Fillérekért, napi 18 órát dolgoznak egy online ruhamárka dolgozói
A Channel 4 Untold: Inside the Shein Machine (A Shein gépezetének belsejében) című új dokumentumfilmje feltárta, hogy milyen körülmények között dolgoznak a ruhaipari munkások az e-kereskedő ellátási láncának részét képező néhány kínai gyárban.
A rejtett kamerás vizsgálat során kiderült, hogy a munkások legfeljebb havi 500 fontot (kb. 237 ezer forint) keresnek napi 500 ruhadarab előállításáért. Eközben mások nem kaptak alapfizetést, és 0,27 jüant (15-16 forint) fizettek nekik egy-egy legyártott ruhadarab után.
A vállalat hírhedten naponta több száz új stílust dob ki, és olyan ruhákat készít, amelyeket néha alig több mint egy fontért árulnak. A Shein különösen népszerűvé vált a fogyasztók fiatalabb generációja körében, akiket a megfizethető, divatos megjelenés miatt vonz az oldal, írja a Fashionunited.
A 47 perces műsorban a gyárban dolgozó számolnak be a rossz munkakörülményekről, az egyikük például azt állítja:
„Itt nincs olyan, hogy vasárnap.”
A dokumentumfilm műsorvezetője, Imran Amrain úgy nyilatkozott a vállalkozásról, hogy „ez egy alulról jövő küzdelem”.
„Ha valaki egy kicsivel többet vág le az előállítási költségből, akkor máris megelőz téged. Mindegyikük egymással versenyez, függetlenül attól, hogy hol vannak a gyáraik, vagy hol van a székhelyük.”
A sokkoló jelentés a megítélés megváltoztatására tett kísérletek közepette készült
Az év elején kiderült, hogy a Bloomberg jelentése szerint a Shein egymilliárd dollárt akart előteremteni 100 milliárd dollár értékben. Mivel azonban az ESG-eljárásaival kapcsolatos kérdések egyre inkább felmerülnek, egyre valószínűtlenebbé válhat, hogy ez a törekvés nem jár sikerrel. Az ESG (Environmental (környezet), Social (társadalom), Governeance (irányítás)) jelzővel azokat a vállalatokat jelölik, melyek szem előtt tartják a környezet megóvását, valamint működésük társadalmi hatását.
A megítélés megváltoztatása érdekében a vállalat egy sor környezetvédelmi kötelezettségvállalást mutatott be, amelyek révén azt állította, hogy 2030-ig a teljes értékláncában 25 százalékkal kívánja csökkenteni az üvegházhatású gázok kibocsátását.
Bár a cél elérésének módszerei meglehetősen homályosak maradtak, a vállalat számos energiatakarékossági lépést vázolt fel, amelyeket az 1., 2. és 3. skála szerinti kibocsátások kezelése érdekében fog tenni, beleértve a partnerekkel való együttműködést a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésére vonatkozó tervek kidolgozásában.
Az imázsának megváltoztatására tett kísérletei ellenére úgy tűnik, a Shein tisztában van beszállítói hibáival. A 2021-ben 700 beszállítójánál végzett ellenőrzés kimutatta, hogy 83 százalékuk közepes vagy gyenge teljesítményt nyújtott, és ezért korrekciós intézkedésekre szorul.
Az Inside the Shein Machine-re reagálva a vállalat szóvivője a City A.M.-nek adott nyilatkozatában a következőket mondta:
„Rendkívül aggódunk a Channel 4 által bemutatott állítások miatt, amelyek sértik a Shein minden beszállítója által elfogadott magatartási kódexet. A kódex be nem tartását gyorsan kezeljük, és megszüntetjük azokat a partnerségeket, amelyek nem felelnek meg a normáinknak. Konkrét információkat kértünk a Channel 4-től, hogy kivizsgálhassuk a történteket.”
Nyitókép: Europa Press via Getty Images / Cezaro De Luca
- Így ismerhetjük fel és akadályozhatjuk meg a greenwashingot - IN ›
- Ezt okozza az európai országoknak a textil újrahasznosítása - IN ›
- Európa a fast fashion visszaszorítását tervezi - IN ›
- Soha nem látott magasságokat ér el a fast fashion iránti kereslet ... ›
- Tényleg ez lehet a fast fashion vége? - IN ›