Gyerekek különböző nyelvű üdvözlő táblákat tartanak a kezükben

Máshogy működik egy új nyelv tanulása a gyerekek és az idősebbek között

A felnőttek nyelvtanulásának agyi mechanizmusai eltérnek a gyermekekétől.

Az énekesmadár a klasszikus fajok közé tartozik, melyet a nyelv neurobiológiájának megértésére szolgáló modellként tanulmányoztak. Az éneket és a vokalizációt a túlélése érdekében használt információk közlésére használó énekesmadár nyelve genetikailag be van drótozva az agyába, és már korán kifejlődik. Érdekes módon úgy tűnik, hogy egyes énekesmadarak egész életük során fenntartják az új dalok megtanulásának képességét, és ez a folyamat párosul azzal a képességükkel, hogy új idegsejteket és szinapszisokat képeznek, még felnőttkorukban is.

Az énekesmadarakhoz hasonlóan az emberek is vokalizációval kommunikálnak, ami lehetővé teszi számunkra, hogy kifejezzük gondolatainkat és a túléléshez nélkülözhetetlen információkat közvetítsünk. Az énekesmadarakkal ellentétben azonban úgy tűnik, hogy a gyors nyelvtanulás képessége az agy fejlődésének egy kritikus időablakára korlátozódik, amely a felnőttkor körül ér véget.

Bárki, aki felnőttként próbálkozott már, elmondhatja, hogy egy új nyelv elsajátítása az élet későbbi szakaszában sokkal nehezebb. A teljesítménymérések megerősítik ezt a megfigyelést, és azt mutatják, hogy a 10 év alatti egyének gyorsabban és könnyebben sajátítják el a nyelv(ek)et, mint a felnőttek, akiknek több évnyi oktatásra van szükségük ahhoz, hogy hasonló jártasságot érjenek el.

Az emberi nyelvet, a hangzástól a jelentésig terjedő változatos összetevőivel együtt, mérföldkőnek számító szakaszokban tanuljuk meg az élet korai szakaszában. Körülbelül hatéves korukra a legtöbb gyermek hasonló mérföldköveket ér el, ami összhangban van azzal az elképzeléssel, hogy a nyelv genetikusan be van drótozva az agy fejlődésének természetébe.

De a nyelvtanulás ezen időablak után más neurális stratégiát használ?

A kutatások azt sugallják, hogy ez lehet a helyzet, és hogy a felnőttek nyelvtanulási agyi mechanizmusai különböznek a gyermekekétől. Ennek az elképzelésnek nemcsak arra nézve van valós gyakorlati következménye, hogy a felnőttek hogyan tanulhatnak új nyelvet, hanem arra is, hogy miként lehet a nyelvi károsodásokat, például a sztrókot elszenvedett személyek nyelvi képességeit edzeni.

A felnőttek számára az új nyelv tanulása a meglévő agyi hálózatok módosítását jelenti.

A nyelv egy olyan kapu, amelyen keresztül a gyermekek integrálódnak a külvilágba. A tárgyak címkézésétől a személyközi kommunikációig és az önkifejezésig a nyelvelsajátítás minden gyermek fejlődése szempontjából kritikus fontosságú.

A felnőttek számára azonban az új nyelv elsajátítása másként jelenik meg. Képesnek kell lenniük arra, hogy egy már kialakult, szóalapú kognitív keretrendszert új nyelvi struktúrává alakítsanak át egy új nyelv elsajátításához. Ebből a szempontból a tanulás aktusa merőben más, mint gyermekkorban. Ráadásul úgy tűnik, hogy az új nyelv elsajátítása a felnőttek között a háttér, az iskolai végzettség és más személyes tényezők alapján különbözik.

Az idegtudományi kutatások azt mutatják, hogy a felnőttek nyelvelsajátítása magában foglalja a nyelv számára fontos agyterületek aktiválását. Ugyanakkor a meglévő összeköttetés erőssége befolyásolja, hogy egy felnőtt mennyire képes megtanulni egy új nyelvet.

Másrészt a gyermekkori tanulás az agyon belüli nyelvi területek kialakulásán és finomodásán alapul. Úgy tűnik például, hogy gyermekkorban a nyelvtanulás támogatja a nyelvi hálózatok kialakulását a bal féltekén belül. Egyszerűen fogalmazva, a nyelv része annak, ahogyan az agy a gyermekkorban huzalozódik, míg a nyelvtanulás az agy felnőttkori huzalozódását használja. A felnőtteknél végzett agyi képalkotó vizsgálatok azt is feltárják, hogy a nyelvtanuláshoz a nyelvvel nem kapcsolatos agyi területek aktivitása is hozzájárulhat. Talán ez az oka annak, hogy a személyes és kulturális elmélyülés gyakran felgyorsítja a nyelvtanulást.

Megéri az erőfeszítést

A tanulmányok azt sugallják, azok az egyének, akik egynél több nyelvet beszélnek, általában jobban teljesítenek a memóriát és a felidézést is magában foglaló kognitív teszteken. Emellett a tanulmányok azt mutatják, hogy a kétnyelvűeknél alacsonyabb a neurodegeneratív betegségek kockázata az egy nyelvet beszélőkhöz képest.

Így a felnőttek számára az új nyelv elsajátítása még inkább kifizetődő erőfeszítésnek tűnik. Nemcsak új kultúrákba való betekintést tesz lehetővé, és gazdagítja a szellemi és érzelmi életet, hanem úgy tűnik, hogy az agy egészségének is jót tesz.