Útlevéllel utazol? Erre kell nagyon figyelned
A csalók egyre kifinomultabb és meggyőzőbb módszerekkel próbálják becsapni a turistákat.
Figyelmeztették a nyaralókat, hogy vigyázzanak a hamis utazási ajánlatokat hirdető és az útlevél késését kihasználó csalókkal.
A kereskedelmi szabványok és a fogyasztóvédelem területén tevékenykedő Chartered Trading Standards Institute (CTSI) szervezet arra figyelmeztetett, hogy a csalók egyre kifinomultabb és meggyőzőbb módszerekkel próbálják rávenni a potenciális utazókat, hogy nem létező üdülésekért és szolgáltatásokért fizessenek.
Ezek közé tartoznak a teljesen hamisított közösségi médiahirdetések, amelyekben nyaralók és szállodák vonzó képeit mutatják be „túl szép, hogy igaz legyen” árakkal kísérve.
Mire a turisták rájönnek, hogy a képek és az árak hamisak, a csalók már elvették a pénzüket és eltűntek – figyelmeztet a CTSI.
Sok esetben a csalók azt mondják áldozataiknak, hogy készpénzzel, banki átutalással vagy olyan szolgáltatásokon keresztül fizessenek, mint a Western Union, amelyeket nehéz nyomon követni, és nem lehet visszatéríteni. Az áldozatok gyakran csak akkor veszik észre, hogy átverték őket, amikor a repülőtéren kiderül, hogy a repülőjegy-foglalásuk nem is létezett, vagy amikor a szállodában felfedezik, hogy a foglalásukról nincs feljegyzés.
A csalók az Egyesült Királyság Útlevélosztályának dolgozói által szervezett munkabeszüntetés okozta fennakadásokat is kihasználták azzal, hogy hamis gyorsított szolgáltatásokat kínáltak.
A CTSI számos sms-t és e-mailt látott, amelyekben gyors útlevél megújítást ajánlottak, és arra figyelmeztetett, hogy az áldozatok a pénz mellett személyes adatokat is elveszíthetnek a csalók miatt.
Katharine Hart, a CTSI egyik vezető tisztviselője az Indepentnek elmondta, hogy a közösségi médiában sajnos rengeteg hirdetés jelenik meg, amelyek hihetetlen képekkel és fantasztikus árakkal hirdetik a nyaralókat és szállodákat itthon és külföldön.
„Ezeknek a hamis hirdetéseknek a célja, hogy ellopják a pénzünket, és csalódottan, nyaralás nélkül hagyjanak bennünket. Mint minden vásárlásnál, itt is végezzünk kutatást, csak jó hírű cégeknél vásároljunk, és győződjünk meg arról, hogy 100%-ig biztosak vagyunk abban, hogy kivel állunk kapcsolatban, és mit kapunk, mielőtt pénzt adnánk érte.”
John Herriman, a CTSI vezérigazgatója hozzátette, hogy mint mindig, a csalók most is gyorsan megragadnak minden lehetőséget, hogy kihasználják a bizonytalanságot és a felfordulást.
„Az útlevél hivatalok sztrájkjai miatti késedelmek kihasználása csak a legújabb példa arra, hogy a csalók az emberek kiszolgáltatottságát használják ki. Az emberek egész évben keményen dolgoznak és spórolnak a nyaralásukra – a csalók tudják ezt, de nem érdekli őket. Mindannyian felvehetjük azonban a harcot, ha éberek vagyunk, ha betartunk néhány egyszerű iránymutatást, és ha terjesztjük a hírt arról, hogy ezek a csalások milyen károkat okozhatnak.”
A CTSI arra kéri a fogyasztókat, hogy ellenőrizzék a nyaralás lefoglalásához használt weboldalak URL-címét és biztonságát, mindig tekintsék meg az oldalon található értékeléseken kívüli független értékeléseket, a foglalás előtt lépjenek kapcsolatba a nyaraló tulajdonosával, és fizessenek védett módszerrel, például hitelkártyával, bankkártyával vagy a PayPal vásárlóvédelmi szolgáltatásával.
Nyitókép: Unsplash