenti, hogy azok az autósok, akik e-maileket olvasnak és válaszolnak a volán mögött, valószínűleg magukat és másokat is veszélybe sodornak. Ugyanez vonatkozik az olvasásra, a közösségi média böngészésére, a videokonferenciára és a legtöbb egyéb dologra, amelyekről a vizsgálat résztvevői beszámolnak.

A tanulmány szerzői szerint most különösen fontos ezzel a témával foglalkozni, ugyanis az Országos Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatal adatai szerint tavaly drámaian megnőtt az autóbalesetekben elhunytak száma. Ez 16 éves csúcsot ért el.

Nyitókép: Shutterstock