big little lies hbo luxusvilla medence

Miért szeretjük nézni ennyire a sorozatokban a gazdagok lakásait?

Vajon miért lehet az, hogy a legnépszerűbb sorozatok főhősei manapság mind villákban és penthouse-okban élnek? Az utódlás, A korona, A pletykafészek látványosan gazdag enteriőrjei többet mondanak el a korszellemről, mint elsőre gondolnánk.


succassion roy csalad asztalnal ulnek

Fotó: HBO

Az utóbbi hetek sorozatos világát a kegyetlen Roy család és a Succession, azaz Az utódlás tartja lázban. Az HBO egy médiabirodalmat birtokoló mágnás és gyerekei sorsát követi, közben pedig a New York-i felső tízezer életébe, és ami vizuálisan még izgalmasabb, az otthonaiba tekinthetünk be. Hol egy hamptonsi nyaralóban acsarognak egymással, hol egy New York-i felhőkarcoló penthouse-ában manipulálnak – amennyire az életüket megmérgező hatalmi harcokból nem kérünk, annyira vágynánk az ingatlanaikra.

A dráma, a jó alakítások és okos csavarok mellett egy sorozat látványvilága legalább annyira megfog bennünket. Az utóbbi évek legnagyobb sikerei közt volt a Tudhattad volna az Upper East Side-i nagymenő házaspárral, a Hatalmas kis hazugságok a dollármilliókat érő tengerparti házaival, A Korona pedig még ezeken is túltéve valódi palotákban játszódik, csupa arany és drágakő díszítéssel.

Miért jó ez nekünk?

undoing sorozat jelenet agy tapeta

A képen látható kézzel festett tapétából egy tekercs kerül 1650 dollárba.

Fotó: The Undoing/HBO

Amellett, hogy csorgatjuk a nyálunkat, dizájninspirációkat gyűjtünk és ábrándozunk, az Architectural Design cikke szerint egy második vetülete is van, hogy miért váltak ezek a sorozatok ilyen népszerűvé: szeretjük látni, hogy a gazdag embereknek ugyanúgy ezer problémája van, mint nekünk – vagy leginkább még sokkal súlyosabbak. A nagyobb vagyon nagyobb tétet is jelent: ezekben a sorozatokban gyakori motívum, hogy lebegtetik, mindenét elveszítheti a karakter, hiszen sokszor nem teljesen legális ügyleteket folytatnak.

southfork ranch dallas

A Ewingok birodalma, Southfork ranch Észak-Texasban

Fotó: Shutterstock

Ez az ambivalens fantázia azonban nemcsak a mostani kor sajátja, de különösen azokban a periódusokban kerül elő, amikor pénzügyi bizonytalanságban él az emberek jó része. Már a múlt század közepén megfigyelhető volt az amerikai sorozatokban, hogy a vágyott ideált tették meg a történet középpontjául, az '50-es, '60-as években ez a tipikus kertvárosi élet volt nagy házzal és otthon ülő, koktélozó feleséggel, ez azonban még nem volt az "obszcén módon gazdag" szituáció, amiket most megfigyelhetünk. Az első példa erre a Dallas (1978–91) volt és a Ewing család által lakott Southfork birtok. és a számunkra rettentő dekadensnek tűnő életvitel sok whiskey-vel, de ekkoriban Amerikában a Dinasztia is nagyot ment. Míg az '50-es években a házak még csak fekete-fehér dobozok voltak, a televízió egyre inkább vizuális műfajjá vált, és egyre növelték a tétet a látványos életstílus és még ennél is látványosabb ingatlanok terén.

Hogy megértsük, mekkora is volt a kontraszt, gondoljunk csak bele, hogy a '90-es évek első felében a magyar családok nagy része is egyik nap a Dallas elérhetetlen világán szörnyülködött és vágyott rá egyszerre, egy másik nap pedig a Szomszédokban szakadt ránk a panelvalóság.

Ezek a guilty pleasure-ként működő világok beköltöztek a mindennapjainkba, és nem is olyan nehéz meglátni a valóságot Az utódlás családfője, Logan Roy és Jockey Ewing közt.

marvelous mrs maisel screenshotFotó: Amazon

Ebben a cikkünkben pedig olyan sorozatokat gyűjtöttünk össze, melyekből dizájninspirációkat gyűjthetünk.


Nyitókép: HBO