Egy tál gyümölcssaláta rózsaszín háttéren

Egy gyümölcs segíthet a depressziós és szorongó embereken

A kutatók szerint a depresszióban és szorongásban szenvedő emberek, akiknek szükségük van a kockázatvállaló magatartásuk fokozására, sokat profitálhatnak ebből a gyümölcsből.


A citrom szopogatása segíthet abban, hogy több kockázatot vállaljunk az életben – derült ki egy pszichológiai kutatásból.
A savanyú ízek, mint amilyenek a narancsban, a citromban és sok más ételben vannak, fokozzák az emberek kockázatvállaló magatartását.

A hatás a savanyú étel elfogyasztása után legalább 20 perccel, de valószínűleg tovább tarthat.

A kutatók szerint a depresszióban és szorongásban szenvedő emberek, akiknek szükségük van a kockázatvállalási magatartásuk fokozására, profitálhatnak ebből.

Aki szorong, annak a házból való kilépés jelentős bátorságot igényelhet.

Dr. Chi Thanh Vi, a tanulmány első szerzője kifejtette, hogy a kockázatvállalás különböző dolgokat jelenthet különböző emberek számára; egyesek számára ez azt jelenti, hogy 9 km magasból kiugranak egy repülőgépből, mások számára viszont az is lehet, hogy egyszerűen csak elhagyják a házat.

„De, bár egyesek számára negatív konnotációval bírhat, a kockázatvállalás valójában az egyik elsődleges viselkedési forma, amely boldogabb élethez vezet.”

Másrészt, akiknek kerülniük kell a kockázatvállalást – mint például a pilótáknak –, azoknak talán jót tenne, ha kevesebb savanyú étel kerülne az étrendjükbe.

Dr. Marianna Obrist, a tanulmány társszerzője elmondta, kutatásuk azt jelzi, hogy a savanyúság nem készteti az embereket vakmerő, kockázatos szokásokra, de egyedülálló tulajdonságai vannak a kockázatvállalás modulálására, és arra ösztönözheti a kockázatkerülő embereket, hogy új lehetőségeket ragadjanak meg.

„Ezt alátámasztják korábbi munkák, amelyek azt jelezték, hogy az olyan pszichiátriai rendellenességekben szenvedő emberek, mint a depresszió, a szorongás vagy a stresszel kapcsolatos rendellenességek, hasznát vehetik a stresszcsökkentő tulajdonságokkal is rendelkező citromolajoknak.”

A vizsgálathoz 168 embernek adtak az öt fő ízcsoport mindegyikével ízesített italokat: savanyú, édes, keserű, sós és umami. Ezután egy kockázatvállalási tesztet végeztek velük, amelynek során egy lufit kellett felfújniuk.

Minél jobban felpumpálták, a kísérleti személyek annál több pénzt nyertek, de annál nagyobb volt az esélye annak is, hogy az kipukkad, és mindent elveszítenek.

Azok pumpáltak a legtöbbet, akik savanyú oldatot ittak, őket követte a sós, a keserű, az umami és az édes.

Dr. Vi elmondása szerint nem tudják pontosan, hogy mi történik az agyban, ami ezt a fajta viselkedést irányítja, és ezt szeretnék most tovább kutatni.

„Tudjuk, hogy mi történik az agyban, amikor az embereknek van egy bizonyos ízük, és tudjuk, hogy mi történik, amikor valaki egy bizonyos cselekvés mellett dönt, de ami hiányzik, az az idegi útvonal nyomon követése, hogy megmutassuk, hogyan befolyásolhatja az íz ezt a döntéshozatali folyamatot. Lehet, hogy már az első harapással, amikor valami savanyúba harapunk, valamilyen kockázatvállaló magatartást tanúsítunk, hogy gyümölcsöt eszünk, ami talán nem egészen helyes.”

(PsyBlog)

Nyitókép: Shutterstock