Egy nő „fogja" a Napot

5+5 mítosz és tény szervezetünk szuperhőséről, a D-vitaminról

Tekintve, hogy a C- mellett a D- a legnépszerűbb és legtöbbször emlegetett vitaminfajta, elkerülhetetlen, hogy néhány tévhit is szárnyra kapjon. A továbbiakban tiszta vizet öntünk a pohárba, és helyére tesszük, hogy melyik állítások tévesek és melyek igazak ezzel a szupersztár vitaminnal kapcsolatban.


Először is vessünk egy pillantást a D-vitamint övező mítoszokra:

1. Minél több D-vitamint kapunk, annál jobb!

Bár nagyon ritka a túladagolás ennél a vitaminnál, viszont előfordulhat, főleg nagyobb dózisú kiegészítők bevétele után. Szedésük előtt mindenképp konzultáljunk háziorvosunkkal, hogy vajon tényleg szükségünk van-e extra vitaminra. Egy egyszerű vérvizsgálat elvégzésével meg lehet állapítani a hiányt, ebben az esetben pedig érdemes megtudakolni, hogy az adott szituációban mekkora mennyiség az ideális.

2. Elegendő mennyiséget lehet nyerni csupán ételekből

Trükkös folyamat, ezért nem is lehet igazán megoldani. Sajnos kevés élelmiszer tartalmaz annyi D-vitamint, amennyi elég lenne a napi limit eléréséhez. A legnépszerűbb élelmiszerek, amik tartalmaznak valamennyi D-vitamint az a tej, a gabonaplyhek, valamint a portobello gomba.

3. A kiegészítők fogyáshoz vezetnek

Bár van összefüggés a D-vitamin hiánya és az elhízás között, arra jelenleg nincsen tudományos bizonyítéka, hogy a kiegészítők napi szintű szedése csökkentené a derékbőséget.

4. Szükséges rendszeresen megvizsgáltatnunk a D-vitamin szintünket

Fontos, hogy a D-vitamin szintje a megfelelő tartományban legyen. A tesztelések egyre gyakoribbá válnak, valamint az orvosok szerint is egy bölcs lépés, ha kikérjük véleményüket és megvizsgáltatjuk magunkat— írta az Everyday Health. Ettől függetlenül ez nem egy olyan vizsgálat, amit rendszeresítenünk kell évente, hacsak nincs valami betegségre utaló jel.

5. Minden felnőtt nőnek ugyanannyi D-vitaminra van szüksége

Különösen a terhes nőknek sokkal több vitaminra van szükségük, de rajtuk kívül is bizonyos emberek szervezete kevesebbet termel ebből a fontos anyagból, mint másoké.

A kételyek lerombolása után ugorjunk a szilárd tényekre:

Egy domboldal naplementekor

Fotó: Unsplash/Dawid Zawiła

1. Az alacsony D-vitamin-szint borús hangulatot eredményez: ez az anyag szerepet játszik a szerotonin termelésében, így hiánya gyakran vezethet hangulatingadozáshoz.

2. Segít támogatni az immunrendszert: gyerekeknél csökkentheti a kialakuló betegségek számát, azoknál a felnőtteknél pedig, akiknek alacsony a D-vitaminszintjük, nagyobb valószínűséggel számoltak be arról, hogy a közelmúltban megfázást, köhögést vagy felső légúti fertőzést tapasztaltak.

3. Az elegendő D-vitamin javítja a vércukorszintet: van rá tudományos bizonyíték, de elég sok kétes eredmény született. Ha ilyen betegségünk van, akkor kérdezzük meg orvosunkat, hogy a D-vitamin pótlása segíthet-e enyhíteni tüneteinket.

4. A megfelelő D-vitaminszint csökkenti bizonyos rákos megbetegedések kockázatát: A nagyon alacsony D-vitaminszinttel rendelkező egyénekről úgy gondolják, hogy fokozottan ki vannak téve az emlő-, vastagbél-, vese-, tüdő- és hasnyálmirigyrák kockázatának.

5. Az életkor befolyásolja a bőr vitamintermelő képességét: az idősebb embereknek valószínűleg több D-vitaminra van szükségük, ugyanis az ő bőrük és szervezetük nem szívja fel olyan jól ezt az anyagot, és kevesebbet is termel belőle a szervezetük, mint a fiatalabbaké.

Nyitókép: Unsplash/Rampal Singh