Olaszországi Zara üzlet előtt sétáló fiatal lány H&M márkájú táskával

A H&M és a Zara is a bangladesi beszállítókkal tisztességtelenül bánó márkák közt

A Transform Trade nevű szervezet új jelentése szerint számos divatáru-kiskereskedő tisztességtelenül fizet és bánik bangladesi beszállítóival.

A H&M, a Zara, Gap, a Next és a Primark is szerepel a márkák között, amelyek a termelési költségek alatt fizetnek a gyáraknak, számol be róla a Fashionunited.

Az Impact of Global Clothing Retailers Unfair Practices on Bangladeshi Suppliers During Covid-19 (A globális ruházati kiskereskedők tisztességtelen gyakorlatának hatása a bangladesi beszállítókra a Covid-19 során) című jelentés 24 magas szintű kiskereskedőnek értékesítő gyárat vizsgált.

A kutatás szerint a kiskereskedők a világjárvány kezdete után majdnem két évvel is ugyanazokat az árakat fizetik a régióbeli beszállítóiknak, annak ellenére, hogy sokuknak a nyersanyagköltségek emelkedésével kell szembenézniük.

Ezenfelül majdnem minden ötödiknek nehézséget okozott, hogy kifizesse a napi 2 font 30 penny (kb. 1000 ft) minimálbért a világ második legnagyobb ruházati exportőrének számító Bangladesben.

Míg a nagyobb utcai márkák 90 százaléka állítólag négy vagy több gyárból vásárol tisztességtelen beszerzési gyakorlatok révén, amint azt az egyetem és a Fairtrade szervezet által végzett felmérés részletezte, a beszállítók több mint 50 százaléka számolt be ilyen gyakorlatról.

Ezek közé tartoztak például a lemondások, a fizetés elmulasztása vagy késedelme és az árengedmény követelések.
Emellett a felmérés azt is megállapította, hogy a bezárást követően a ruhagyárak csak a korábbi dolgozók 75 százalékát foglalkoztatták, ami arra utalhat, hogy akár 900 000 dolgozó is elveszíthette a munkáját.

Fiona Good, a Transform Trade vezető politikai tanácsadója közleményében elmondta, a kutatás egyfajta ébresztő.

Amikor a kiskereskedők rosszul bánnak a beszállítókkal, megszegve a korábban megállapított feltételeket, akkor a munkavállalók szenvednek.

„Ha egy kiskereskedő nem fizeti ki a megállapodott összeget, vagy késlelteti a kifizetéseket, a beszállítónak más módon kell csökkentenie a költségeket, és ezt gyakran a dolgozókra hárítja, akiknek a legkisebb a hatalmuk az ellátási láncban.”

Good felvetette, hogy a divatvilág felügyelőinek be kell avatkozniuk, és meg kell állítaniuk az elfogadhatatlan beszerzési gyakorlatot, hasonlóan az élelmiszeriparban a beszállítók védelmére alkalmazott módszerekhez.

„Csak akkor tudnak jó munkakörülményeket biztosítani a dolgozóik számára, ha a beszállítók előre tervezhetnek, és bízhatnak abban, hogy az elvártaknak megfelelően fognak keresni.”

Nyitókép: Shutterstock