Egy ellentétes nevelési szokás okosabbá teheti gyermekünket
Manapság egyre több gyereket láthatunk különböző informatikai kütyüvel a kezében. Számtalan kérdés merül fel egy szülő fejében ezzel kapcsolatban: Mennyi ideig hagyjuk a gyerekünknek, hogy játsszon és káros-e a fejlődésére? Azonban mi van akkor, ha kiderül, hogy amitől évekig tiltani próbáltuk gyermekünket, igazából hasznos a számára és nagyobb intelligenciához vezet?
A videojátékozás engedése gyermekkorban egy igen megosztó téma a szülők körében. Vannak, akik teljesen elhatárolódnak tőle és tiltják gyermeküket a játékoktól, és vannak olyan szülők is, akik korlátozva, de pár órát engednek a játszásnak. Egy európán kívüli tanulmány azt kutatta, hogy mi történik azokkal a gyerekekkel, akik átlagon felüli időt töltenek videojátékkal.
Az eredmények igazán meglepőek és a legújabb és legnagyobb tanulmányt jelentik, mely pozitív eredményt ért el. Arra is okot adhat, hogy megváltoztassuk nevelési szokásunkat és azokkal a tevékenységekkel kapcsolatban, amiktől eddig tiltottuk gyermekeinket, engedékenyebbek legyünk.
A kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy azok a gyerekek, akik több időt töltöttek videojátékkal egy-két éven keresztül, magasabb IQ-t értek el, mint azon társaik, akik kevesebbet, vagy egyáltalán nem játszottak.
„Azok a gyerekek, akik tíz évesen többet játszottak videojátékkal, átlagosan nem voltak intelligensebbek, mint azok, akik nem játszottak. Két év elteltével viszont már ők mutatták a legtöbb intelligencia-növekedést, mind a fiúk, mind a lányok esetében. Például egy gyerek, aki a játékkal eltöltött órák tekintetében az elsők között járt, körülbelül 2,5 ponttal növelte az IQ-ját, mint egy átlagos gyerek két év alatt. Ez a videojátékok intelligenciára gyakorolt jótékony, okozati hatásának bizonyítéka."
- írja az INC.
A kutatók kifejezetten kijelentik, hogy úgy vélik, hogy maga a videojáték az, ami magasabb intelligenciához vezet. A holland, német és svéd egyetemeken dolgozó kutatók több ezer amerikai gyereket kérdeztek meg, és az Adolescent Brain and Cognitive Development (ABCD) program adatait használták fel.
Legalább kétszer 5000 gyereket vizsgáltak: először 9-10 éves korukban, majd két évvel később, 11-12 évesen. Minden alkalommal nyomon követték, hogy a gyerekek mennyi időt töltöttek három képernyőhöz kapcsolódó tevékenységgel:
- Online videók vagy tévéműsorok nézése (átlagosan napi 2,5 óra)
- Online szocializáció közösségi médián keresztül (átlagosan napi 30 perc)
- Videojátékozás (átlagosan napi egy óra)
Akkor ez most azt jelenti, hogy a szülőknek ösztönözniük kellene gyereküket, hogy még többet játszanak?
Nos, ez így igen ellentmondásos és két szempontot fontosnak tartunk kiemelni:
- A túl sok képernyőidőhöz általában más egészségügyi kihívások is társulnak
- Ha a gyerekek nem a videojátékkal játszanának, akkor helyette mit csinálnának?
Nyitókép: Shutterstock