csokolozo szobrok

Hét művész szenvedélyes alkotása szerelméhez

A művészet velejárója az érzelmek szenvedélyes kimutatása. A leghíresebb alkotók ebben nagyon jók, és kedveseikre előszeretettel zúdítják rá elsöprő érzéseiket. A fájdalom és a szerelem nagyon jó témák minden művészeti ágban, ezért is szedtünk össze pár olyan művészt, aki valamilyen formában megörökítették párjukat vagy a közös kapcsolatukat.


Camille Claudel és Auguste Rodin heves szobrai

Auguste Rodin A cs\u00f3k c\u00edm\u0171 szobra

Fotó: wikimedia

Rodin, a művésztörténelem egyik leghíresebb szobrásza 1882-ben találkozott Camille-jal, aki csodagyereknek számított művészkörökben (szakértők szerint remekül értett ahhoz, hogy az emberi test férfias energiáját agyagba öntse). A lány 24 évvel volt fiatalabb a férfinál, de már a kezdeti levelezéseikből kiderült, mekkora vonzalom volt kettejük között.

Viszonyuk alatt befolyásolták egymás munkáját: mindkettejük munkái emberséget és érzékiséget kezdtek sugározni akkor, amikor egy műteremben végezték alkotófolyamatukat. Valószínűleg Rodin két legíresebb művét, A csókot (1882) és Az örök bálványt (1890–93) is ez a kapcsolat ihlette.

Pablo Picasso és a gyűrűre festett miniatűr festmény

Pablo Picasso gy\u0171r\u0171je Dora Maarnak

Fotó: Instagram/bijouxreview

A 20. század egyik legjelentősebb művésze gyakran váltogatta múzsáit. A heves viták okozta szívfájdalom és a békülést követő boldogság keveréke meghatározta képeit. Egyik fő múzsája a fotóművész Dora Maar volt. Kilencéves kapcsolatuk alatt Picasso több tucatszor megfestette szerelmét, az alkotásokat pedig legtöbbször odaajándékozta kedvesének végzetesnek tűnő vitáik után. Egyik legjelentősebb Maarnak szánt portréja egy gyűrűre készült, és ott helyezkedik el, ahol általában a drágakőnek van helye.

Frida Kahlo egy érzéki virágot festett Nickolas Muraynak

Frida Kahlo

Fotó: Instagram/fridakahlo

Nickolas Muray —magyar származású művész — ma már leginkább arról ismert, hogy egykor kapcsolatban állt a világhírű mexikói művésznővel, Frida Khaloval. Khalo terítőre firkált megjegyzéseiből tudhatjuk, hogy mennyire korán lobbant fel kettejük között a tűz. Későbbi levelezésükben gyakran a Xochitl becenévvel illette magát, ami virágot vagy finom dolgot jelent. 1938-ban festett a férfinak egy képet, ami egy a kapcsolatukat szimbolizáló virágot ábrázol. A kutatók megállapították, hogy a festménynek erős erotikus tartalma van: a két egység első fele egy vaginára emlékeztető, harang alakú edényből, a másik fele pedig egy fallikus sziromkötegből áll.

Dorothea Tanning és Max Ernst nem volt hajlandó férjnek és feleségnek nevezni egymást

Max Ernst festm\u00e9ny

Fotó: flickr

Max Ernst a szürrealizmus és a dadaizmus elismert képviselője éppen feleségének segített egy kiállítás megszervezésében, amikor találkozott Dorothea Tanning festővel. Három héttel később Ernst elhagyta házastársát és egyből Tanning lakásába költözött. Egy Las Vegas-i páros esküvő keretein belül — ahol két barátjukkal együtt mondták ki a boldogító igent — hivatalosan is egybekeltek. Ezt követően soha nem használják egymásra a „férj” és „feleség” szavakat, mert úgy vélik, ezek megbélyegzik az embert és onnantól máshogy néznének rájuk.

Joseph Cornell szerelmeslevelei Yayoi Kusamának

Yayoi Kusama

Fotó: wikimedia

Cornell, aki 59 évesen még szűz volt és az anyjával élt, tömérdek mennyiségű verset és levelet írt szerelmének, amelyek közül néhányat a szürrealista kollázsok jellegzetes dobozaiba firkált. A férfi halála után Kusama magazinkivágásokat, valamint ezeket a leveleket és dobozokat is felhasználta műveihez, amik végül beindították karrierjét.

Gilbert és George fiatal művésznövendékként első látásra szerelmesek lettek egymásba

Gilbert Prousch \u00e9s George Passmore

Fotó: Instagram/gilbertandgeorgefans

Gilbert Prousch és George Passmore párban dolgoznak művészi alkotásaikon. 1967-ben találkoztak először egyetemi hallgatóként, és első látásra egymásba szerettek. Azóta is elválaszthatatlanok, kötődésüket és közös életüket pedig művészetbe ültetik át.

Az Artsy cikke szerint 1969-ben megalkották az Éneklő szobrot, amivel saját testüket jelenítették meg, azóta pedig rengeteg provokatív fotót készítettek saját magukról.

Marina Abramović és Ulay a Kínai Nagy Falon sétáltak át szakításuk alkalmából

A két művész alkotásaikat egy furgon szűkös terében együtt élve hozták létre, témáik pedig a kapcsolatok viszontagságaira és a fenntartásukhoz szükséges kitartásra építkeztek. friAz 1976-os Relation in Space című performansz-darabjukban a két szerelmes a szoba ellentétes oldaláról futott egymás felé, meztelen testük pedig újra és újra összeütközött középen. Később az AAA-AAA című videójukban kettejük fülsüketítő sikolya hallatszott.

Legnagyobb performanszukat házasságuk megünneplésére tervezték: a Kínai Nagy Fal két végéből szerettek volna egyszerre elindulni, hogy aztán középen összetalálkozzanak. A tervezési folyamatok idején viszont fény derült Ulay hűtlenségére. A produkcióra sor került, de a végén elhaladtak egymás mellett, így egy tökéletes szimbólummal zárták le közös életüket.



Nyitókép: Anne Nygård/Unsplash