![Nő kalapban áll egy művészeti galériában és fényképez](https://in.hu/media-library/eyJhbGciOiJIUzI1NiIsInR5cCI6IkpXVCJ9.eyJpbWFnZSI6Imh0dHBzOi8vYXNzZXRzLnJibC5tcy8zMTUzMTEyNC9vcmlnaW4uanBnIiwiZXhwaXJlc19hdCI6MTc3NjEzNTg4Mn0.GuaLqmis1PZiqm6nzl73CDod3NCTeZx8kv9aZyrozYc/image.jpg?width=1200&height=600&quality=85&coordinates=0%2C0%2C0%2C167)
Amikor a serdülőkor ösztönös lázadása művészetté fejlődik
A Graffiti szubkultúra hatalmas, organikusan fejlődő, univerzális platform. A műfaj és benne minden alkotó, behatárolhatatlan, ösztönös, integráns individuum. Egyéni és egyedi történetek, inspirációk sokaságának hordozója. Egyszerre van jelen a vidékeken és a nagyvárosokban, titokban férkőzik be a tudatalattinkba. Bárki számára hozzáférhető, érthető, a maga módján könnyen e sajátos világ részesévé válhat.
Divatjelenségként és szubkultúraként a nyugati világban az 1960-as évektől terjedt el, bár a korai street art példái már Brassai „Párizs, éjszaka" című albumában megjelentek, s tudjuk, a Pasquino szoboralakján ilyen utcai kommunikáció már az antikvitásban is létezett Rómában. Az 1980-as években Basquiat és Keith Haring emelték a műfajt az egyetemes képzőművészet szintjére. Magyarországon a rendszerváltás után, az 1990-es években élte fénykorát. Azóta is folyamatosan korrelál a képzőművészettel és egyre nagyobb hatást gyakorol az alkalmazott művészetekre.
A Gallery MAX „SSH-Graffiti.Streetart.Kortárssh." című kiállítás anyaga nem archaizál, nem tematizál, csupán jó ízűen válogat, esztétikus sokszínűséget mutat. Néhány érdekes történetet láttat, amelyek jól illusztrálják a műfaj meghatározó szerepét a kortárs vizuális kultúrában.
A kiállító alkotók
0036 Mark, Árvay Márton - Trans One, Blik Dániel, FORK Imre, Horváth Attila – Official, Classic, juditbernadett79, Lachner Ádám, Miss KK, MNU, Nikon One, Petyka, Plank Antal – Mirones, Rapa 73, Soopercrapz, Tóth Balázs, Void
A tárlat a Max City Bevásárlóközpont GalleryMAX kortárs kiállítóterében látogatható nyitvatartási időben 2022. szeptember 20-ig.
Nyitókép: Shutterstock