Greenwashing miatt áll a bál a H&M-nél
A H&M cég a különböző termékek és márkák teljesítményének összehasonlítására, és a vásárlók számára csökkentett környezeti hatású termékek azonosítására áttekinthető módot nyújtani kívánó indexskálán helytelenül pontozta termékeit.
Tavaly májusban a Higg fenntarthatósági szoftverplatform, amely segít a vállalatoknak a hatások mérésében, a Higg Sustainability Profiles és a Higg Index Materials részeként pontozólapokat vezetett be, hogy szabványosított módot biztosítson a különböző termékek és márkák teljesítményének összehasonlítására, és a vásárlók számára egy áttekinthető módot nyújtson a csökkentett környezeti hatású termékek azonosítására.
A H&M, amely tagja a Higg-mérést kidolgozó Fenntartható Ruházati Koalíciónak (SAP), a kezdetektől fogva használja az indexet és a pontozási kártyákat az e-kereskedelmi terméklistáin, és minden egyes terméknek a gyártásához felhasznált anyagok környezeti hatása alapján ad pontszámot.
A Quartz, a céltudatos szakemberek globális hírforrása által vezetett vizsgálat szerint a H&M környezetvédelmi pontszámai félrevezetőek és egyenesen megtévesztők.
A H&M a weboldalán a mérőszámokat az alaptól a 3-asig terjedő pontszámokként részletezte. Az alapszintű pontszámokat a hagyományos anyagokból készült termékek kapják, az 1, 2 és 3 pontszámokat pedig az alacsonyabb környezeti hatású anyagokból készült termékek.
Az egyes termékeken a vásárlók részletes adatokat láthatnak a vízhasználattal, a globális felmelegedéssel, a fosszilis tüzelőanyagok felhasználásával és a vízszennyezéssel kapcsolatos hatásokról is.
A magas pontszámot elért H&M termékek több mint 50 százaléka, amelyekről azt állították, hogy azok kisebb környezeti hatással rendelkeznek, nem voltak fenntarthatóbbak, mint a versenytársak által készített hasonló ruhadarabok – írja a Quartz.
„A H&M olyan adatokat jelenített meg, amelyek teljesen téves képet adtak egy-egy ruhadarab környezetre gyakorolt hatásáról. Ezek a hibák azért keletkeztek, mert a kiskereskedő honlapja figyelmen kívül hagyta a Higg Index pontszámok negatív előjeleit. Például egy olyan ruha, amelynek vízfelhasználási pontszáma 20 százalék volt, vagyis 20 százalékkal több vizet használ az átlagosnál, a H&M weboldalán úgy szerepelt, hogy 20 százalékkal kevesebbet használ”
– írja a Quartz.
A múlt héten a H&M eltávolította az összes pontszámot a weboldaláról, miután a Quartz megosztotta az eredményeket.
A vállalat gyors válasza talán azt jelzi, hogy bármennyire is elkötelezettek a fast fashion cégek a fenntartható gyakorlatok alkalmazása iránt, az általuk gyártott áruk puszta mennyisége egyszerűen nem összeegyeztethető a hatások csökkentésével. Ezt sokan greenwashingnak, azaz zöldre mosásnak tartják, mellyelelhitetik a fogyasztókkal, hogy az adott cég elkötelezettebb a környezetvédelemmel kapcsolatban, mint valójában.
A H&M szerint az eredménytáblák az átláthatóságot hivatottak bemutatni, azonban a Higg-indexet önellentmondás érte, miután a H&M-et júniusban a norvég fogyasztóvédelmi ügynökség feljelentette a vásárlók félrevezetése és az index marketingeszközként való felhasználása miatt.
Anna Palmquist, a H&M Group Expansion fenntarthatósági szakértője felelős az áruház fenntarthatósági teljesítményének irányításáért. Az eredményeket a honlapján megosztva a H&M 70,8 százalékot ért el a Higg's Indexen márkaszinten.
Furcsa módon a H&M termékcsapata vagy elszámolta magát, vagy szándékosan félrevezette a weboldalán feltüntetett megdöbbentő termékpontszámokat. A Quartz szerint több mint 100 női ruházati pontozása tartalmazott hibákat. Az index például nem értékeli, hogy a ruhadarabok biológiailag lebomlanak-e, vagy hogy kibocsátanak-e mikroműanyagokat.
Philippa Grogan, az Eco-Age munkatársa a Sourcing Journalnak elmondta, hogy a Higg-index a ruházati cikkek fenntarthatóságának értékelésénél csak egy szelektív részt vizsgál, és a ruházat életciklusának és hatásának teljes körű értékeléséhez a tervezéstől a kivitelezésen át a ruházat életciklusának végéig kellene mérni.
A Fenntartható Ruházati Koalíció múlt hétfőn közölte, hogy sürgősen felülvizsgálja adatait és módszertanát. A legutóbbi felülvizsgálat hat évvel ezelőtt, 2016-ban volt. A SAC egyre nagyobb ellenőrzés alá kerül, mivel a fosszilis tüzelőanyagokból előállított szintetikus anyagokat támogatja a természetes szálakkal, például a gyapjúval, a pamuttal vagy akár a bőrrel szemben.
A SAC például az újrahasznosított poliészter, egy olcsó szintetikus anyag bajnoka, amelyet számos tagja, például a H&M is használ a kollekcióiban. Bár a H&M honlapján nincs poliészterre vonatkozó anyagszűrő, egy keresés során több mint 10 000 olyan terméket találtunk, amelyek poliésztert tartalmaznak vagy teljes egészében ebből készültek.
Egyelőre a fogyasztók a fenntarthatóságot a divatban úgy tudják a legjobban érvényesíteni, ha kevesebbet és hosszabb élettartamú termékeket vásárolnak.
Nyitókép: Bloomberg via Getty Images / Mikael Sjoberg
- Stella McCartney forradalmian új luxustáskát dob piacra - IN ›
- Soha nem látott magasságokat ér el a fast fashion iránti kereslet ... ›
- Európa a fast fashion visszaszorítását tervezi - IN ›
- Second hand-részleggel bővíti weboldalát a H&M - IN ›
- Primark üzlet nyílik Budapesten - IN ›
- Primark üzlet nyílik Budapesten - IN ›