Gyászol a Forma-1: Elhunyt Dietrich Mateschitz
Nem sokkal a Formula–1-es Amerikai Nagydíj időmérőjének kezdete előtt jelentette be a Red Bull, hogy hosszas betegség után elhunyt Dietrich Mateschitz.
A horvát felmenőkkel büszkélkedhető osztrák milliárdos vagyonát 25 milliárd „juróra” becsülték, amivel a Forbes által összeállított, a világ leggazdagabb embereit csokorba gyűjtő lista 51. helyén állt és egyben Ausztria leggazdagabb emberének is számított, ám esetében a #leggazdagabbember szóösszetétel fontosabb része az EMBER, amit sikerült megőriznie magában több évtizednyi siker során is.
A kezdetben az Unilevernél, majd a Procter&Gamble-nél tisztítószereket forgalmazó Mateschitz későbbi sikereit ma már üzleti főiskolákon és egyetemeken oktatják. Egy ázsiai üzleti útja során ismerkedett meg az energia-és stimuláns italok piacával, amelyek akkoriban még ismeretlenek voltak az öreg kontinensen és Amerikában egyaránt. Orwell kedvenc évében, 1984-ben thaiföldi vállalkozókkal együtt megalapította a Red Bull GmbH-t, amiben 49%-os részesedéssel rendelkezett. Az Ázsiában a mai napig gyógyszertárakban is forgalmazott, eleinte jócskán dózis taurint is tartalmazó ital szárnyakat adott nekünk, fogyasztóknak és az ő folyószámlájának is. A siker bárhová is repítette, de a fejébe bizonyosan nem szállt, sőt, annyit kétségkívül megtanult a buddhista Thaiföldön, hogy a zárt ujjaink közé szorított öklünkből könnyebben kiszivárognak a dolgok, mint ha csupán a nyitott tenyerünkön tartjuk és emeljük egyre magasabbra.
Csillagászati összegeket költött szponzorációra, jó szemmel és biztos kézzel csípte fülön a fiatal tehetségeket, akiket egyengetett karrierjük elindítása során. A sikere titka talán éppen abban rejlett, hogy soha nem a profit lebegett a szeme előtt, hanem a gyermeki lelkesedés és az álmai megvalósítása, a jobbító szándék hajtotta. 2004 novemberében megvette a Jaguár csapatot gyors névadást tartva Red Bull Racingre keresztelték, majd a következő évben barátja, Helmut Marko, régebbi osztrák autóversenyző és Gerhard Berger, ex F1-es pilóta segítségével megkaparintotta az olasz Minardi istállót is. A csapat új neve Toro Rosso lett a keresztségben (ma AlphaTauri), ami persze ugyanúgy vörös bikát jelent, mint a red bull, csak éppen ékes talján nyelven, és elsősorban a Red Bull csapata számára volt hivatva kipróbálni a feltörekvő tehetségeket. 2010-től négy egymást követő évben zsákolták be a konstruktőri és az egyéni világbajnoki címet Sebastian Vettel nevével fémjelezve, mely utóbbihoz tavaly és persze idén becsatlakozott a fiatal trónkövetelő Verstappen is. Van NASCAR csapata, labdarúgó klubja, nevéhez fűződik a 2003 óta megrendezésre kerülő Red Bull Air Race, megvette a korábbi Formula A1-Ring pályát, amit naná, hogy Red Bull Ringként tartott keresztvíz alá. Bábáskodása során olyan elképesztő népszerűségnek örvendett sógoréknál a száguldó cirkusz, hogy brutális terület-ínség állt elő. Ezért a pálya környékének lakosait elküldte családostól nyaralni, hogy a kalandvágyó sátorozóknak biztosítson helyet, és mire a tulajdonosok kipihenten hazaértek, már minden az eredeti állapotára helyreállítva várta őket. Máskor húsvéti tojáskereső dzsemborit rendezett, amire már reggel 7-kor kötelékben érkeztek az emberek, hiszen az elrejtett csipcsupságok között autó is szerepelt. Ha megtetszett neki egy épület vagy víztorony vagy gyakorlatilag bármi, akkor megvette és a felújítását követően látogathatóvá tette a közönség számára, miként tette ezt a Hangar-7 néven ingyenesen megtekinthető salzburgi repülőgép parkolójával is, ahol a szárnyas flottája állomásozik. Tetején egy kávézó és étterem működik, ahol egymásnak adták a kilincset a Michelin-csillagos séfek, ott tartózkodásom során pedig a már azóta szintén meggyászolt Niki Lauda tette éppen le a kis sportgépét.
