Telefonozó, vidám gyerekek

Hány éves korban kapjon a gyerek telefont?

Miután sok szülő kezében folyton ott van a mobiltelefon, nem meglepő, hogy a gyerek is szeretne. De mikor jött el az idő?

Nincs általános konszenzus arra nézve, mikor érdemes a gyereknek mobiltelefont adni, mondja Cassandra Fallon családterapeuta. Ez a gyermek személyiségétől, érettségétől és a család igényeitől is függhet.

„Ha például egy gyermek 10 évesen egyedül sétál haza az iskolából, akkor hasznos eszköz lehet. Azonban egyáltalán nem biztos, hogy hasznos egy 12 éves gyermek számára, aki több telefont is összetört, vagy az eszközöket nem megfelelő tevékenységekre használta vissza. A szülő feltehet magának néhány kérdést azzal kapcsolatban, hogy a gyermeke számára a telefon szükséglet vagy vágy, és hogy a cél a biztonság-e (fizikai, érzelmi vagy egyéb)”

– teszi hozzá.

Katie Greer digitális biztonsági szakértő egyetért abban, hogy az érettség fontos szempont, ami a gyermektől függően eltérő lehet.

Fallon szerint az előnyök között szerepelhet, hogy a mobiltelefonok belső nyomkövető eszközökkel rendelkeznek, amelyekkel biztosítható, hogy a gyermek biztonságban legyen, nehogy elszökjön vagy elrabolják. Emellett a külön élő családtagok biztonságát és kényelmét is elősegítheti, mivel a gyerekek így kapcsolatba léphetnek szeretteikkel, amikor csak akarnak. Lehetőséget nyújt arra is, hogy gyermekként alkalmazható életvezetési készségeket fejlesszenek; egy megbízható felnőtt felügyelete és támogatása megtaníthatja a kisgyermekeket arra, hogyan kell a telefont megfelelően kezelni és használni.

Fallon a hátrányok között említi, hogy a gyerekeket kihasználhatják azok, akik a másik oldalon rosszat akarnak nekik, de a megfelelő szülői felügyelet minimalizálhatja ezeket a kockázatokat, valamint a tervezett, folyamatos beszélgetések arról, hogyan kell másokkal az eszközökön keresztül kapcsolatba lépni.

Pénzbeli kockázatokkal is jár, ha egy drágább készüléket adunk a gyermek kezébe, aki könnyen elveszítheti vagy akaratlanul megrongálhatja a készüléket.

Emellett az okos telefonok a gyerekek számára az anonimitás hamis érzetét is kelthetik, ami lehetővé teheti számukra, hogy olyan viselkedésformákba kezdjenek, amelyekbe egyébként nem vennék bele magukat. Egy másik hamis biztonságérzet abból az elképzelésből ered, hogy a telefon biztonsági funkciót jelent; bár ez bizonyos mértékig igaz, a valóság az, hogy csak homályos védelmet nyújtanak, mint például a helymeghatározás, de keveset tesznek a gyermek fizikai biztonságának tényleges biztosításáért.

Milyen szabályokat érdemes felállítanunk, amikor okos telefont adunk a gyerekünknek?

Fontoljuk meg, hogy gyermekünk milyen típusú készüléket használhat, és érdemes figyelembe venni, mennyi időt tölt az eszközön.

Egy másik fontos tényező, hogy odafigyeljünk arra, mit néznek a gyerekeink – a gyermekbarátnak tűnő videók vagy egyéb tartalmak mögött olyan tanulságok húzódhatnak meg, amelyek nem illeszkednek a család értékeihez vagy a felelős viselkedéshez (pl. hogyan kell csalni a teszteken, hogyan kell lopni a boltokból, hogyan kell más módon visszaélni a rendszerekkel vagy megszegni a társadalmi normákat).

Érdemes egy úgynevezett digitális állampolgársági szerződést készítenünk, amelyben felvázoljuk a használatra és a viselkedésre vonatkozó elvárásokat, valamint egyértelműen meghatározzuk a telefon használati idejének paramétereit.

Továbbá, kisebb gyermekek esetén a szülők számára is lehetővé kell tenni a telefonhasználat és a tartalom ellenőrzését, melyet úgy lehet megtenni, hogy a kölcsönös tiszteletet és átláthatóságot ösztönözzük, ne pedig az ellenőrzést és a hatalmat. Fontos, hogy nehéz, de lényeges beszélgetéseket folytassunk olyan témákról, mint a szexting, a digitális visszaélés vagy a kiber bántalmazás, melynek része az is, hogy nyíltan beszéljünk a visszaélések következményeiről.

(PureWow)

Nyitókép: Shutterstock