Egyszerű 5 perces gyakorlat a jobb olvasásért
A mindfulness és a tanulmányi képességek közötti közvetlen kapcsolatot fiatal felnőtteknél vizsgáló tanulmányban a Cornell University és a Syracuse University kutatói 56 12-13 éves diák olvasási teljesítményét vizsgálták, és a csoportok egy részétől azt kérték, hogy olvasás előtt mindfulness tevékenységeket végezzenek.
Ezek magukban foglalták a légzésminták tudatosítását és a pozitív gondolatok gyakorlását – olyan tevékenységek, amelyek segítenek a jelenre és a közvetlenre való összpontosításban, vagyis az odafigyelésben.
A tanév végére azok a diákok, akik kipróbálták a tudatossági technikákat, átlagosan 4,41 szóval több szót olvastak el helyesen egy időzített olvasási feladat során.
Korábbi tanulmányok összefüggést mutattak ki a mindfulness-alapú beavatkozások és a jobb tanulmányi teljesítmény között, de a kutatások nagy része inkább a jegyeket vizsgálja, mint az azok megszerzéséhez szükséges készségeket.
„Ez egy olyan intézkedés, amely azokat a tényleges készségeket csapolja meg, amelyeket a diákok az olvasott szöveg értelmezésére használnak, nem pedig egyszerűen a félévre kapott jegyet”
– mondta el Josh Felver vezető szerző, a Cornell University pszichológusa a ScienceAlertnek.
Ahogyan a tanulmány is rámutat, az olvasásértés nagyon sok más tudományos tantárgy esetében is létfontosságú. Ha a gyerekek javítani tudnak a szavak és a mondatok megértésén, akkor minden téren jobb teljesítményt kell elérniük.
A New York állambeli iskolában, ahol a kísérletet végezték, a diákok 70 százaléka fekete, és 88 százalékuk a szegénységi küszöb alatt él. A kutatók szerint a mindfulness megközelítés megfizethető és egyszerű módot kínálhat a történelmileg kisebbségi háttérrel rendelkezők segítésére.
„Tekintettel arra, hogy a színes bőrű tanulók körében nagy és tartós különbségek mutatkoznak a standardizált olvasási mérésekben, izgalmas, hogy bizonyítékot találtunk arra, hogy az időtakarékos mindfulness-gyakorlat pozitív hatással van az oktatási eredményekre”
– magyarázta Felver.
A kutatók azt szeretnék, ha a jövőbeni tanulmányok megvizsgálnák, hogy a mindfulness mennyire hatékony, ha közvetlenül az olvasási készségek fokozásának más módjaival szemben tesztelik, és hogy a különböző mindfulness-stratégiák (és a felkészülésre fordított idő) hogyan változtathatják meg az eredményeket.
Emellett azt is szeretnék közelebbről megvizsgálni, miért segít a mindfulness az olvasásban, és milyen pozitív hatással van az agyra, hogy az olvasáshoz megfelelő lelkiállapotba hozzon minket. Egyelőre azonban a korai jelek pozitívak.
„Nagy szükség van az ehhez hasonló megvalósítható, hatékony beavatkozásokra, amelyek segítenek a történelmileg kisebbségi háttérrel rendelkező fiatalok olvasási készségeinek megerősítésében, hogy sikeresek lehessenek az iskolában”
– fogalmazott Felver.
Nyitókép: Shutterstock