Karl Lagerfeld

Lagerfeld ikonikus ruhaterveinek volt egy titkos összetevője

A Metropolitan Museum of Art 2023-as Costume Institute kiállítása és gálája Karl Lagerfeld örökségét ünnepli, és egyúttal a 2D-s ábrázolásainak végleges 3D-s formába való átültetését.


És bár az említett örökség nem szinonimája a sminknek, azok, akik ismerik a kreatív munkásságát, tudják, hogy a Chanel volt kreatív igazgatója egyedülálló kapcsolatot ápolt a szépségápolási termékekkel, különösen a szemfestékkel. Ikonikus vázlatainak megalkotásához Lagerfeld olyan egyedi médiumokra támaszkodott, mint a Tipp-Ex Whiteout és a szemhéjfestékek, különösen a Shu Uemura kultikus palettáiból – írja a Vogue.

Már fogalmam sincs, a smink mikor jött − sok évvel ezelőtt. Mindenkit meglepett, mert nem láttuk a rajzokon, hogy sminkről van szó. Karl mindig otthon rajzolt, így nem tudtuk, hogy milyen anyagot használ

− mondja Caroline Lebar, Karl Lagerfeld arculati és kommunikációs SVP-je.

A tervezés és rajzolás után Lagerfeld már kész alkotásokkal teli mappával érkezett, ahol Anita Brieyvel együtt megvizsgálták a vázlatokat, és eldöntötték, hogyan lehet a legjobban átalakítani őket ruhaneművé.

Lagerfeld v\u00e1zlatai

Fotó: Oliver Berg/picture alliance via Getty Images

Lagerfeld beleszeretett egy bizonyos vörösbe (a Shu Uemura palettájából), amelyet karrierje hátralévő részében mindig beépített a vázlatokba. Amikor a márka kénytelen volt megszüntetni az árnyalatot az ólomtartalma miatt, Uemura úr újraalkotta a színt Lagerfeld számára.

Lagerfeld művészi hajlamai jóval túlmutattak a ruhákon; az autókra, bútorokra és a művészetre is kiterjedtek. Vázlatai továbbra is inspirálóan hatnak − és hatalmas összegeket érnek.

Lebar szerint a smink bevonása inkább Lagerfeld kreatív élvezetét és a vázlatok eleganciáját szolgálta, mintsem az eredményül kapott mintákat. A szemfestéket arra használta, hogy kontúrt vagy árnyékot készítsen − ugyanezt a könnyed hatást egy pasztell színnel nem lehetett volna elérni.

Néha türelmetlen volt, ahogyan rajzolt, de éppen ez a megközelítés tette lehetővé számára, hogy túllépjen egy médiumon, és egybeolvassza a tervező és a művész megnevezést. És bár Lagerfeld ragaszkodott ahhoz, hogy a divatnak nem múzeumban van a helye, rajzai, a részletekkel együtt, cáfolják a véleményét.

Nyitókép: Barbara Nitke/NBCU Photo Bank/NBCUniversal / Getty Images