Fotó: Shutterstock
Gondolatban minden érvelés pofonegyszerűnek tűnik, viszont élesben sokkal nehezebb megtalálni a megfelelő szavakat a cél eléréséhez. Alábbi cikkünkben tíz olyan pszichológiai módszert gyűjtöttünk össze, melyekkel ráveheted a környezetedet arra, amit kérni szeretnél tőlük.
Használd a testbeszéded a saját javadra
10 Ways to Use Body Language to Get What You Want (Web Exclusive)A testbeszéded módosításával meghatározhatod, hogy a veled szemben álló emberek hogyan lássanak téged. Amikor egy fontos megbeszélésen vagy, akkor dőlj hátra a székeden és egyik karodat tedd a kartámlájára, ugyanis ezzel a módszerrel nagyobbnak tűnhetsz mások szemében. Amennyiben egy vezetőszemélyiséget látnak benned, akkor követni akarnak majd téged, így már meg is nyerted őket a kéréseid mellé.
Ne becsüld alá a szívesség erejét
Minden társadalomban hatalmas ereje van a szívességkérésnek. Miután te segítesz egy munkatársadnak a feladatában, utána önkénytelenül is kötelességének érzi majd, hogy valamilyen formában viszonozza a gesztusodat. Ilyen szituációban célravezető olyan mondattal lezárni a beszélgetést, mellyel kifejezetten partneri kapcsolatnak címzed a cselekedeted, például: „Ezt teszik a partnerek egymásért."
Kérj nagyot
How to Create an Irresistible Offer No One Can Refuse with DJ RichouxMielőtt kérnél valamit, mindig határozz meg egy irracionálisan nagy óhajt, majd abból alkudj le egy alacsonyabbra. Kiváló példa erre, amikor a szülők megszabják, hogy a gyerek öt házimunka elvégzése után mehet játszani. Ezt természetesen sírás követi majd és a fiatalabb megpróbálja kettőre redukálni a számot, majd engedményként a felnőtt megelégszik hárommal is. Így sokkal szívesebben végzi el azt a munkát, melyre eredetileg is rá akarták venni, mivel ezt képzeli a jobb ajánlatnak.
Ne feledd: szemkontaktus!
Nehéz lehet, viszont nem csak a jómodor miatt kötelező. A hosszabb — vagy bizonyos szituációkban rövidebb — tekintet megtartása kötődést, megértést, valamint vonzalmat válthat ki az ellenkező félből. Ez egy olyan készség, melyet minden egyes interakciónál tanulni és fejleszteni lehet.
Ijeszd cselekvésre az embereket
How To Use Scarcity and Urgency To Increase Sales - Sales Tips & NegotiationsA szorongásban szenvedő emberek kognitív mentalitása hajlamos arra gondolni, milyen potenciális veszélybe kerülhetnek, ha nem cselekszenek. Ezt az áruházak rendszeresen kihasználjak, amikor kevesebb terméket pakolnak ki a polcokra, mert akkor a vásárló nagyobb valószínűséggel szeretné megvásárolni adott árut. Ennek oka, hogy a vevők félnek megvárni, amikor tényleg szükségük lesz rá, mivel valószínűleg akkorra már nem lesz elérhető.
Használd a neveket
Születésünktől fogva arra vagyunk kondicionálva, hogy a nevünkre reagáljunk. Éppen ezért beszélgetések során mondd ki a partnered keresztnevét, mivel akkor — még ha nincs is — azt hisz majd tudat alatt, hogy kapcsolat van köztetek. Ehhez elég elolvasni a névtáblát, alkalmazottlistát vagy egyszerűen rákérdezni, ezek után ugyanis a zsebedben van az illető teljes figyelme.
Legyél izgatott
Ha izgatottnak mutatod magad egy üggyel kapcsolatba, akkor nagyon egyszerűen átragaszthatod ezt az érzést másokra is. Beszélj elismerően a feladatról, dicsérd a helyszínt vagy a végső sikert és azonnal tapasztalod majd, hogy a környezeted osztozni kezd a lendületedben. Ezt többek között a szülők is alkalmazzák, amikor a kisgyermekükkel próbálják megszerettetni a fogmosást, valamint a tanárok esetében is megfigyelhető a legunalmasabb témakörök izgalmas prezentálásakor.
Időzíts okosan
Kisgyerekként mindenki pontosan tudja, milyen napszakokban és helyzetekben érdemes kérést megfogalmazni a szülők felé. Ezt nem is kell tagadni, viszont idősebbek ezt a képességet gyakran elhanyagolják. Ahhoz, hogy az egyik kollégádat rábeszéld valamire, szervezz le vele egy megbeszélést ebédidő utánra, amikor a jóllakottságtól feltehetően sokkal nyugodtabb. Ismerd ki a célpont kedélyállapotait, majd igazítsd hozzá az időpontot.
Maradj nyugodt
Figyeld meg, hogy a filmekben a királyt vagy a főnököt mindig higgadtnak, kimértnek ábrázolják. Hozzá képest mindenki téblábol és hadarva beszél, míg az uralkodó türelmesen kivár, ülve marad, majd ezt követően összeszedetten közli a mondandóját. Ezt a stílust érdemes átültetni a hétköznapi életbe, ugyanis az előadásmód sokszor fontosabb, mint maga a téma.
Ne feltételezd, hogy mindenki tisztában van a gondolataiddal
How to Be Clear and ConciseAmikor kérsz valamit, akkor könnyen elfelejtheted, hogy másoknak nem minden olyan egyértelmű a gondolatmeneteddel kapcsolatban. Kérés előtt éppen ezért ossz meg minden szükséges információt, indokot, gondolatot az érvelésedhez, ezek után pedig nyugodtan várhatod az egyetértéseket, mivel ezáltal tisztán látják az álláspontodat.
Nyitókép: Shutterstock
Forrás: Listverse
- Ez a számolási trükk segít az elalvásban - IN ›
- Empátiát kelt az Inventing Anna, de nem kéne együttéreznünk - IN ›
- A Squid Game károsíthatja a gyerekek szociális és érzelmi ... ›
- A halálról való gondolkodás segíthet hiteles életet élni - IN ›
- Pszichológiai trükkel vesznek rá az éttermek a pénzköltésre - IN ›