Autók az úton.

Ez az állam nemsokára betiltja az új belső égésű motoros autók árusítását

Kalifornia nemet mond a belső égésű motorral szerelt autókra.


A kaliforniai légierőbizottság csütörtökön jóváhagyta azt a tervet, amely 2035-től kezdődően betiltja az új belső égésű motorral szereltautók értékesítését.

Az egyik dolog, amit a [kaliforniai] törvényhozásban megtanultam, hogy az emberek autóival nem szabad szórakozni. Holnap várhatóan olyan szalagcímeket fogok látni, amelyekben szélsőségesnek nevezik az intézkedésünket. Szerintem sokan lehetetlennek fogják ezt tartani – a legtöbben fel fogják tenni a kérdést, hogy a kaliforniai testület és a kormányzó túl messzire ment-e vagy sem. De ha az éghajlatváltozás és az autóforgalom hatása összefüggésébe helyezzük a dolgot... a lépés, amit teszünk, elég egyértelmű

– mondta Dean Florez volt állami szenátor, a testület tagja az igen-szavazata előtt.

2026-tól kezdődően az autógyártók eladásainak 35 százaléka az Aranyállamban elektromos autó kell, hogy legyen, és ez a kvóta minden évben emelkedni fog, amíg minden Kaliforniában eladott új autó nem lesz környezetbarát.

A belső égésű motoros autókat ezt követően is legálisan lehet majd vezetni Kaliforniában, és a használt darabokat is lehet majd értékesíteni. A testület állítása szerint a lépés 2037-ig 25 százalékkal csökkenti az üvegházhatású gázok kibocsátását az államban.

Az elfogadott tervet először Gavin Newsom kaliforniai kormányzó vázolta fel két évvel ezelőtt.

Június végén az Európai Unió is hasonló lépésre szánta el magát, és szintén elrendelte a belső égésű motoros autók értékesítésének 2035-től kezdődő beszüntetését. És ahogy a múltban is történt, más államok valószínűleg követni fogják Kalifornia példáját, és hasonló szabályokat vezetnek be.

A kritikusok megkérdőjelezik a követelmények teljesítésének megvalósíthatóságát, tekintettel az autóiparban végbemenő változások lassúságára és az EV-technológiával járó plusz nehézségekre.

John Bozzella, az Alliance for Automotive Innovation elnöke a The New York Times-nak nyilatkozva úgy vélte, hogy az előírások teljesítése „rendkívül nagy kihívás" lenne, és „az, hogy ezek a követelmények reálisak vagy teljesíthetők-e, közvetlenül függ olyan külső tényezőktől, mint az infláció, a töltési és üzemanyag-infrastruktúra, az ellátási láncok, a munkaerő, a kritikus ásványi anyagok elérhetősége és ára, valamint a félvezetők folyamatos hiánya".

Mások túl radikálisnak nevezték a követelményeket, míg a kritikusok egy kisebb csoportja pont az ellenkezőjét fogalmazta meg. Scott Hochberg ügyvéd a Center for Biological Diversity's Climate Law Institute-tól a The Detroit Bureau-nak azt mondta, hogy a javaslat nem elég szigorú, és hogy az EV-kre való átállásnak sokkal hamarabb kellene megtörténnie.

Míg más meghajtási technológiák, köztük a hidrogén üzemanyagcellák megfelelnének a követelményeknek, a bevezetés várhatóan a tisztán akkumulátoros-elektromos járművek közel monopolhelyzetét teremti meg, amelyek jelenleg a teljes járműgyártás kis hányadát teszik ki.

Mivel Kalifornia az amerikai új autóeladások 12 százalékát adja, a rendelet drámai hatást gyakorol az iparág egészére, nem is beszélve arról, hogy a napokban 12 másik államban is hasonló jogszabályról folyik szavazás, ami erősítheti a mozgalmat.


Nyitókép: Unsplash

Forrás: Robb Report