Piros magassarkút viselőt női lábak

Ezért megy ki a divatból a magassarkú

Az állandóan megújuló divatvilágban, ahol a trendek az évszakokkal együtt változnak, a szakértők figyelmét az utóbbi időben érdekes jelenség keltette fel: a magas sarkú cipők népszerűségének fokozatos csökkenése.


Az egykor az elegancia, a kifinomultság és nőiesség szinonímáját jelentő tűsarkú cipők csendesen távozni készülnek a rivaldafényből, helyüket a kényelemre törekvő lábbelik új hulláma veszi át.

Talán a világjárványban hozta el a magas sarkú cipők népszerűségének végét? A feltűnő stílus hanyatlásában kétségtelenül szerepet játszott életünk megváltozott menete.

Mielőtt a világ megállt volna, a magas sarkú cipők uralták a trendet. Nemcsak a termetet emelték, hanem a puszta öltözködésen túlmutató eleganciát is sugalltak. A magas sarkú cipőket nem csupán lábbeliként, hanem a magabiztosság, a csábítás és egy csipetnyi féktelen csillogás kapujaként hirdették.

A tűsarkúnak van azonban egy hátulütője.

„A magas sarkú cipők megváltoztatják a testtartást és jellegzetes járási stílust hoznak létre, ami hatással lehet az egyének testtartására, elősegítve az egyenesebb testtartást és fokozva a mások által érzékelt vonzerőt és csodálatot. Ez hozzájárulhat a magabiztosság érzéséhez, valamint ahhoz, hogy nőiesnek, elbűvölőnek vagy professzionálisnak érezzük magunkat, és hogy észrevegyük és megbecsüljük őket”

– mondta a CNN-nek e-mailben Dr. Carolyn Mair, kognitív pszichológus és divatüzleti tanácsadó.

Új életmód, új prioritások

Mégis, a világjárvány megjelenésével a magas sarkú cipők visszaszorultak kiemelkedő helyükről. Az érdeklődés érezhetően visszaesett: az NPD Group piackutató cég adatai szerint 2020 második negyedévében a magas sarkú cipők eladása 65%-kal esett vissza éves szinten. Az okok egyértelműen a prioritások földrengésszerű változásában keresendők, melyet egy új életmód váltott ki, melynek középpontjában a kényelem és a praktikum áll.

A távmunka térhódítása elmosta az üzleti és a szabadidőruha közötti határokat; a nagyszabású rendezvények száma csökkent, helyüket a szabadidős trendek térhódítása vette át.

„A világjárvány következtében sokan közülünk a jóllétet, a kényelmet és a praktikumot helyezték előtérbe. A szocializálódási lehetőségek és a hivatalos vagy elegáns alkalmakon való részvétel csökkent lehetőségei, valamint a távmunka széles körű elterjedése a lezserebb öltözködés felé való elmozduláshoz vezetet”

– fogalmazott Mair.

A kérdés azonban továbbra is fennáll: valóban a világjárvány okozta a magas sarkú cipők népszerűségének ilyen monumentális változását, vagy az iránta való érdeklődés csökkenése egy nagyobb trend része?

Mair szerint ahogy a társadalom az egalitáriusabb eszmék felé halad, úgy utasítják el a mereven meghatározott nőiességet, amely a magas sarkú cipőket a nőiesség elsődleges jelölőjével társítja.

„Ez az elmozdulás arra ösztönöz minket, hogy elfogadjuk az egyéniséget, a kifejezésmódok szélesebb skáláját, és elutasítsuk azokat a lábbeliket, amelyek korlátozhatják a mobilitást és a kényelmet.”

A lábbelik új élcsapata, a stílus és a kényelem fúziója, amely egyikben sem kötött kompromisszumot. A tornacipők, a loaferek és a tömbsarkú cipők mindenütt jelenléte átformálta a női lábbeli választékát.

A Valentinóval, Proenza Schoulerrel és Rick Owensszel való tervezői együttműködések új életet leheltek a Birkenstock klasszikus Arizona szandáljába, a stílus a világjárványon túl a kényelem egyik legkedveltebb darabjává vált, a Lyst szerint 2020 második negyedévében 225%-kal nőtt a keresések száma. 2023-ban a „chunky sneakers” és a „black ballet flats” kifejezésekre keresés 70%-kal, illetve 71%-kal nőttek.

A járvány után tehát a magas sarkú cipők iránti étvágy még nem tért vissza teljesen. Annak ellenére, hogy fokozatosan visszatért a normális kerékvágásba, és a keresési érdeklődés 2020-hoz képest 177%-kal nőtt 2021 harmadik negyedévében a Lyst globális divatvásárlási platform szerint, a stílusra irányuló keresések általában jelentősen alacsonyabbak maradtak a pánik előtti szinteknél, az érdeklődés inkább az alacsonyabb sarkú cipők és a tömbsarkú cipők kényelme felé hajlott.

„A magassarkú cipők népszerűsége a zárlat ideje alatt és után is erős maradt, a magassarkú cipők továbbra is az egyik legerősebb kategória. A világjárvány azonban az életmód és a trendek változását tükröző saroktípusok széles skálája iránti étvágyat váltotta ki, ezek közé tartoztak a platformok, az alacsony és a blokkos sarkú cipők”

– mondta a Christian Louboutin szóvivője a CNN-nek e-mailben.

Máshol a lapos cipők és tornacipők eladásai szárnyalnak. Az Adidas Gazelle sportcipőjének népszerűsége eddig 143%-kal nőtt 2023-ban, és a Lyst Index 2023 második negyedévének 10 legnépszerűbb terméke közül négy a 10-ből (és a lábbelik 100%-a) lapos cipő volt: ezek az Onitsuka Tiger Mexico 66 tornacipő, New Balance Aime Leon Dore tornacipő, Alaïa hálós lapos cipő és The Row City Flip Flops.

A lapos cipők a 2023-as őszi/téli kifutókon is folyamatosan jelen voltak; a Prada és a Balmain a hegyes balettcipőket használta, a Miu Miu és a Loewe a loafert emelte a következő szintre, a Burberry és a Valentino pedig a hűvösebb hónapokra a karcsú csizmákat egyszerűsítette.

Miközben ideiglenesen búcsút intünk a magas sarkú cipőknek, kérdéses, hogy mi lesz a jövőjük. Vajon diadalmasan térnek-e vissza, és megerősítik-e pozíciójukat?

Mair. úgy véli, hogy a magas sarkú cipők valószínűleg továbbra is népszerűek maradnak különleges alkalmakra, például partikra és esküvőkre. Hozzáteszi azonban, hogy a szépség és a nőiesség változó társadalmi felfogása elősegítette a különböző testtípusok szélesebb körű elfogadását, a kényelmet és a praktikumot helyezte előtérbe, támogatta az önkifejezést és az egyéniséget, és megkérdőjelezte a hagyományos nemi normákat.

Nyitókép: Shutterstock