Mosógép, benne gyönyörű táj képe

Tudjuk, mi az, de hogyan ismerhetjük fel a greenwashingot?

Nem mindegy, hogy azokat a márkákat választjuk, amelyek jót tesznek, vagy azokat, amelyek mindent megtesznek azért, hogy úgy tűnjön, mintha jót tennének.



Az Oxford English Dictionary leírása szerint a greenwashing egy vállalat vagy szervezet olyan tevékenysége, amelynek célja elhitetni az emberekkel, hogy aggódik a környezetért, még akkor is, ha a valós üzleti tevékenysége valójában károsítja azt.

A greenwashing egyik gyakori formája, nyilvánosan azt hirdetik, hogy elkötelezettek a környezetvédelem iránt, miközben csendben lobbiznak a szabályozás elkerülése érdekében, írják. Lényegében ez egy vállalkozás vagy személy marketingfogása vagy trükkje, amellyel elhiteti, hogy környezetbarát, etikus gyakorlatokba fektet, miközben a valóság ennek éppen az ellenkezője.

Ben Mead, az OEKO-TEX alapító tagja és a Hohenstein textil- és ruhaipar független kutató- és oktatóintézményének ügyvezető igazgatója szerint a greenwashing egyszerűen egy szervezet környezetvédelmi erőfeszítéseinek hamis reklámozása. Általában a jelenség jellemzői közé tartoznak a homályos vagy megalapozatlan állítások, amelyek hamis képet adnak a szervezetnek arról, hogy törődik a környezettel, magyarázza.

A fogalom meglehetősen új, a 90-es évek elején, az 1992-es Rio de Janeiró-i Föld-csúcstalálkozót követően kezdték széles körben használni, az Oxford Dictionary először 1999-ben ismerte el hivatalos kifejezésként, ahol a következőképpen definiálták:

„Egy szervezet által terjesztett dezinformáció, amelynek célja, hogy környezetileg felelős képet mutasson a nyilvánosság előtt.”

A kifejezést először Jay Westerveld használta egy 1986-os esszéjében, melyben azt állította, hogy a szállodákban látható kis kártyákat, amelyek a törölközők újrafelhasználására buzdítanak, tévesen környezetvédelmi stratégiaként reklámozzák.

Valószínűleg a legnagyobb és legismertebb példa a Volkswagen károsanyag-kibocsátási botránya. 2015-ben az autóikat úgy adták el, hogy a dízelmotorokba olyan szoftvermódosítást építettek be, amely érzékelte, hogy mikor tesztelik őket, és ennek megfelelően változtatta meg a motor teljesítményét, hogy javítsa a környezetvédelmi teszteredményeket.

A Volkswagen elismerte a károsanyag-kibocsátási tesztek csalását, és több mint tizenegymillió autót kellett visszahívnia és kijavítania. A botrány később más autógyártókra is kiterjedt, köztük a BMW-re és a Mercedes-Benzre is.

Amellett, hogy a greenwashing káros, félrevezeti és megtéveszti a fogyasztót. Elhiteti vele, hogy olyan termékeket és márkákat támogat, amelyek összhangban vannak a saját környezetbarát értékeivel, miközben valójában nem így van, magyarázta Mead.

Hozzátette, hogy egyes országokban a greenwashing nemcsak etikátlan, hanem illegális is. Az Egyesült Királyságban új, a greenwashing elleni törvények lépnek életbe. Mind az EU zöld állításokról szóló irányelvét, mind az Egyesült Királyság zöld állításokról szóló kódexét úgy alakították ki, hogy szabályokat állapítsanak meg a vállalkozások számára, és még inkább védjék a fogyasztókat.

A Financial Conduct Authority új greenwashing ellenes szabályt vezet be, amely májustól lép hatályba. A Law Society szerint azonban az Egyesült Királyságban jelenleg nincs jogi definíciója a jelenségnek, ami azt jelenti, így a márkákat gyakran nem vonják felelősségre.

Hogyan szúrjuk ki, ha egy személy vagy márka greenwashingot végez?

1. Tényleges bizonyítékok keresése, amelyek alátámasztanak minden olyan állítást, miszerint egy vállalkozás fenntartható vagy öko. Keressük az olyan szervezetek jóváhagyó pecsétjeit, mint a B Corporation, vagy az olyan tanúsítványokat, mint a Fair Trade vagy a Cradle to Grave. Sok más is létezik, ami megkönnyíti a jogszerűen környezetbarát vállalkozások megkülönböztetését a nem annyira legálisaktól.

2. Végezzünk kutatást

Rengeteg hasznos webhely, könyv és közösségi oldal segíthet a tájékozódásban, többek között a B Corporation, a There is no Planet B vagy a How To Break Up With Fast Fashion: A guilt-free guide to changing the way you shop – for good című könyvek.

(Marie Claire)

Nyitókép: Shutterstock