orange abstract paint art

​Médiaszenzációvá nőtte ki magát a vérrel fröcskölő robotkar​

A Can’t Help Myself (Nem tudok segíteni magamon) című meghökkentő installáció nem épp friss, mégis óriásit megy mostanában a közösségi médiában, és fiatalok ezrei értelmezik újra az esetlenül vért lapátoló robotot. Mit tud, hogy ennyien kapcsolódnak hozzá érzelmileg?


Sun Yuan és Peng Yu egy 2016-os kiállításra készítették el Can’t Help Myself (Nem tudok segíteni magamon) című installációjukat, ami a rendezvény egyik legsikeresebb és emlékezetesebb alkotása lett. Idén a TikTok felhasználói újra elővették ezt a témát, és láthatóan sok eltérő értelmezés született.

Milyen műről van szó?

Az alkotás középpontjában egy robotikus kar szerepel, amit egy polikarbonát falon keresztül lehet megtekinteni. A gépezetből egy vörös, vérnek kinéző folyadék szivárog a terem padlójára, a kar pedig esélytelenül próbálja feltörölni újra és újra az anyagot. Ezt a tevékenységet egy vizuális felismerőszenzor segítségével tudja elvégezni, ami bármilyen környezeti változás hatására (ez esetben a folyadékfröcskölésre) mozgásra készteti a mechanikus végtagot.

Az installáció célja, hogy a gépezetet emberinek, esetlennek lássák az érdeklődők. A karba számos egyéb mozdulatsor van beprogramozva, melyeket az alkotók csak úgy neveznek, hogy „viszketés megvakarása”, „meghajlás és rázás” valamint „fenékrázás”. Ezeket a funkciókat a látogatók végignézik, és sebezhetőnek kezdik látni a találmányt.

Milyen értelmezései lehetnek ennek a modern alkotásnak?

Már a megjelenéskor is rengetegen különböző nézőpontokat fogalmaztak meg, ami természetes, hiszen a művészet értelmezése minden ember számára szubjektív. Egy vélemény szerint a robot depresszióját jelenítették meg, mások az autonómia hiányára vezették vissza a jelentéstartalmat, mivel a gépezet képtelen segíteni magán, mert arra van kifejlesztve, hogy az idők végezetéig ezeket a mozdulatokat hajtsa végre.

@avenugly

Visit TikTok to discover videos!

A TikTokon több felhasználó is újra megosztotta a bemutatóról készített videókat. Sokan megkönnyezték a látottakat, ebből is látszik, milyen mélységekbe hatolhat egy-egy mű.

"Ilyen érzés a trauma. Elsöpörheted, de mindig ott van, bármit is teszel"

— tette közzé az egyik megosztó. Mások nem igazán értették ezt az új trendet, amit szóvá is tettek kommentek, vagy külön videók formájában. Posztjaikban elsősorban azt emelik ki, hogy furcsállják, hogy olyan sokan sírva fakadnak egy piros festéket söprögető robot miatt. Ezek után a Twitteren is népszerű lett a téma, így mindkét platformon hemzsegnek a különböző meglátások.

Akárhogy is tekintünk az alkotásra, kijelenthetjük, hogy Sun Yuan és Peng Yu bemutatója beépült a kollektív köztudatba, és gondolkodásra sarkalják nem csak a műértőket, hanem a fiatalabb generációkat is szerte a világon.