Snack falatok

Így vágják át az agyunkat az apró falatkák és mártogatósok

Egy új pszichológiai kutatás szerint a snack bárok és a közös tálkából falatozás elhitették velünk, hogy kevesebb kalóriát fogyasztunk.

Egy, a Journal of Consumer Psychology nevű folyóiratban nemrég megjelent új tanulmány feltárta, hogy sokan azt gondolják, hogy a közös tányérról csipegetett, másokkal megosztott ételek kevésbé hizlalnak, mint a különálló edényekből elfogyasztott ételek.

719 falatozó csoportos étkezési szokásainak és észlelésének megfigyelése után a kutatók úgy vélik, hogy a „tulajdon hiányának” érzése arra késztetheti agyunkat, hogy figyelmen kívül hagyjon néhány kalóriát az étrendünk mögöttes „mentális elszámolási” folyamata során.

„Amikor ételt látunk egy közös tányéron, akkor is megértjük, mennyi kalóriát fogyasztunk, de nem hisszük, hogy ezek a kalóriák hatással lesznek a testünkre”

– mondta Nükhet Taylor pszichológiai kutató.

Például a falatozók egy tál burgonyachipset 15 százalékkal kevésbé hizlalónak tartottak, ha azt megosztották egy másik emberrel. De amikor az adagokat két tálra osztották, ezeknek az ételeknek a zsírtartalma megnőtt a tudatukban.

Ugyanez a hatás volt tapasztalható, amikor a chipseket M&M-ekre cserélték, amelyekről azt gondolták, hogy 20 százalékkal kevésbé hizlalnak, ha azt nem egyedül eszik, hanem megosztják. Ez a tendencia akkor is következetes volt, amikor a gyorsételeket egészséges ételekre cserélték – a kísérlet szerint mandulára. A dióféléket 22 százalékkal tekintették kevésbé hizlalónak, ha egy valakivel együtt fogyasztották ugyanabból a tálból.

Taylor és társszerzője, Theodore Noseworthy a Times-nak beszélt a jelenség mögött meghúzódó pszichológiáról, amelyben az előételek „mentálisan elválasztják a kalóriákat a következményeiktől”.

„Mivel a közös tányér nem a miénk, úgy gondoljuk, hogy bármit is eszünk abból a tányérból, az nem lesz hatással a súlyunkra”

– magyarázta Taylor.

Ennek szemléltetésére egyik kísérletében arra kérte a résztvevőket, képzeljék el, hogy megosztanak egy doboz Chicken McNuggets-et a McDonald’s-ban egy barátjukkal, majd válasszanak egy desszertet – akár almaszeleteket, akár fagylaltot.

Azok, akik azt mondták, hogy egy barátjuk McNuggets-ét kóstolgatták, 13 százalékkal nagyobb valószínűséggel választották a cukros desszertet, mint azok, akik egymaguk fogyasztották el a húst. Az eredmények „azt sugallták, hogy a megosztás csökkenti az észlelt tulajdonjogot, és ez csökkenti az egészséges és egészségtelen élelmiszerek hízlalási értékét bennük” – írták a kutatók.

„Úgy tűnik, hogy a megosztás általános elfogultságot okoz"

– tették hozzá.

Nyitókép: Shutterstock