Tom Ford

​Tom Ford divatguru saját díjjal ösztönzi a fenntarthatóság kutatását

A Tom Ford Plastic Innovation Prize nevű verseny célja, hogy világszerte olyan vállalkozásokat és ötleteket támogasson, melyek valamilyen úttörő formában próbálnak tenni a vékony műanyagból készült dolgok, például a nejlonzacskók leváltása érdekében.


Az amerikai tervező és divatszemélyiség Dr. Dune Ives-szal, a Lonely Whale vezérigazgatójával fogott össze a verseny megszervezéséhez. A program legfőbb célja, hogy megakadályozzák a biológiailag nem lebomló műanyag szemét óceánokba kerülését. Ehhez innovatív vállalkozókat keresnek, akik valamilyen formában tenni tudnak az ügy érdekében.

Ez a kezdeményezés jelenleg az első és egyetlen olyan globális verseny, amely kizárólag a vékonyrétegű műanyag nejlon zacskók és más termékek méretezhető és biológiailag lebomló alternatíváinak kidolgozására összpontosít.

„Amit ezen a versenyen keresztül közösen elérünk, katalizálni fogja a globális változást kontinenseken, országokban és iparágakban, amire sürgősen szükség van a műanyagszennyezés kezeléséhez. Ha az óceán szennyezett és veszélyben van, akkor a bolygó is, és mi is. Az a hatás, amit ezek a briliáns elmék és alkotásaik gyakorolnak bolygónkra, monumentális, hiszen innovatív megoldásaikkal biztonságosabbá teszik a környezetet az elkövetkező generációk számára"

— olvashatjuk Ford szavait a Hypebeast cikkében.

A jelöltek között szerepel kanadai Geneci, melyben baktériumok újra programozásával újra felhasználható anyagokat szeretnének létrehozni, valamint a Kelpi, ahol tengeri moszatokból állítanak elő bioműanyagot. Mellettük a listán szerepel még a közösségi szintű műanyagszennyezéssel foglalkozó Lwanda Biotech, és az az izlandi start-up, amely algákat alakít át biológiailag lebomló alternatívává (Marea).

A Notpla szintén esélyesként indul, hiszen programjuk a természetes membráncsomagolások tekintetében úttörő teljesítményt nyújt. A Sway nevű amerikai cég, valamint a Xampla egyaránt használható műanyag-alternatívát kínálnak az embereknek, a Zerocircle indiai márka pedig óceánbiztos alapanyagokkal kereskedik. Ezeket a döntősöket 26 országból és hat kontinens 64 pályázója közül választották ki.

Mindezek után egy 1 éves próbaidőszak következik, ahol az ötletek — a Nike szponzorálásával — tesztelési folyamatba lépnek. A helyezések kihirdetésére 2023-ban kerül majd sor, tervek szerint pedig 2025-re piacképesek lehetnek az új, környezettudatos alternatívák.

Nyitókép: Instagram/tomfordx