Stühmer csokoládé

​Csokoládé a csillagok között – A Stühmer meghódítja a világűrt!

A Stühmer, Magyarország ikonikus csokoládémárkája ismét történelmet ír: hamarosan a világűrben is megkóstolhatják a magyar csokoládét. A cég egyedülálló fejlesztése, a Stühmer Pillanat Korfu „űrcsokoládé” a NASA jóváhagyását követően Kapu Tibor, a HUNOR Magyar Űrhajós Program kutatóűrhajósának csomagjában utazhat fel a Nemzetközi Űrállomásra (ISS), hogy egy valódi magyar édesség képviselje hazánkat az űrben.


Magyar innováció a csillagok között

"Nekünk még a csillagos ég sem szab határt!" – így indult a Stühmer és a HUNOR-program különleges együttműködése, amelynek keretében a magyar csokoládé az űrbe is eljuthat. A történet 2024 áprilisában kezdődött, amikor egy kreatív ötletelés során felmerült a gondolat, hogy "mi lenne, ha a Stühmer csokoládé az űrbe menne?". Az ötlet merész volt, de hosszú egyeztetések után végül a Stühmer hivatalos támogatóként csatlakozott a magyar űrmisszióhoz.

A projekt következő nagy kihívása a NASA rendkívül szigorú előírásainak való megfelelés volt, hiszen egy űrutazásra szánt élelmiszer fejlesztése komoly elvárásokhoz kötött.

„Amikor először felmerült az ötlet, hogy csokoládét küldjünk az űrbe, elsőre lehetetlen kihívásnak tűnt. A NASA szigorú követelmények elé állított bennünket, hiszen az űrben tapasztalható különleges körülményeknek kell megfelelnie a felrepített csokoládénak”

– mondta el Mazurka Éva, a vállalat minőségirányítási vezetője. A megoldás érdekében a Stühmer csapata többek közt a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetemmel (MATE) közösen kezdett el kísérletezni. Villámgyors kutatási folyamat után egy részben saját fejlesztéssel sikerült létrehozni egy olyan csokoládét, amely megfelel az extrém űrbéli környezet kihívásainak. Az alapot a Stühmer hagyományos Korfu szelete adta, amely összetételének és állagának köszönhetően ellenáll a nyomáskülönbségnek, a súlytalanságnak, és a hőmérséklet-ingadozásnak is. A különleges feltételeknek és biztonsági sztenderdeknek való megfelelésről Juhos Norbert, a HUNOR-program Mission Managere is beszélt, miközben kiemelte: a program számára kiemelkedő fontosságú volt, hogy a misszió keretében megpróbáljanak magyar élelmiszert is feljuttatni a Nemzetközi Űrállomásra.

​Kapu Tibor üdvözletét küldi Houstonból

Kapu Tibor \u00e9s Cser\u00e9nyi Gyula

Fotó: Stühmer

Kapu Tibor kutatóűrhajós jelenleg Houstonban tartózkodik tartalékos kollégájával, Cserényi Gyulával, ahol az Axiom-4 misszió küldetésspecifikus képzését végzik.

„Az egyik legizgalmasabb része ennek az útnak, hogy nemcsak tudományos kísérleteket végzünk, hanem a személyes tárgyak mellett egy kis ízelítőt is vihetünk magunkkal a hazai különlegességekből”

üzente Tibor a kiképzőközpontból.

Gyerekként vadászpilóta szerettem volna lenni, de sosem gondoltam volna, hogy egyszer űrhajósként képviselhetem Magyarországot az űrben. Ez is azt mutatja, hogy ha merünk nagyot álmodni, bármi lehetséges!”

​Farkas Bertalan is gratulált a küldetéshez

Farkas Bertalan, Magyarország első űrhajósa is örömét fejezte ki annak kapcsán, hogy több évtized után ismét magyar nemzeti űrhajós repülhet az űrbe. Az űrhajós a felkészülésük során Kapu Tibort és Cserényi Gyulát személyesen is segítette tapasztalataival.

„Ez a termék nem csupán egy finom édesség. Ez a magyar innováció, a tradíció és a modern technológia találkozása. Az, hogy Tibor magával viszi ezt a csokoládét az űrbe, azt üzeni a világnak, hogy Magyarország képes maradandót alkotni – legyen szó akár a gasztronómiáról, akár a tudományról”

– állítja az első magyar űrhajós.

​Stühmer: tradíció és technológia tökéletes ötvözete

a St\u00fchmer csapata

Fotó: Stühmer

A Stühmer márkanév a 19. század óta egyet jelent a minőségi csokoládégyártással Magyarországon. A márka alapítója, Stühmer Frigyes, a hamburgi cukrászmester 1868-ban alapította meg az első magyar gőzüzemű csokoládégyárat. A Stühmer név hamar elismertté vált, köszönhetően a kiváló minőségnek és az innovatív csomagolásnak. A vállalat az évtizedek során számos megújuláson ment keresztül, de mindig hű maradt alapértékeihez: a tradícióhoz, az innovációhoz és a kiváló minőséghez. Az egri Stühmer édességboltba belépve rögtön megragadta annak hangulata a márka jelenlegi tulajdonosát, Csóll Pétert. 2004-ben meg is vásárolta, majd magát a Stühmer márka védjegyét is. Innentől pedig elindult a Stühmer újbóli felvirágzása Péter fejlesztéseinek köszönhetően.

​Az ötlet születése

A Stühmer és a HUNOR-program együttműködése bizonyítja, hogy egy márka számára még a világűr sem jelenthet határt. Az ötlet egy kreatív márkatervezési napon született meg közel egy évvel ezelőtt, amikor Mohácsik Ágnes, a vállalat stratégiai marketingtanácsadója felvetette: „Mi lenne, ha az űrbe menne a Stühmer?”.

A merész felvetés elsőre csupán egy izgalmas gondolatkísérletnek tűnt, a csapat azonban úgy érezte, érdemes lenne utánajárni a lehetőségnek. Ekkor már zajlott a HUNOR-program magyarországi kiválasztási folyamata, így kézenfekvő volt, hogy megpróbáljanak kapcsolatba lépni a program szervezőivel.

„Az elképzelés valóra váltásához végül személyesen vettem fel a kapcsolatot Kapu Tiborral, aki lelkesen támogatta az ötletet, és segített elindítani az együttműködést a HUNOR-programmal”

– mesélte Szende Attila, a Stühmer marketingigazgatója.

Azóta folyamatosan azon dolgozunk, hogy Tibor magyar csokoládéval a fedélzeten indulhasson útnak, mindezt a NASA szigorú előírásainak megfelelően”

– tette hozzá.

A Stühmer már nemcsak a magyar földön, hanem a csillagok között is hódít. Az űrcsoki fejlesztése egy magyar innováció sikertörténete.

„Ez a projekt nem csupán egy csokoládéról szól. Ez a magyar kreativitás, innováció és tradíció diadala. Büszkék vagyunk rá, hogy a Stühmer egy kis darab Magyarországot is eljuttathat a világűrbe”

– mondta el Csóll Péter, a vállalat tulajdonos-ügyvezetője.