Egy felszálló repülőgép

Stopposok a magánrepülőn? Egyre népszerűbb megosztani a különgépeket

Ellentmondásosnak tűnik, viszont a magánrepülőgépek megosztott használata egyre gyakoribb lett a világjárvány kezdete óta. A vállalatok azt próbálják ezzel hirdetni, hogy a személyre szóló utak igenis megérik, ezzel a módszerrel pedig akár 50 százalékot is spórolhatnak az emberek.


A 2013-ban alapult Wheels Up légiközlekedési vállalat úgy indította el ezt a megosztási programot, hogy az eredeti King Air 350i turbólégcsavaros repülőgépekből álló flottáján több bérlőt engedett útjára, majd átültette ezt a módszert a nagyobb üzleti repülőgépekre is. A résztvevők egy applikáció segítségével keresnek üres székeket ilyen járatokon, majd a foglalás után már meg is van a helyük.

A Wheels Up elnöke hozzáfűzte, hogy egyáltalán nem olyan utazásokról van szó, mint a hétköznapi járatokon, hiszen itt a tagok közvetlenül egymással kötnek egyezséget, így meg tudnak állapodni a partnerségük feltételeiről.

Egy rep\u00fcl\u0151g\u00e9p a leveg\u0151ben

Fotó: Unsplash/Kevin Woblick

Az XO közel 80 százalékos növekedésről számolt be az ilyen utakkal kapcsolatban. A cégnek már az indulása óta létezik ilyen lehetősége, az utóbbi időben bekövetkező fellendülés óta viszont folyamatosan bővítik a célállomások és az opciók listáját. Jelenleg heti 50-szer indítanak repülőt New Yorkból Dél-Floridába, valamint egyre nagyobb az érdeklődés a New Yorkból a floridai Naplesbe, valamint a Los Angelesből Aspenbe tartó útvonalakra is.

A dallasi székhelyű JSX eredetileg 129 dollárért nyújtott ilyen alternatív lehetőséget az utazni vágyók számára, amely nagyjából 43 ezer forintnak felel meg, azóta viszont emelniük kellett az áraikon, így mostanra 500 dollár körül lehet helyet foglalni a repülőkön, vagyis hozzávetőlegesen 170 ezer forintért.

A cégek eredetileg a fiatalabb korosztályt célozták meg, viszont a statisztikák szerint az elmúlt időszakban nagyjából 60 százalékkal megugrott a 35-55 éves jelentkezők száma. Az innovatív megoldás sok ember számára megnyitja a magánrepülőgépek világát, viszont felveti azt a kérdést, mennyire számít ez magánutazásnak, ha több ember egyszerre veszi igénybe a járművet.