Bevásárlókocsiban lány társukat toló fiatalok

Ezekért a márkákért voltak oda a Z generációsok 2023-ban

Nem meglepő, hogy az 1997 és a 2010-es évek eleje között született Z generáció a divathoz való hozzáállására nagy hatással van az őket születésüktől körülvevő digitális világ. E generáció tagjainak divatpreferenciáit a kényelem, az önkifejezés és a személyes értékek tükrözése jellemzi, ami egyre inkább megmutatkozik az öltözködési választásaikban.


Most, hogy a Z generáció idősebb tagjai a húszas éveik közepe felé járnak, gazdasági hatásuk egyre jelentősebbé válik. Csak az Egyesült Államokban az együttes vásárlóerejüket 360 milliárd USD-re becsülik. Ezek a pénzügyi kiadások túlnyomórészt a divatágazatra összpontosulnak, a Z generáció pedig kimondottan preferálja a ruházati cikkekbe és kiegészítőkbe való befektetést más szórakozási formákkal szemben.

A fogyasztói költekezés átalakulását kiemelve, ahol a divat vezető szerepet játszik a generációs identitás meghatározásában, egyeseket érdekelhet, mely márkák is érdekelték a legjobban a Z generációt.

A Nike a #1 márka 

Bár a márkakínálat skálája egyre szélesebb, a hétköznapi szabadidőruháktól a csúcskategóriás luxusig, a trendek nyilvánvalóan továbbra is meghatározó szerepet játszanak, különösen a fiatalabb fogyasztók, például a Z generáció tagjainak körében.

A Piper Sandler részvénykutató cég 46. féléves Taking Stock With Teens nevű felmérése szerint a Nike továbbra is a fiatalabb demográfiai csoport egyik legnagyobb kedvence az Egyesült Államokban, mind a ruházat, mind a lábbelik tekintetében.

35 százalékos részesedéssel a Nike volt a Z generáció első számú kedvenc ruházati márkája, melyet a Lululemon és az American Eagle követ, 6, illetve 4 százalékos részesedéssel. A Shein kínai fast-fashion kiskereskedő a Pacsunnal holtversenyben a negyedik és ötödik helyen végzett, 3-3 százalékos részesedéssel. Ez az első öt márka tette ki a Z generáció által preferált ruházati márkák 51 százalékát.

A Nike lett a legnépszerűbb lábbeli márka is, 61 százalékos részesedéssel, a második helyen a Converse állt 9 százalékos részesedéssel, melyet az Adidas követett 7 százalékos részesedéssel a harmadik helyen, a New Balance a negyedik helyen 3 százalékkal, a Vans pedig az ötödik helyen 3 százalékkal.

A luxustáskák terén továbbra is a bevált márkák uralták a piacot, ügyesen kihasználva az olyan platformokat, mint a TikTok és más közösségi médiacsatornák, hogy kapcsolatba lépjenek a Z generációs fogyasztókkal. A Louis Vuitton 11 százalékkal és a Kate Spade 10 százalékkal egyaránt erős jelenlétet tart fenn ebben a szektorban, de az élen a Coach nevű amerikai márka áll, amely a márkahűség terén vezető, 19 százalékos részesedéssel rendelkezik.

Összességében a Z-generáció divattal kapcsolatos költésének növekedése az Egyesült Államokban nagyrészt a férfi fogyasztóknak tulajdonítható, olyan preferált márkákkal, mint a Nike Inc., a Lululemon Athletica Inc. és az American Eagle Outfitters Inc.. A felmérés szerint a női fogyasztók ruházati és cipőkiadásai 9 százalékkal, illetve 5 százalékkal csökkentek az előző évhez képest, a kiegészítőknél azonban 8 százalékkal nőtt, ami a változó hozzáállást tükrözi.

„Felmérésünk a tinédzserek költekezésének lassulására utaló kezdeti jeleket mutat. Az infláció a legnagyobb figyelmet érte el a politikai és társadalmi kérdésekben, közvetlenül a környezetvédelem mögött”

– fogalmazott Edward Yruma, a Piper Sandler vezető elemzője egy nyilatkozatban.