
37 év után megújul a Vogue – mi vár az ikonikus magazinra?
Júniusban a Condé Nast médiavállalat bejelentette, hogy Anna Wintour közel 37 év után visszalép az amerikai Vogue főszerkesztői posztjáról, ezzel lezárva egy korszakot a divat világában. Utódját nem jelentették be azonnal: a rajongóknak egészen szeptemberig kellett várniuk, hogy kiderüljön, a lap élére az addig szerkesztőségi tartalmakért felelős Chloe Malle került. Mi áll Wintour visszalépése mögött, és hogyan alakítja majd Malle a magazin szemléletét? Cikkünkben ezekre a kérdésekre keressük a választ.
Anna Wintour valószínűleg nem igényel különösebb bemutatást, hiszen neve lényegében összeolvadt a vált a világ legismertebb divatmagazinnjával, a Vogue-gal. Wintour karrierje még az Egyesült Királyságban indult: apja – aki maga is szerkesztő volt – inspirálta arra, hogy a divat mellett az újságírás iránt is érdeklődjön. Wintour 1970-ben, 21 évesen a Harper’s Bazaar UK egyik első szerkesztőasszisztense lett.
Később az Egyesült Államokba költözött, és hosszú, kitartó munkája után 1988-ban, 39 évesen kinevezték az amerikai Vogue főszerkesztőjének, ahol a pozícióját közel 40 éven át töltötte be. Első címlapja főszerkesztőként forradalminak számított: egy kevésbé ismert modell, Michaela Bercu mosolygott a kamerába egy Christian Lacroix couture felsőben. Két dolog azonban szokatlannak számított: a modell nem stúdióban, hanem az utcán pózolt, szoknya helyett pedig farmert viselt. A nyomdában eleinte azt hitték, valamilyen hiba történt.
Nem hibáztathattam őket. A fotó teljesen eltért attól a kifinomult, elegáns, közeli beállítástól, ami akkoriban a Vogue címlapjaira volt jellemző, sok sminkkel és ékszerrel kiegészítve
– emlékezett vissza később, hozzátéve, hogy a farmer valójában kényszermegoldás volt, miután a fotózáshoz szánt szoknya nem illett a modellre.
Az üzenet azonban egyértelmű volt: a címlap sztárja egy hétköznapi lány – és ezzel új korszak kezdődött a magazin történetében.
Az ikonikus bobfrizurájáról és sötét napszemüvegéről ismert Wintour a tekintély és a kifinomultság szimbólumává vált, vezetése alatt a magazin olyan kulturális platformmá vált, amely a művészetet, a politikát és a technológiát egyaránt integrálta. Az évek során a címlapok is egyre változatosabbá váltak, már nem csupán modellek jelentek meg rajtuk, hanem politikusok, hollywoodi sztárok, férfiak – például Timothée Chalamet – és LMBTQ+ jogvédő aktivisták is. 2021 januárjában Kamala Harris portréja például komoly társadalmi vitát robbantott ki, mert az Amerikai Egyesült Államok akkori alelnökét hétköznapi öltözékben ábrázolták. A kritika hatására Wintournak meg kellett védenie a döntést, és a digitális kiadásban egy második, hivatalosabb portré is megjelent.
Wintour a divatra való hatása nem állt meg a magazin címlapjainál az évek során. 1995-től aktívan részt vett a Met-gála szervezésében, amely rövid időn belül a divat világának egyik legfontosabb eseményévé vált. Minden évben más-más témára építve, a legbefolyásosabb művészek, hírességek és tervezők mutathatják meg egyedi stílusukat, miközben a rendezvényen összegyűjtött támogatások a Metropolitan Museum of Art Costumes Institute osztályának munkáját segítik: a történelmi ruhák megőrzésétől kezdve a világklasszis kiállítások szervezéséig.

Bárki, aki kreatív területen dolgozik, tudja, mennyire fontos, hogy soha ne álljon meg a fejlődésben. Amikor a Vogue főszerkesztője lettem, bizonyítani akartam mindenkinek, hogy egy amerikai divatmagazint egészen új, izgalmas módon is el lehet képzelni
– mondta Wintour azon a júniusi szerkesztőségi értekezleten, melyen bejelentette, hogy visszalép a pozíciójából.
Bár döntése sokak számára váratlan volt, a divatsziparban már évekkel korábban is találgatások folytak arról, mikor távozik a magazin éléről. A legenda szerint Wintour kiállhatatlan személyiség (nem véletlen, hogy sokan úgy tartják, Az ördög Pradát visel című filmből ismert Miranda Priestly karakterét ő ihlette), visszalépése azonban nem kényszerből történt, hanem teljesen észszerű lépésnek számított.
Feladatköre ugyanis az elmúlt években jelentősen bővült: 2020 óta nemcsak az amerikai Vogue-ot és annak nyolc nemzetközi kiadását felügyelte, hanem a Condé Nast több más márkáját is, köztük a Vanity Fairt, a GQ-t és a Wired-et. Roger Lynch, a Condé Nast vezérigazgatója a Wall Street Journalnek elmondta, hogy Wintour 2020 óta három pozíciót is ellát egyszerre, ezért logikus lépés volt, hogy visszalép az amerikai Vogue vezetésétől. Hozzátette, hogy a váltás lehetővé teszi Wintour számára, hogy nagyobb figyelmet szenteljen a többi feladatára.
