Tényleg ez lehet a fast fashion vége?
Az olyan fast fashion divat óriáscégek, mint a Shein felemelkedése azt sugallja, hogy az olcsó, trendorientált ruhák iránti vágy – amelyek nagy többsége a szeméttelepen végzi – nem fog egyhamar eltűnni. Az a tény, hogy a Shein naponta átlagosan 6000 új terméket tesz fel a weboldalára, jól mutatja, mekkora kihívással állunk szemben.
Az Európai Unió számos új szabályozást támogatott a fast fashion megszüntetése érdekében, beleértve a ruhák tartósabbá, könnyebben újrafelhasználhatóvá, javíthatóvá és újrahasznosíthatóvá tételét célzó politikákat.
„Nem folytathatjuk a jelenlegi lineáris modellt, ahol a [ruhahulladék] az elmúlt 20 évben megháromszorozódott. Meg kell oldanunk [ezt]”
– nyilatkozta a Vogue-nak Virginijus Sinkevičius, az EU környezetvédelemért, óceánokért és halászatért felelős biztosa.
A lineáris modellről a körkörös modellre való áttérés – ahol minden ruhadarab újrafelhasználható, újrahasznosítható vagy biológiailag lebomló és komposztálható – kulcsfontosságú a divat bolygóra gyakorolt hatásának kezeléséhez. Szakértők azonban megkérdőjelezték, hogy az EU javaslatai valóban eleget tesznek-e a gyors divat megállításáért.
Olvasd el ezt is: Szorul a hurok: művészek perlik a Shein-t lopás miatt
„Nem a fizikai tartósság a probléma”
– mondja Veronica Bates Kassatly független elemző és fenntartható divat-tanácsadó, rámutatva arra, hogy egy csipkeruha kevésbé jól teljesítene a jellemzően a tartósság tesztelésére használt mosási teszteken, mint egy poliészter ruhadarab.
„Ha megnézzük az Atacama-sivatagban [Chilében], Ghánában vagy Kenyában a kidobott ruhák halmait, nem a csipkeruhák kerülnek oda. Nem a fizikai tartósság a probléma.”
Egy 2022-es francia tanulmány szerint míg az emberek 35 százaléka azt mondja, hogy azért dobja ki a ruháit, mert elhasználódtak, 26 százalé azért, mert már nem állnak jól, míg 30 százalékuk azért, mert megunta őke. Ez arra utal, hogy nem a tartósság az elsődleges probléma.
„Ha a ruhák több mint 50 százalékát olyan okokból dobják ki, amelyeknek semmi közük a tartóssághoz, akkor a tartósság törvényi szabályozása nem fogja megoldani a problémát”
– véli Bates Kassatly.
Sinkevičius szerint a politikai döntéshozók csak korlátozottan tudnak tenni a gyors divat problémájának kezelése érdekében, és állítása szerint a fogyasztói magatartás döntő tényező.
„Nem lehet mindent a politikába foglalni. Végső soron ez is a fogyasztók döntése.”
Bár a vásárlók, különösen a fiatalabb generáció tagjai azt mondják, hogy aggódnak a fenntarthatóság miatt, egy nemrég készült tanulmány szerint a Z generáció tagjai közül tízből kilenc még mindig fast fashion termékeket vásárol. Ez arra utal, hogy a fogyasztói magatartás nem fog olyan gyorsan változni, ahogyan az szükséges lenne.
Érdemes megjegyezni, hogy az uniós javaslatban a viszonteladásra és a javításra helyezett hangsúly jelenleg nem feltétlenül pénzügyi szempontból észszerű, figyelembe véve az alacsony árakat, amelyeken a fast fashiont árulják.
„A Zarának már van javítási szolgáltatása; 3 fontnál kezdődik egy gomb visszavarrása, és 15 fontig terjed egy ruha újraszabása”
– mondja Bates Kassatly, rámutatva arra, hogy a Franciaországban vásárolt ruhák 70 százalékának átlagára 8,20 euró (kb. 3 ezer forint).
„Ki fizetne többet egy ruhadarab javításáért, mint amennyit eredetileg a megvásárlásáért fizetett?”
(Vogue)
Nyitókép: Shutterstock
- Fillérekért, napi 18 órát dolgoznak egy online ruhamárka dolgozói ›
- Ismét beperelték a H&M-et greenwashing miatt ›
- Primark nyílik Budapesten ›
- Soha nem látott magasságokat ér el a fast fashion iránti kereslet világszerte ›
- Forradalmi módszerrel készült egy Stella McCartney-kabát - IN ›
- Tudjuk, mi az, de hogyan ismerhetjük fel a greenwashingot? - IN ›