Barbie baba

3 módon is segíthet a Barbie-val való játék a gyerek agyának

Bár Barbie sosem tűnt el túlságosan a köztudatból, népszerűsége egy időre csökkent, Greta Gerwig történelmet író filmjének köszönhetően azonban újra fellendült az érdeklődés iránta. Mégis, maradtak Barbie-szkeptikusok, akik soha nem bálványoznának egy olyan babát, amely annyira aránytalan, hogy szó szerint felborulna, ha hús-vér ember lenne.


Úgy tűnik azonban, hogy a Mattel ikonikus babája jótékony, sőt, erősítő hatással lehet a fiatal lányokra. Dr. Caroline Leaf kognitív idegtudós elmondta, hogy a Barbie-kkal való játék pozitív hatással lehet a gyermek agyának fejlődésére.

1. Képzelőerő és kreativitás

A babajáték általánosságban, beleértve a Barbikkal való játékot is, arra ösztönzi a gyerekeket, hogy használják a képzeletüket és a kreativitásukat, mondja Leaf, hozzátéve, hogy amikor a gyerekek szerepjátékot játszanak a babákkal, történeteket, forgatókönyveket és párbeszédeket alkotnak, ami megköveteli tőlük, hogy kívülről gondolkodjanak és innovatív ötletekkel álljanak elő.

„Ez a fajta játék segít fejleszteni a kognitív rugalmasságukat, a problémamegoldó készségüket és az új és egyedi koncepciók létrehozásának képességét”

– magyarázza.

A közelmúltban a Barbie-gyártó Mattel egy többéves tanulmányt rendelt meg a Cardiffi Egyetem idegkutatói számára, amely a babajáték rövid és hosszú távú fejlődési hatásait vizsgálta. A gyerekek megfigyelése során a kutatók fokozott agyi aktivitást tapasztaltak a hátsó felső temporális sulcus (pSTS) régióban, amikor a gyerekek úgy beszéltek, mintha a babáiknak gondolataik és érzéseik lennének. Ebből arra a következtetésre jutottak, hogy még akkor is, ha a gyerekek egyedül játszanak babákkal, ez segíthet olyan létfontosságú szociális készségek kialakításában, mint az empátia.

2. Szociális és érzelmi fejlődés

Leaf szerint a babákkal való játék gyakran magában foglalja a kapcsolatok kialakítását és a társas helyzetek megtestesítésé.

„Ez a fajta játék segíti a gyerekek szociális készségeinek, empátiájának, érzelmi intelligenciájának és problémamegoldó készségének fejlődését. Megtanulják megérteni és kifejezni az érzelmeket a babáikon keresztül, ami a valós élethelyzetekben a saját érzelmeik és mások érzelmeinek jobb megértéséhez és kezeléséhez vezethet.”

Tegyük fel, hogy egy gyermeknek az iskolában bántalmazóval kell megküzdenie. Lehet, hogy a Barbik segítségével dolgozzák fel az érzéseiket, és megpróbálnak közvetíteni, mielőtt a való életben közelednének a helyzethez.

3. Finommotoros készségek és koordináció

„Próbáltál már egy aprócska Barbie babát új ruhába öltöztetni? Ehhez ügyesség kell – pontosabban finommotorikus készségek és szem-kéz koordináció”

– magyarázza Leaf.

„A gyerekeknek be kell gombolniuk a ruhákat, cipőfűzőt kell kötniük, el kell rendezniük a kiegészítőket és kezelniük kell az apró tárgyakat, ami mind hozzájárul a finommotoros készségeik fejlődéséhez.”

Leaf hangsúlyozza, hogy ezek a készségek elengedhetetlenek az olyan mindennapi tevékenységekhez, mint az írás, a rajzolás és a különböző eszközök használata.

Az idegtudós szerint arra is jó eszköz lehet a Barbie-val való játék, hogy a gyerekeket azok segítségével kifejezzék érzelmeiket.

1. Narratíva építése

Ha valaha is vásároltunk már Barbie-t, akkor tudjuk, mennyi kiegészítő áll rendelkezésre (ruhák, háziállatok, álomház). Bár mindezek az extrák szükségtelennek és drágának tűnhetnek, ugyanakkor igen hasznosak is, hiszen a gyerekeknek több dolgot adnak, amivel a képzeletük szerint dolgozhatnak.

„A gyerekek bonyolult történeteket és forgatókönyveket alkothatnak ezek köré a tárgyak köré. Ez a narratív építkezés elősegíti a nyelvi fejlődést, a szókincsbővítést és a történetmesélési képességeket”

– magyarázza Leaf.

A gyakorlatban ez úgy nézhet ki, hogy a gyerekeknek nyílt végű felkéréseket vagy kérdéseket adunk, legyen szó akár arról, hogy „Vajon mi lehet ennek a Barbie-nak a kedvenc része az iskolában?” vagy „Mit gondolsz, mit szeret Barbie és a barátai szórakozni?”, illetve „Mit gondolsz, mit csinálna ez a Barbie, ha nem akarná megosztani a játékait?”

2. Testkép és sokszínűség

Ma már többféle testalkatú, bőrszínű és frizurájú Barbie létezik, ami elengedhetetlen ahhoz, hogy a gyerekek megismerjék azokat az embereket, akik nem úgy néznek ki, mint ők. Leaf szerint ez segíthet a gyerekeknek megérteni és értékelni a sokszínűséget, és hozzájárulhat a befogadóbb és elfogadóbb hozzáálláshoz, ahogy a gyerekek felnőnek.

A Barbie-k jelenleg 35 bőrszínben, 97 hajszerkezettel, kilenc testtípusban, köztük Down-szindrómás Barbikkal, művégtagokkal és még sok mással kaphatók. A sokszínűség hangsúlyozása két szempontból is fontos: a gyerekek számára létfontosságú, hogy a játékokban, amelyekkel játszanak, saját magukat is képviselve lássák, valamint a babák sokfélesége révén megismerkedhetnek olyan emberekkel, akik nem úgy néznek ki, mint ők, ez pedig segíthet, hogy pozitívabb hozzáállást alakítsanak ki az ismeretlennel kapcsolatban.

Dr. Siân Jones, a skóciai Edinburgh-i Queen Margaret Egyetem munkatársának kutatása szerint a fogyatékkal élő játékokkal való mindössze háromperces játék után a gyerekek pozitívabb baráti attitűdöt alakítanak ki fogyatékkal élő társaikkal szemben.

Ahogy Dr. Bethany Cook gyermekpszichológus a PureWow-nak elmondta, a más kultúrákból származó játékok szórakoztató és vonzó módot kínálnak a szülőknek arra, hogy megtanítsák gyermekeiket a sokszínűségre, és elkezdjék beléjük nevelni az új és újszerű dolgok iránti szenvedélyt, ami viszont segít a gyerekeknek kifejleszteni a megértést.

Nyitókép: Shutterstock