Halpikkely, mérgező anyagok, plasztikai turizmus – 6 megrendítő tény a szépségiparról
A szépségipar mindig is egy rendkívül jövedelmező üzletág volt. Ráadásul hiú vágyainknak köszönhetően, gyakran szemet hunyunk afölött, hogy mit kenünk a testünkre, hogyan készülnek az általunk használt termékek, vagy éppenséggel mennyire biztonságosak. Amíg (látszólag) elvégzik a dolgukat, addig általában elégedettek vagyunk. Azonban több kérdés is felmerül. A hidratáló krémek valóban megakadályozhatják az öregedés jeleit? Kik ellenőrzik a termékeket? És egyáltalán, mik találhatóak ezekben a kenceficékben?
Ókori Egyiptom
A kozmetikai ipar, ahogyan ma ismerjük, a 20. század elején robbant be, a főbb gyakorlatai azonban egészen az ókori Egyiptomig vezethetők vissza.
A higiénia rendkívül fontos volt az ókori egyiptomiak számára. A férfiak és nők minden társadalmi osztályból használtak kozmetikumokat és sminket, például szemceruzát, szemhéjfestéket, naptejet, fogkrémet, rúzst és kenőcsöket. Ezeket a termékeket képzett szakemberek állították elő, akik professzionális gyártási módszerekkel és a legjobb természetes alapanyagok felhasználásával öregbítették hírnevüket.
Az egyiptomi bőrápolás mögötti tudomány meglehetősen fejlettnek bizonyult, sőt, még manikűrösök és parókakészítők is léteztek akkoriban.
Mérgező anyagok
Legtöbbször azt feltételezzük, hogy az üzletek polcain található termékek maximálisan biztonságosak, azonban a sminkekben és testápolási termékekben található mérgező összetevők jelenléte meglepően gyakori. A Dán Környezetvédelmi Ügynökség által végzett 2018-as tanulmány a vizsgált termékek közel egyharmadában nagy mennyiségű, potenciálisan veszélyes összetevőt talált. 2019-ben egy ipari vegyész a gél körömlakkokat kutatva olyan veszélyes összetevőket talált, mint a formaldehid, a benzol, a toluol és a metil-metakrilát. Ezek mind olyan adalékok voltak, amelyeket nem tüntettek fel a csomagoláson.
A probléma az Egyesült Államokban a különösen laza jogszabályok miatt súlyosbodik. Az amerikai vállalatok ugyanis nem kötelesek törvényileg tesztelni a termékeiket. Továbbá az FDA (Food and Drug Administration) nem sokat tehet a fogyasztók megbetegedése ellen.
Továbbá, míg az EU több mint 1300, kozmetikai termékekben használt vegyi anyagot tiltott be, addig az USA csak 11-et. További probléma, hogy egyes márkák „üzleti titokként" kezelik a készítményeiket, ami azt jelenti, hogy nem kell felfedniük az összetevőket a vásárlók, a gyártók vagy a szabályozó hatóságok előtt.
Halpikkely
Ha nő vagy valószínűleg egyszer már bekented az ajkaidat halpikkelyekkel. Ha férfi vagy, akkor pedig nagy eséllyel nekinyomtad az ajkaidat már ezeknek a pikkelyeknek. De miért teszik bele a rúzsba?
A történet igazából pofon egyszerű: halak pikkelyei gyöngyházfényűek. Erre pedig felfigyeltek a különféle cégek is, így a különböző csillogó sminkek, köztük a rúzsok gyakran használt összetevőjévé váltak.
Arra azonban ne számíts, hogy a „halpikkely" bárhol is szerepel a listán. Guaninként van feltűntetve, amely egy olyan anyag, amelyet a halpikkelyek egymásra rétegzésével állítanak elő. De természetesen a guanint nem csak a rúzsokban használják. Számos más sminktermékben és bizonyos ékszerekben is alkalmazni szokták, hogy csillogó hatást biztosítson.
Az öregedésgátló termékek hitelessége
A legtöbb bőrgyógyász szerint a napvédő krémek a legjobb termékek a bőr fiatalságának megőrzésére. A nap ugyanis súlyosbíthatja, illetve felgyorsíthatja az öregedés jeleit. A retinol és a retinoidok, amelyek lényegében bőrhámlasztóként működnek, hatékonyak lehetnek, ha már károsodott bőrről van szó. Ezen túlmenően a mesés állítások kezdenek erősen megkérdőjelezhetővé válni. Sőt, ha nem vigyázunk, akár több kárt tehetünk!
Money, money, money
A szépségipar mintegy 500 milliárd dollárt ér, de a szakértők szerint ez az összeg nemsokára meghaladhatja 700 milliárd dollárt is. Ez elsősorban a fejlődő országok vásárlóerejének köszönhető.
Az iparág napjainkban is drámai változásokon megy keresztül. Nem meglepő módon az e-kereskedelem térhódítása számtalan vásárlási szokásunkat megváltoztatta. Ennek eredményeképpen a környezetbarát és természetes termékek egyre inkább előtérbe kerülnek a tömegtermelésben előállított társaikkal szemben. A férfiak szépségápolási termékei is egyre nagyobb teret hódítanak, de még mindig csak az iparág 1%-át teszik ki.
Plasztikai turizmus
A szépészeti beavatkozások népszerűsége egyre csak nő, habár nem olcsó mulatság. Az Egyesült Államokban egy zsírleszívás átlagosan 5000 dollár (1,8 millió forint) körüli összegbe kerül. Éppen ezért sokan az olcsóbb külföldi műtétek mellett teszik le a voksukat. Ez vezetett a „plasztikai turizmus" hihetetlen növekedéséhez olyan országokban, mint a Dominikai Köztársaság vagy Törökország.
Az olcsó plasztikai műtétek azonban a legtöbbször silány eredményekkel végződnek. Az évek során számtalan páciens nyílt sebekkel, fertőzésekkel és eltorzult arccal tért haza.
Sőt, egyes esetekben az elfuserált műtétek halálos kimenetelűnek bizonyultak. Ám ezek a műtétek csomagajánlatok részeként valósulnak meg, és lemondó nyilatkozat aláírásával történnek, emiatt a műhiba elleni igényérvényesítés rendkívül problémás.