Szinte minden „természetes” bőrápoló termék allergéneket tartalmaz
Az Egyesült Államok három vezető kiskereskedője által forgalmazott „természetes” bőrápolási termékek szinte mindegyike tartalmaz allergéneket a Stanford Egyetem orvosi karának három bőrgyógyásza által írt tanulmánya szerint.
A vizsgált 1651 személyes bőrápoló termék majdnem 90%-a – beleértve a tusfürdőket, szappanokat és testápolókat – legalább egyet tartalmazott a top 100 leggyakoribb, kontakt dermatitist okozó allergénből, számol be róla a ScienceAlert.
A kontakt dermatitis több mint múló irritáció. A vörös, viszkető kiütést, ami a legrosszabb esetben felhólyagosodhat, a bőrt irritáló vagy gyulladást okozó anyagokkal való érintkezés okoz. Ez utóbbi allergiás reakció akkor jelentkezik, ha a bőr érzékennyé válik egy egyébként ártalmatlan anyagra.
Egyes becslések szerint a kontakt dermatitisz aránya világszerte emelkedik, 1996 óta három évtized alatt majdnem a háromszorosára nőtt. A kutatók szerint a tanulmányt a kontakt dermatitisz ekkora emelkedése, a gyorsan növekvő, milliárdos értékű bőrápoló és szépségipar és a marketingre vonatkozó szabályozás hiánya motiválta.
„Az Egyesült Államok Élelmiszer- és Gyógyszerügyi Hivatala (FDA) nem definiálta, mit jelent a tiszta vagy természetes, így az eladók szabadon reklámozhatják ezeket a biztonságot és egészségügyi előnyöket sugalló kifejezéseket”
– fogalmazott Peter Young, a Stanford Egyetembőrgyógyásza és kollégái.
A kutatók így három amerikai kiskereskedő weboldaláról kivonták a termékek összetevő listáját, melyeket összevetettek egy, a kontakt dermatitiszben szenvedő emberek számára kerülendő, gyakori összetevőket felsoroló online adatbázissal (az adatbázist az Amerikai Kontakt Dermatitis Társaság tartja fenn).
A kontakt dermatitisz megelőzhető, ha valaki képes eligazodni és értelmezni a bőrápolási termékekben található összetevők hosszú listáját, és tudja, hogy mik árthatnak a bőrnek.
Egy tipikus bőrápolási termék vagy kozmetikum 15-50 összetevőt tartalmazhat. A kutatások szerint az emberek naponta több mint 500 különböző vegyi anyagot is alkalmazhatnak a bőrükön a bőrápolási rutinjuktól függően. Vagyis minél több terméket használunk, annál inkább ki van téve a bőrünk a lehetséges allergéneknek.
Számos allergént illatanyagként azonosítottak a tanulmányban, – gondoljunk csak a levendula és más növényi kivonatokra – melyek a kontakt dermatitisz vezető okaként ismertek. A bőrápolási termékek átlagosan négy-öt ismert allergént tartalmaztak. Összesen 73 különböző allergén 7 487 alkalommal szerepelt a vizsgált 1651 termékben.
Ez csak az interneten elérhető termékinformációkon alapul, de így is érzékelteti a probléma nagyságát.
„Ezek az eredmények azt sugallják, hogy szükség van a páciensek és az egészségügyi szakemberek edukálására, hogy a lakosság tájékozott legyen a bőrükön alkalmazott termékekkel kapcsolatban”
– írja Young és munkatársai tanulmányukban.
Természetesen, nem ez az első tanulmány, amely az személyes bőrápoló termékekben lévő allergéneket vizsgálja. Egy 2017-es, szintén amerikai tanulmány szerint kevés hidratáló krém mentes az allergénektől, és még az illatmentesnek jelölt termékek is tartalmaznak néha illatanyagokat, amelyek irritálhatják a bőrt.
A probléma már egy ideje ott szerepel a bőrgyógyászok radarján, de üzenetük ritkán tűnik átütőnek a természetes termékek körüli marketingáradatban, amely gyakran azt hangsúlyozza, hogy a termékek nem tartalmaznak ilyen, meg olyan állítólagosan káros összetevőket, remélve, hogy a hozzáértő fogyasztók nem vizsgálják meg túl alaposan az összetevők listáját.
A természetesként megjelölt termékek szintén semmit nem árulnak el a vásárlónak az összetevők biztonságáról, hanem hamis különbséget tesznek a természetből származó összetevők és a szintetikus vegyületek között, amelyek kémiai szempontból azonosak lehetnek.
A „természetes” csak egy marketingfogalom, mely elhiteti az emberekkel, hogy az ezzel jelölt termékek valahogy biztonságosabbak. A marketing azonban befolyásolja a fogyasztók megítélését, aminek valódi következményei lehetnek.
A kontaktallergiák „járványa” például akkor tört ki, amikor a metilizotiazolinon nevű, allergizálóbb tartósítószer kezdte felváltani a másik biztonságosabb tartósítószert, a parabéneket, miután azok kiestek a szépségipar kegyeltjeinek köréből a mára már megcáfolt, nagyon bizonytalan tudományos eredményeken alapuló állítások miatt.
Ez nem azt jelenti, hogy minden marketing problémás, bár sokszor félrevezető, és időnként hamis. De az olyan kifejezéseket – mint például a hipoallergén vagy a bőrgyógyászatilag tesztelt – az iparág azért találta ki, hogy az orvosi hitelesség vonzerejét keltse, pedig a gyártóknak nem kell megfelelniük semmilyen jogi kritériumnak ahhoz, hogy ilyen állításokat tegyenek.
Nyitókép: Shutterstock