A médiavállalat szeptemberben jelentette be Wintour utódját, akit utóbbi maga is jóváhagyott. Kiderült, hogy az új főszerkesztő valójában már közel 14 éve dolgozik a magazinnál, ahol fokozatosan, lépésről lépésre kapaszkodott fel a ranglétrán. A 39 éves Chloe Malle Candice Bergen színésznő és Louis Malle francia filmrendező lánya, gyerekkorát Párizs és Los Angeles között töltötte. Bár a legtöbb híres szülőkkel rendelkező hollywoodi sztár elutasítja a „nepo baby” kifejezést, Malle egészen másképp vélekedik a jelenségről:
Nem kérdés, hogy teljes mértékben profitáltam abból a kiváltságos helyzetből, amelyben felnőttem. Illúzió lenne ennek az ellenkezőjét állítani. Ugyanakkor mindig arra ösztönzött, hogy sokkal keményebben dolgozzak. Életem nagy részében célom volt bizonyítani, hogy több vagyok, mint Candice Bergen lánya, vagy valaki, aki Beverly Hillsben nőtt fel
– mondta a New York Times-nak.
Pályája kezdetén Malle a New York Observer ingatlanrovatánál dolgozott, majd szabadúszó újságíróként jelentkezett a Vogue-hoz, ahol 2011-ben, 25 évesen szerkesztőként kapott teljes állást. Egy 2013-as interjúban Az ördög Pradát visel című kultikus film egyik jelenetét idézve mesélte el, hogyan zajlott az állásinterjúja:
Tétováztam az interjú alatt, mert a divat sosem tartozott az életem fő érdeklődési területei közé, inkább író akartam lenni, mint szerkesztő. De a szerkesztőség működése annyira magával ragadott, hogy nem tudtam ellenállni.
Malle az évek során egyre magasabb pozíciókba került a szerkesztőségnél: először az online felület szerkesztője lett, majd a magazin The Run Through című podcastjának házigazdája. Kulcsszereplője volt az új történetmesélési formák bevezetésében: szerkesztői hírleveleket indított, és sikeres újításokat vezetett be, például a Dogue-ot és a Vogue Vintage Guide-ot. Az elmúlt években több fontos anyag is az ő nevéhez fűződik: Naomi Biden 2022-es Fehér Ház-beli esküvőjének fotósorozata, illetve egy interjú Lauren Sánchezzel, még azelőtt, hogy összeházasodott volna Jeff Bezosszal, az Amazon vezérigazgatójával.
Elődjéhez hasonlóan Malle nem riad vissza a politikától: közösségi médiás bejegyzéseiben és podcastjában egyaránt támogatta a Demokrata Párt ügyeit és jelöltjeit. Részt vett a 2017-es Women’s March (Nők Menete) felvonuláson is, ahol egy „Keep Your Tiny Hands Off My Rights” („Tartsd az apró kezeidet távol a jogaimtól”) feliratú táblával fényképezték le. Podcastja egy 2024-es adásában – Donald Trump elnökké választása után – csalódottságát fejezte ki a választás eredménye miatt. Az adás vendégétől, Jack Schlossbergtől, John F. Kennedy egykori amerikai elnök unokájától ezt kérdezte:
„Mit mondana Kennedy azoknak, akik most nehéz helyzetben érzik magukat, és milyen tanácsot adna nekik?”
Bár kétségtelenül jelentős digitális médiatapasztalatot hoz magával új pozíciójába, tombol a gazdasági válság, miközben a magazineladások folyamatosan csökkennek. Ez alól még a Vogue sem kivétel. Köztudott, hogy évek óta identitásválsággal küzd: míg korábban meghatározta a trendeket, ma már a közösségi médiával kell felvennie a versenyt. Éppen ezért lehet Malle jó választás: 2023 óta az irányítása alatt az online platform közvetlen forgalma megduplázódott, és minden fontos mérőszám – az egyedi látogatók száma, az oldalon töltött idő és a tartalomkészítés mennyisége – kétszámjegyű növekedést mutatott a Met-gála és a Vogue World körüli időszakokban.
Emellett a Weddings, azaz esküvői rovatának profilját is tovább emelte, 30 százalékkal növelve a tartalomkészítést és rekord szintű elköteleződést generálva. A Condé Nast digitális átalakulása már régóta zajlik. 2022-ben Roger Lynch kijelentette, hogy a vállalat „már nem csupán magazincég”.
Saját pozíciójával kapcsolatban Melle már utalt arra, hogy milyen irányba szeretné elmozdítani az arculatot:
A legfontosabb része a sikernek, hogy a saját jellegzetességemet vigyem bele. Látványos változásnak kell történnie, ami egyértelműen az enyém
Vezetői stílusa pedig könnyen radikális változást is jelenthet, beleértve a magazin nyomtatott kiadásainak további csökkentését: 2023-ban például a lapszámok megjelenését 11-ről 10-re csökkentették. Malle pedig nem a havi rendszeresség fenntartására törekszik, hanem arra, hogy a nyomtatott kiadások gyűjthető, értékes példányokként jelenjenek meg.
Malle ezen felül a digitális jelenlétet is új irányba viheti: célja, hogy „közvetlenebb, kisebb, egészségesebb közönséget” célozzon meg, ahelyett, hogy minden trendi témára azonnal reagálna. Ezt jól tükrözi az első, általa főszerkesztett címlap is: az októberi lapszámában Kendall Jenner és Gigi Hadid szerepelnek, akik barátságukra és karrierjük kezdetére reflektálnak. Mind az interjú, mind a fotózás sokkal közvetlenebb, inkluzívabb és természetesebb hangvételű, ami egyben megosztó lehet a rajongók számára, akik megszokták a magazin emelkedett stílusát.
A Vogue minden platformján dolgoztam már, a nyomtatott lapoktól a digitális kiadványokon át a podcastig és a videókészítésig, részt vettem rendezvények szervezésében és a közösségi média kezelésében is. Szeretem a tartalmat, amit készítünk, és a szerkesztőket, akik létrehozzák. A Vogue formálta a személyiségemet, és most izgatottan várom, hogy én is formálhassam az arculatot.