Eddig nem látható Cupido-alak tűnt fel egy Vermeer-festményen
Valószínűleg sokaknak ismerős a Nyitott ablaknál levelet olvasó lány című festmény, de melyen nemrég új alak jelent meg a kép restaurálásának köszönhetően, írja a My Modern Met. Johannes Vermeer 1659-ben festett alkotása 1742 óta a drezdai Gemäldegalerie tulajdonában van, két és fél éve kezdődtek meg restaurálási folyamatai.
Az olajfestményen egy nyitott ablak mellett levelet olvasó fiatal nő látható, mögötte egy üres fal. A fal eredetileg üres volt, legalábbis annak tűnt, de egy 1979-es röntgenvizsgálat kimutatta, hogy valójában van rajta valami. A sima fal alatt valójában egy meztelen Ámor „festménye" volt. Mivel nem ritka, hogy a művészek gyakran átfestették munkáikat, a szakértők kezdetben elfogadták, hogy Vermeer egyszerűen meggondolta magát, és úgy döntött, hogy a falat csupaszon hagyja.
Egy 2017 -ben megkezdett kutatási projekt azonban cáfolta ezeket az állításokat. A fejlett technológiának köszönhetően a kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy az átfestés több évtizeddel a festmény befejezése után történt. Ez az információ teljesen forradalmasította a művet, mivel a művészettörténészek rájöttek, hogy nem Vermeer kreatív elképzelését látják, így a múzeum restaurációs szakemberei gondosan elkezdték az átfestés eltávolítását 2018-ban.
A restauráció 2021 elején fejeződött be, melynek során kiderült, hogy Ámor képe és a ráfestés között kötőanyag és szennyeződésréteg található.
„Amor megjelenésével a háttérben felismerhetővé válik a delfti festő tényleges szándéka. A látszólag szerelmes kontextuson túl az igaz szerelem természetéről szóló alapvető megállapításról van szó. Tehát azelőtt, amit néztünk, csak kezdetleges volt. Most életművének kulcsképeként tekintünk rá"
– mondta el Stephan Koja, az Old Masters Képgaléria igazgatója.