A Forma1 csapatai jellemzően 1950 óta nem értenek egyet semmiben, legyen szó szabályokról, időjárásról vagy a pálya állapotáról akár, most azonban vállvetve gyászol az egész sportág:
„Lesújtott Dietrich Mateschitz halálhíre, egy rendkívül nagyra tartott, szeretett tagja volt a Forma-1-es családnak”
– fogalmazott Stefano Domenicali, a száguldó cirkusz elnök-vezérigazgatója.
„Hihetetlen látnoki képességekkel megáldott vállalkozó volt, egy olyan ember, aki segített olyanná alakítani sportunkat, illetve a Red Bull brandjét, amilyennek ma ismerjük szerte a világon. Nagyon fog hiányozni, ahogy a teljes Forma-1-es közösségnek, gondolatainkkal és imáinkkal a családdal, a barátokkal, a Red Bull és az AlphaTauri csapataival vagyunk ebben a szomorú időszakban.”
A Red Bull Racing csapatfőnöke, Christian Horner arról beszélt, az osztrák szakember rendkívül inspiráló volt sokak számára, így számára is:
„Egy figyelemreméltó ember amiatt, amit sokakért tett – nemcsak a Forma-1-ben, hanem a Red Bull világában, valamennyi sportplatformon. Egy olyan ember volt, aki sokakat inspirált. Miatta vagyunk most itt. Az ő szenvedélye volt a Forma-1, az ő víziója volt, hogy két csapata legyen a Forma-1-es bokszutcában. Mindig lelkes, biztató és támogató volt – jó és rossz napokon egyaránt. Sokan hálásak lehetnek neki. Kiváltságosnak érzem magam, hogy ismerhettem őt. Esélyt adott nekem, egy fiatal srácnak, támogatott, és inspirált, ahogy még sokakat. Sok embernek megadta a lehetőséget. Arra bíztatott, hogy semmi sem lehetetlen, semmi sem felülmúlhatatlan, és kövesd az álmaid. Rajongott a Forma-1-ért. Büszke volt mindarra, amit elértünk.”
A Red Bull tulajdonosáról a rivális csapatok is megemlékeztek:
„Amit Dietrich Mateschitz tett a Forma-1-ért, az precedens nélküli”
– fogalmazott Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke.
A Ferrari közösségi oldalán azt írta:
„Lesújtott bennünket Dietrich Mateschitz halálhíre. Egy olyan ember volt ő, aki imádta a sportágunkat és a kihívásokat.”
Előre sejthető volt, hogy az első sor porosabbik ívéről elstartoló Max Verstappen alighanem mindent megtesz azért, hogy az austini eredményét az őt mindig pártoló mentorának ajánlhassa fel: „Kivételesen még a versenyzésnél is jobban foglalkoztat bennünket az, ami történt, és hogy mit is jelentett ő mindenkinek a csapaton belül, mit épített fel a Forma-1-ben, magát a Red Bullt. És hogy mit is jelentett ő személy szerint nekem – mert nélküle most nem ülnék itt, nem értem volna el ilyen sikereket. Szóval hihetetlenül nehéz ez mindenkinek a csapaton belül. Szerencsére volt alkalmam találkozni vele néhány hete, szóval eltölthettünk egy kis időt együtt. De attól ez még egy nehéz nap.” Super Max már a rajtnál elhúzott az előle startoló Ferraris spanyol mellett, ám aztán egy elpuskázott kerékcsere megingatta az addigra már zsebben érzett győzelmet. Látványos előzések és az utolsó körökig elhúzódó csatározások végül a holland idei 13., pályafutása 33. győzelmével zárultak, amivel a Red Bull konstruktőri világbajnokká vált méltón búcsúzva attól, akinek ez a csapat a dédelgetett, megvalósított álma volt.
Isten veled, Dietrich! Szárnyalj tovább!
Az íróról
„László Nicole vagyok, egy méltán ismeretlen, II. kerületi családanya. Három gyerek, egy macska és egy férj anyukája, aki rajong az utazásért, a jóféle étkekért, a pedigrés buborékokért, a száguldó cirkuszért, az életért, a pikírt humorért, a pengeéles elmékért, a szép ruhákért és végül, de elsősorban a családjáért. Néha virtuális pennát ragadok, hogy megosszam a jártomban-keltemben tapasztaltakat és időnként életvezetési tanácsokat is osztogatok tök kéretlenül.”
A szerző további írásai itt olvashatók.
Nyitókép: Getty