Favonattal játszó kisfiú

6 ok, amiért a gyerekeknek szükségük van irányított játékra

Optimális eredmények optimális játékkal.

A játék kritikusan fontos, és a különböző típusú játékok különböző módon számítanak. A játékkal kapcsolatos legtöbb kutatás történelmileg a szabad játékra összpontosított. Ahogy a neve is jelzi, a szabad játékra jellemző, hogy a gyermekek kezdeményezik és szabadon irányítják a játékélményt, minimális felnőtt bevonásával vagy anélkül.

Az irányított játék ezzel szemben a felnőttek bizonyos mértékű bevonásával jár, akár a játék megkezdése előtt, akár nagyon szelektíven annak során, meghatározott tanulási célok támogatása céljából. Az irányított játékban a felnőttek kétféleképpen játszanak szerepet: vagy úgy alakítják ki a játékkörnyezetet, hogy támogassák a konkrét eredményeket, majd visszalépnek, hogy hagyják a gyermekeket játszani, vagy a gyermek által irányított játék során a felnőtt célzottan olyan irányító kérdéseket vagy megjegyzéseket tesz, amelyek kiemelnek vagy támogatnak bizonyos tanulási célokat.

Irányított játék a való világban

A szabad játék pillanata a tevékenységhez kapcsolódó kérdésekkel irányított játékélménnyé alakítható. Például egy felnőtt, aki megfigyeli a gyermeket a színes építőkockák rakosgatásában, szándékosan tehet fel olyan kérdéseket, mint például:

„Hány darab van a tornyodban?” – Tanulási eredmények: szóbeli és tárgyi számolás, kardinális számolás.

„Milyen színű ez a blokk?” – Tanulási eredmények: színnevek és színfelismerés.

„Mit gondolsz, mi fog történni, ha ezt a blokkot a tornyod szélére teszed?” – Tanulási eredmények: logika és egyszerű fizikai fogalmak, hipotézisvizsgálat és kísérletezés.

„Melyik blokk a legkisebb?” – Tanulási eredmények: informális mérés, megfigyelések készítése.

A gyermek választotta ki, hogy mivel játsszon és ő irányítja azt is, hogyan és mennyi ideig játsszon, míg a felnőtt célzott felszólításokkal és megfigyelésekkel elősegíti a konkrét tanulási célokat.

Miért olyan hatékony az irányított játék a tanulási célok támogatásában?

A szabad játék természeténél fogva nem tartalmaz külsődleges célokat (azaz a felnőttek nem alakítják ki vagy befolyásolják a játékot), és kiválóan alkalmas a történetmesélés, a szociális-érzelmi és önszabályozási készségek támogatására.

Az irányított játék ezzel szemben legalább részben tanulási célokon alapul, és különösen hatékony a tudásalapú tanulásban, beleértve a nyelvi, matematikai, természettudományos és számítási gondolkodást. De miért olyan hatékony az irányított játék?

Néhány ok nyilvánvaló: a játékélményeket úgy tervezték, hogy támogassák a tanulást, és a felnőttek értelmes kérdéseket és megjegyzéseket tehetnek, amelyek „aha!” pillanatokat idéznek elő a gyermekben. De ennél többről van szó. Kiderült, hogy az irányított játék sok olyan jellemzőt hordoz, amelyek egyes kutatók szerint „optimális tanulási környezetet” teremtenek. Az alábbiakban hat okot mutatunk, amiért az irányított játék hasznos.

6 ok, amiért az irányított játék hasznos

  1. Először is, az irányított játék aktív tanulást jelent, szemben a passzív tanulással. Ez azt jelenti, hogy a gyermek a játékra összpontosít és részt vesz benne, nem pedig egyszerűen megfigyel valamit.
  2. Játék közben a gyerekek nagymértékben belefeledkeznek abba, amit éppen csinálnak, ami azt jelenti, hogy kevésbé valószínű, hogy valami más elvonja a figyelmüket. Nem meglepő módon jobban tanulunk, ha nem vonják el a figyelmünket, és ha az adott feladatra vagy fogalomra összpontosítunk.
  3. A játék a mögöttes készségeket nem absztrakttá, hanem értelmessé teszi. Például a törtek tanulása sokkal értelmesebb, ha úgy teszünk, mintha pizzát osztanánk meg egy baráti társasággal, mintha tanulókártyákat használnánk.
  4. A játék gyakran szociálisan interaktív, vagyis a gyerekek másokkal játszanak, ami bizonyítottan a fejlődésük több aspektusát is elősegíti.
  5. A játék jellemzően örömteli, és a pozitív érzelmi állapotokat már régóta összefüggésbe hozzák a tanulás előnyeivel. Ha a gyerekek olyasmibe mélyednek el, amiben jól érzik magukat, motiváltak maradni, és pozitív hozzáállás alakulhat ki bennük a tanuláshoz.
  6. Az irányított játék során a gyerekek gyakran természetes módon hipotéziseket állítanak fel, tesztelnek és felülvizsgálnak, szinte úgy, mint a tudósok – ami nagyszerű, mert a tanulás ismétlődő folyamat.

Minden játék értékes, de az irányított játék egyedülállóan hatékony a legfontosabb tanulási célok elérésében

Az irányított játék nem eleve értékesebb, mint a szabad más típusú játékok, de megvan a maga értéke. Egyedülállóan hatékony, ha a gondozók, a pedagógusok vagy a tervezők (pl. játéktervezők, tanulástervezők) konkrét tanulási célokat akarnak elérni. Nem a résztvevő felnőttek szándékossága miatt hatékony; inkább az irányított játék számos olyan jellemzőt képvisel, amelyek az optimális tanulási környezetekben természetes módon megtalálhatóak. Ha a gyermek elkötelezett, aktívan részt vesz, jól szórakozik, ismétlődik, interakcióba lép másokkal, és olyan témákkal játszik, amelyek számára jelentőséggel bírnak, akkor a tanulási lehetőségek bőségesek.

(Psychology Today)

Nyitókép: Shutterstock