Ismét beperelték a H&M-et greenwashing miatt
A svéd konglomerátum ellen indított legújabb greenwashing ügyben a Missouri állambeli szövetségi bíróságon benyújtott kereset szerint a H&M félrevezető, jogellenes és megtévesztő módon próbál tőkét kovácsolni a fogyasztók zöld trendjeiből azzal, hogy vásárlóival elhiteti, hogy a Conscious Choice termékek környezettudatos vásárlást jelentenek.
Az 55 oldalas beadvány szerint a fogyasztók egyre inkább tudatában vannak az éghajlati kérdéseknek és annak, hogy milyen szerepet játszik a divatipar a bolygóra nézve károsnak és pazarlónak tekinthető ruházati cikkek előállításában. Sok vásárló ezért olyan termékeket keres, amelyek etikus és tudatos módon készülnek.
Megtévesztő üzleti gyakorlatok
Az olyan nagyvállalatok, mint a H&M, hatalmas marketingtevékenységgel és kiterjedt üzenetekkel rendelkeznek, melyek Abraham Lizama és Marc Doten felperesek szerint jogellenes, tisztességtelen, megtévesztő és félrevezető üzleti gyakorlatot jelentenek.
A fenntarthatósági stratégiákat arra az ötletre alapozni, hogy a vásárlók továbbra is fogyaszthatják az eldobható műanyag árukat (mert azokat több termékké lehet újrahasznosítani), nagyon problémás. A „zöld” marketing ezen módszere nem foglalkozik az eldobható megoldások állandósulásának és a természeti erőforrások túlzott fogyasztásának alapvető problémájával. Valójában ezek a stratégiák arra ösztönzik a fogyasztókat, hogy több ruhát vásároljanak vagy hamarabb dobják ki azokat annak hitében, hogy valamilyen varázs gépezetben újra lehet hasznosítani őket – olvasható a beadványban.
A beadvány hozzáteszi, hogy a fenntarthatóbb és környezetbarátabb divat iránti fogyasztói vágyra való válaszként számos vállalat greenwashingot alkalmaz termékeivel kapcsolatban azzal, hogy megtévesztő módon azt állítja, ruháik fenntarthatóbb és környezetbarátabb anyagokból készülnek.
A H&M zöld címkéket használ Conscious Choice nevű termékeinek megjelölésére és forgalmazására, amely azt sugallja, hogy az ezzel jelölt ruházati termékek fenntarthatóak vagy fenntarthatóbbak, mint más termékek, annak ellenére, hogy többnyire poliészterből vagy újrahasznosított műanyagból készülnek. Ez a felperesek szerint a környezetre nem negatívan ható termékek megtévesztése.
A cég emellett felárat számít fel ezen termékeiért, ami a Fashion Law szerint jelentős a beadvány szempontjából, mivel a felperesek képességének középpontját képezi az, hogy bizonyítani tudják, elszenvedték a perlési jogosultsághoz szükséges sérelmet.
A vállalati jogsértések leleplezését célzó ClassAction.org szerint az Egyesült Államok Szövetségi Kereskedelmi Bizottságának (FTC) zöld útmutatója, melynek célja a vállalatokat termékeik zöldre mosásában megakadályozó alapelvek összegyűjtése, kimondja, hogy egy környezetvédelmi marketing állítás nem állíthat túl sokat, sem közvetlenül, sem burkoltan, egy környezetvédelmi tulajdonságról vagy előnyről.
„A marketingesek nem állíthatnak vagy sugallhatnak környezeti előnyöket, ha az előnyök elhanyagolhatóak”
– olvasható a bejelentésben.
Nyitókép: Shutterstock
- A vásárlók 61 százaléka a költséget helyezi előtérbe a fenntarthatósággal szemben ›
- Európa a fast fashion visszaszorítását tervezi ›
- Primark üzlet nyílik Budapesten - IN ›
- Primark üzlet nyílik Budapesten - IN ›
- A divatáruházaknak adományozott ruhák része a kukába megy - IN ›
- Tényleg ez lehet a fast fashion vége? - IN ›
- Angelina Jolie új fenntartható divatmárkát indíthat - IN ›
- A Ralph Lauren nagy lépést tesz a környezettudatosságért - IN ›
- Tudjuk, mi az, de hogyan ismerhetjük fel a greenwashingot? - IN ›
- Ekkor nyílik az első Primark üzlet Budapesten - IN ›