Így találkozik a gasztronómia a VR-művészettel — új éttermi modell a láthatáron
A művészek gyakran kihagyják az ízlelést a műveik bemutatásából, holott a hallást, a látást és a tapintást már jóval hamarabb elkezdték összekapcsolni egy teljeskörű élmény eléréséhez. A Superblue művészeti múzeumban most meg lehet tapasztalni milyen az, amikor az ember valóban teljesen belemerül egy virtuális műalkotásba.
Az eredeti elképzelést egy 1932-ben megjelent szakácskönyv inspirálta. A gyűjtemény szerzője Filippo Tommaso Marinetti volt, aki azt a kérdést boncolgatta művében, hogy vajon miként zajlik majd egy átlagos étkezés a jövőben. Ehhez a tematikához mérten receptjei között nagyon futurisztikus, elsőre talán furcsának hangzó fogások is szerepelnek.
A technológia és a rendelkezésre álló eszközök, ismeretek is jelentős szerepet játszanak a könyvben, így kézenfekvő volt a virtuális valóság alkalmazása a megvalósításhoz. A projekt terve 2018-ban született, majd először Sanghajban, egy évvel később pedig már New Yorkban lett elérhető. Azóta a technológia sokat fejlődött, melynek köszönhetően jelentősen élvezhetőbb az élmény.
A program megálmodója nem más, mint Mattia Casalegn, művész. A jelentkezőknek egy nappali részvétel 58, egy éjszakai pedig 200 dollárba kerül, vagyis hozzávetőlegesen 78 ezer forintba maximum. Az érdeklődők kezdetnek egy VR-szemüveget vesznek fel, így a hallásukat és a látásukat már rá tudják hangolni a tematikára.
Az étkezést Martux_M elektronikus zeneszerző muzsikái kísérik végig, miközben a Top Chef című műsor házigazdája, Gail Simmons narrálja az eseményeket. Az ízek és textúrák színek és formák megjelenítésével társulnak. A fő atrakció természetesen Chintan Pandy séf összeállított menüsora.
A készítők helyspecifikus, egyedi készítésű bútorokat terveztettek az előadóba, hogy egy dinamikus és akadálymentes élményben vehessenek részt a látogatók. Ennek a jelnetőségéhez hozzáad, hogy az eszközök fejlődésének köszönhetően a valóságban tett gesztusok már megjeleníthetők a virtuális térben, valamint a kívánt tárgyak és elemek is, ha esetleg hozzájuk kellene érni.
Tina Vaz— a Meta Open Arts vezetője — így nyilatkozott erről a projektről:
„Az olyan művészek, mint Mattia Casalegno, azáltal, hogy félelem nélkül belevetik magukat a metaversumba és megkérdőjelezik annak határait, továbbfejlesztik a megértésünket és képességeinket ezen az új határterületen.”
Nyitókép: Shutterstock
Forrás: ARTnews