Valóban más bőrápolókra van szüksége a férfiaknak és a nőknek?
A sminket és a bőrápolást régóta női és férfi termékekre osztották fel, de egyre több márka hoz létre olyan termékeket, melyek nem-binárisak. Az olyan márkák, mint a Jordan Samuel Skin és a Meloway Makeup, igyekeznek megváltoztatni a szépségipart azáltal, hogy olyan termékeket készítenek, amelyek túlmutatnak a nemeken.
„A bőrápolás eleve nem nélküli. Mindannyiunknak vannak különböző bőrproblémái, de ezeket nem kizárólag a biológiai nem vagy a nemi identitás határozza meg”
– mondja Jordan Samuel Pacitti, a Jordan Samuel Skin alapítója a Huffpostnak.
Hasonlóképpen, Ash Kim és testvére, Aiden a Meloway Makeup megalapításával olyan termékeket akartak készíteni, amelyeket maguk is használnak.
„A smink a kétnem-világkép részeként önkényes, és eltökélt szándékunk, hogy ezt felforgatjuk, és egy olyan márkát építsünk, amely a lehető leginkluzívabb. Célügyfelünk mindenki, aki szereti a sminket. Nem szégyelljük azt az üzenetünket, hogy a smink mindenkié”
– fogalmazott Kim.
A szépségápolási termékek már régóta binárisak, de van-e előnye az egyik vagy másik nem számára készült termékek használatának vagy csak ügyes marketingfogásról van szó?
A szakértők szerint jellemzően négy fő biológiai különbség van a férfiak és nők bőre között. Dr. Christina Lee Chung, a pennsylvaniai Schweiger Dermatology bőrgyógyásza elmagyarázta, hogy ezeknek a különbségeknek a többsége a hormonoknak tudható be.
Először is, a tesztoszteron hajlamos vastagabbá tenni a férfiak bőrét, mint a nőkét. Ennek eredményeként a férfiaknak erősebb hámlasztó termékekre vagy erősebb koncentrációjú hatóanyagokra lehet szükségük. Például a férfiaknak jelentősen magasabb koncentrációjú Botoxra van szükségük, és a vény nélkül kapható retinol termékek nem biztos, hogy elegendőek a számukra.
Másodszor, Dr. Beth Goldstein, az észak-karolinai Central Dermatology Center bőrgyógyásza elmondta, hogy mivel a tesztoszteron serkenti az olajtermelést, a férfiak bőre általában zsírosabb, mint a nőké. Ennek eredményeként a férfiak általában jobban tolerálják a kemény tisztítószereket, amelyek eltávolítják az olajat a bőrről, mint a nők.
Harmadszor, a férfiaknak általában több az arcszőrzete, és sokan rendszeresen borotválkoznak. Ez irritációhoz, valamint benőtt szőrszálak kialakulásához vezethet, ami pustulákat és hegesedést okozhat. Ennek eredményeként sok férfi bőrápoló terméket úgy terveztek, hogy megnyugtassa a bőrt a borotválkozás után.
A negyedik különbség pedig az, hogy a nők bőre általában szárazabb, mint a férfiaké. Goldstein szerint ennek részben az az oka, hogy a férfiak bőre savasabb. Ennek eredményeként a nőknek nagyobb szükségük van hidratáló krémre, mint a férfiaknak. A száraz bőr bizonyos nőket érzékenyebbé tesz egyes termékek szárító hatására is. Goldstein szerint a nők bőre általában még szárazabb lesz, amikor belépnek a menopauzába.
Végül a férfiaknál általában kevesebb finom vonal és ránc jelenik meg, melynek oka az, hogy az ő bőrükben általában nagyobb a kollagénsűrűség. Ennek eredményeként a nők több olyan terméket kereshetnek, amelyek az öregedés jeleit célozzák. Chung felhívja a figyelmet arra, hogy ezek közül a termékek közül sok hidratálót tartalmaz, amelyre sok férfinak nincs szüksége, és károsíthatja a nagyobb pórusokat.
Számítanak ezek a különbségek, ha bőrápoló termékekről van szó?
E közös biológiai különbségek ellenére nincs tudományos oka annak, hogy a bőrápoló termékek nemtől függőek legyenek, mondja Dr. Kristina Collins bőrgyógyász, mivel e különbségek egyike sem vezet jelentős eltérésekhez az ideális bőrápolási rendben. Ehelyett azt javasolja, hogy mindenki válasszon olyan bőrápolót, amely a legjobban illik a bőrtípusához, nem pedig a neméhez.
Dr. Nina Botto, a Vetted Dermlab bőrgyógyásza és társalapítója szerint az egyik oka annak, hogy olyan sok nemi alapú szépségápolási terméket kifejezetten férfiaknak vagy nőknek forgalmaznak, az az, hogy rengeteg mítosz és sztereotípia kering a bőrtípusokkal kapcsolatban, amelyek nemcsak félrevezetőek, de tényszerűen pontatlanok.
Collins szerint a legtöbb nem szerint forgalmazott termék ugyanazokat a kulcsfontosságú összetevőket tartalmazza, a legnagyobb különbség általában a termék megjelenésében rejlik. Botto hozzátette, hogy a férfiak számára forgalmazott szépségápolási termékek fás, füstös vagy fűszeres illatúak, és a csomagolásuk sötét színű, például fekete vagy sötétkék.
Botto és csapata úgy tervezte termékeiket, hogy mindenki számára vonzóak legyenek. Termékeiket fekete-fehér üvegpalackokba csomagolják, és adatokkal ellátott összetevőket használnak a hatékonyságuk alátámasztására.
Emellett a nők számára forgalmazott termékek gyakran az úgynevezett pink tax (nemi alapú árazási gyakorlat) hatálya alá esnek, és többe kerülnek, mint a közel azonos összetevőket tartalmazó férfi termékek.
Botto szerint a legtöbben nem biztos, hogy készen állnak a nemi szempontból semleges szépségápolási termékekre, és tudja, hogy nem fognak mindenkinek tetszeni…
„de a célunk mindig az, hogy befogadóak legyünk.”
Nyitókép: Shutterstock