Online csakó átnyúl egy laptopon, hogy ellopja egy online vásárló hitelkártyáját

Új fajta online csalás terjed az interneten

Erre kell vigyázni online vásárláskor.


A Magyar Nemzeti Bank (MNB) adatai szerint újfajta csalástípus terjed több – jellemzően külföldi – weboldalakon, írja a haszon.hu. A csalók olcsó szolgáltatásokat kínálnak úgy, hogy a kereskedők, szolgáltatók a felületen található ügyféltájékoztatókban elrejtik, hogy az ügyfelek vásárlásukkal együtt azt is jóváhagyják, hogy egy, a termékhez akár egyáltalán nem kötődő ismétlődő előfizetést is igényelnek.

A vásárlási, erős ügyfélhitelesítéssel jóváhagyott tranzakciók után (akár több héttel) az ügyfelek azt tapasztalják, hogy rendszeresen, akár hetente néhány-tízezer forinttal megterhelik számlájukat.

Ilyen esetben azonnal jelezzünk ezt a bankunknak. Az első, erős ügyfél hitelesítéssel végrehajtott vásárlással jóváhagyott ismétlődő terhelések bejelentés hiányában akadálytalanul teljesülhetnek.

Gyanakodjunk, ha az adott weboldalon kínált termék vagy szolgáltatás ára az átlagos piaci árakhoz képest irreálisan kedvező. Érdemes a vásárlást megelőzően áttekinteni az adott webshop fogyasztói értékelését is a közösségi médiában vagy az interneten.

Az új csalástípus azért is lehet hatékony, mert a mindennapok részévé váltak a szolgáltatásokra történő elektronikus előfizetések: az ügyfelek sokszor bankkártyával, hitelkártyával fizetnek elő például streaming- vagy tárhelyszolgáltatásra.

Igényléskor az első időszakra vonatkozó díjat bankkártyával, erős ügyfélhitelesítés mellett vonják le. A szolgáltatóval történő szerződés részeként az ügyfelek azt is elfogadják, hogy előbbi az előfizetés keretében rendszeresen megterhelje bankszámlájukat, immár további külön megerősítés nélkül.

Az első ügyfélfizetés során a szolgáltatók az ügyfelek bankjainak az ismétlődő fizetési tranzakcióra vonatkozó kérést küldenek, ezt az ügyfeleknek jóvá kell hagyniuk. A bankok azonban nem ismerik ügyfeleik és az adott szolgáltatók között kötött szerződések tartalmát, így az ügyfelek első díjterheléskor megadott jóváhagyásai alapján azt kell feltételezniük – legyen szó legális, szabályos előfizetésekről vagy esetleg e csalástípusról –, hogy a fogyasztók által ismert, elfogadott a szolgáltatók ismétlődő terhelésekre vonatkozó kérése.

Nem fizetés esetén nem feltétlenül szűnik meg automatikusan a csalásos szolgáltatás, a díjterhelések bizonyos esetekben addig folytatódhatnak, amíg a szolgáltatóval kötött szerződésben rögzítettek szerint az ügyfél le nem mondja a szolgáltatást.

Érdemes ezért rendszeresen áttekintenünk a bankkártyás, illetve a bankszámlát érintő tranzakcióinkat.

Ha az ügyfél számláját megterhelik a fizetési megbízás összegével, de a fizetést követően a terméket nem kapja meg, illetve nincs valós teljesítés a megújuló szolgáltatás (előfizetés) mögött, a kártyatársasági szabályok szerint ún. chargeback eljárást kezdeményezhet.

Ennek értelmében az ügyfél visszakövetelheti a vásárlás ellenértékét, ha külföldi a kereskedő. A visszatérítést a kártyát kibocsátó banknál kell kezdeményezni (ez a számlavezető bank), ennek során meg kell adni a tranzakció adatait – kereskedő/szolgáltató neve, vásárlás dátuma, a vásárlás ellenértéke, a kártya száma stb.

Meg kell továbbá indokolni a visszatérítés okát, amely ezekben az esetben a szolgáltatás nem teljesítése (nem kapott az ügyfél árut, szolgáltatást). A bankoknak joguk van bekérni a csalárd kereskedővel folytatott kommunikációt is.

Nyitókép: Shutterstock