Szigetek és a tenger felett szálló repülőgép

Kiderült, nőnek-e vagy csökkennek a repülőjegyárak idén

Véget érhet a drámai emelkedés, ami a járvány utáni utazásokat jellemezte.

2024-ben várhatóan véget ér a 2021-2023-as fellendülésre jellemző drámai éves növekedés – olvashatól a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) decemberi jelentésében.

Az IATA szerint a globális repülési kapacitás helyreállása várható, mintegy 40 millió járat (a 2019-es 38,9 millióhoz képest) rekordszámú, 4,7 milliárd embert szállít majd (a 2019-es 4,5 milliárd fővel szemben).

Az Amex GBT Consulting szerint a szabadidős utazások iránti kereslet mérséklődésével és a „bosszú utazások” végével a kereskedelmi légitársaságok kereslete és kínálata egyensúlyba kerül, ami 2024-ben segít stabilizálni a repülőjegyeket.

Ami a repülőjegyárakat illeti, jövőre várhatóan 3-7%-kal emelkednek globálisan, a légitársaságok magas üzemanyagköltségei, a fenntarthatósági változások, valamint a flottafrissítések miatt, derül ki az FCM Consulting 2023 harmadik negyedévére vonatkozó globális trendjelentéséből.

Több más jelentés azonban a repülőjegyárak csökkenésére számít.

A BCD Travel utazásszervező cég előrejelzése a globális viteldíjak csökkenésére számít, de csak kis mértékben, kevesebb mint 1%-kal 2023-hoz képest, míg az Ázsiába és Ázsiából induló és oda tartó repülőjegyek esetében jelentősebb csökkenéssel – 3 százalékkal a Business Class osztályon és közel 4 százalékkal a turistaosztályon.

„A közelmúltbeli viteldíj-emelkedések után 2024-ben egyes piacokon szerény árkorrekcióra kell számítanunk, bár az alapárképzés általában erős marad”

– áll a jelentésben.

Az Amex GBT azonban csak a nemzetközi repülőjegyárak csökkenésére számít idén, különösen az Észak-Amerika és Ázsia közötti járatok esetében. A jelentés szerint a regionális viteldíjak stabilak maradnak vagy enyhén emelkednek.

Az Egyesült Államokban utazók némi megtakarítást tapasztalhatnak idén. A Hopper utazási vállalat jelentése szerint az Egyesült Államokban a viteldíjak csökkenésére lehet számítani, legalábbis az első hat hónapban.

John Grant, az OAG utazási adatszolgáltató cég vezető elemzője szerint az utasoknak alapvetően nem kell sok változásra számítaniuk 2024-ben.

„[...] Bár a nagyon alacsony szezonban a kereslet lanyhulásával a viteldíjak enyhe lefaragását láthatjuk, a magas működési költségalap továbbra is fennmarad [plusz] a megnövekedett bérek, olajárak stb. azt sugallják, hogy nem fogunk nagy változást látni.”

(CNBC)

Nyitókép: Shutterstock