boldog fiatalok túráznak

Minden pénzed utazásra költöd? Már a tudomány szerint is megéri!

Tudományosan is alátámasztották, hogy nem az nyer, akinek a legtöbb megtakarítása van; hanem az, aki a legtöbb élménnyel büszkélkedhet.


Nem azért kellene minden pénzünket megtakarítanunk, hogy lépést tarthassunk a legújabb telefonokkal, tévékkel és autókkal?

Kiderült azonban, hogy míg korábban azt hittük, hogy az anyagiak jelentik a boldogsághoz vezető utat, a tudomány szerint a legmaradandóbb boldogságot az élmények − utazások, szabadtéri tevékenységek, új ismeretek, kiállítások látogatása − hozzák el.

Azt gondolnánk, hogy mivel a vadonatúj tévénk tovább tart, mint egy bermudai hajóút, a boldogság, amit a tévé megvásárlásakor éreztünk, szintén tovább tart − de sajnos ez nem így van.

A boldogság egyik ellensége az alkalmazkodás, megszokás. Veszünk dolgokat, hogy boldoggá tegyenek minket, és sikerrel is járunk, de csak egy kis ideig. Bár az új dolgok először izgalmasak, de aztán hamar alkalmazkodunk hozzájuk

mondjaDr. Thomas Gilovich a Your Tango cikkében, a Cornell Egyetem pszichológiaprofesszora, aki évtizedek óta kutatja a pénz és a boldogság közötti összefüggést.

bar\u00e1tok a hegytete\u0151n megpihennek t\u00fara k\u00f6zben

Fotó: Unsplash

Mivel az új tévénk már ott van, könnyen megszokjuk, és lassan kezd háttérbe szorulni. Viszont az utazásaink és a megélt élményeink az identitásunk részévé válnak.

Gondolj bele: melyik volt rád nagyobb hatással − az a videojáték, amit gyerekkorodban kaptál, vagy a családi nyaralás, amit Görögországban töltöttetek.

Az élményeink ugyanis nagyobb részét képezik önmagunknak, mint az anyagi javak, derül ki a kutatásból.

Az anyagi dolgaidat szeretheted. Még azt is gondolhatod, hogy az identitásod egy része kapcsolódik ezekhez a dolgokhoz, de ettől függetlenül azok mégis különállóak maradnak tőled. Ezzel szemben az élmények valóban a részeddé válnak. Élményeink összessége vagyunk

− egészítette ki Gilovich.

Az emberek rendkívül társas lények, és az értelmes társas kapcsolatok nagymértékben hozzájárulnak a boldogságszintünkhöz. Ezért az élményszerű vásárlások is tartósabb elégedettséget nyújtanak, mivel mélyebben kötnek minket másokhoz.

Az élményeink tesznek minket azzá, akik vagyunk, összekötnek minket más emberekkel, így nagy mennyiségű boldogságot hozva számunkra.

Nyitókép Unsplash